Felt - The Strange Idols Pattern and Other Short Stories (1984)

Label: Cherry Red

1. Roman Litter (3:30)
  2. Sempiternal Darkness (2:15)
  3. Spanish House (4:30)
  4. Imprint (1:46)
  5. Sunlight Bathed the Golden Glow (2:58)
  6. Vasco da Gama (3:41)
  7. Crucifix Heaven (3:40)
  8. Dismantled King Is Off the Throne (2:51)
  9. Crystal Ball (2:56)
  10. Whirlpool Vision of Shame (3:33)
zalwelnikszijn!
Minder dan de voorganger aangezien het op momenten te veel verzandt in gepriegel/maniërismen (haal door wat niet van toepassing is). Maar overall een prima plaat van een bandje met een unieke sound. Elegant en fragiel, dat soort dingen. Je kent het wel, iets dat bijna te mooi is om aan te raken. Ik doe ook altijd heel voorzichtig als ik ze YouTube. Trouwens, hoewel eerder genoemd gepriegel soms even iets te veel van het goede is, Maurice Deebank is stiekem toch een van mijn favoriete gitaristen geworden. Zelfs ondanks dat hij van Yes houdt.

Andere opmerking: ontwaar ik een zeker oud-Katholiek thema? Of zijn dit waanideeën? Roman Litter, Spanish House, Vasco da Gama, Crucifix Heaven.. Lawrence zou een goede Paus zijn.

avatar van johan de witt
Hun eerste echte album, vol met heerlijke popsongs. En die gitaar van Deebank steelt de show, ja!

Zo'n typische jaren '80 gitaarplaat: kristalheldere gitaarlijnen en nummers die een beetje doen denken aan het werk van Lloyd Cole and the Commotions. Qua vocalen hoor ik er Lou Reed in terug.

Favoriete plaat van Stuart Murdoch (Belle and Sebastian).

avatar van luigifort
Ze hebben zoveel moois, maar deze heeft zeker iets speciaals. Als geheel en album prachtig!

luigifort schreef:

In februari brengt Cherry Red een remaster uit (ook op vinyl).

avatar van Mjuman
Felt scoren op (oud) vinyl, zeker op Creation is ongeveer de natste droom van de echte collectionneur

avatar van luigifort

avatar van Mjuman
Dat werd tijd...die reissues stonden eigenlijk op de rol voor lente 2017

Ik time m'n dromen met mate(n) en ik pleeg ze niet te delen met hen

Dat werd tijd...die reissues stonden eigenlijk op de rol voor lente 2017

Inmiddels binnen en ik moet zeggen dat het prachtig klinkt (zeg ik niet altijd over nieuw vinyl). Tijdloze gitaarpop. Heerlijk.