Fela Kuti - The Best Of (1999)

Alternatieve titels: The Best of the Black President | Music Is the Weapon

Nigeria
Funk
Label: Wrasse

1. Lady (13:49)
  2. Shakara (13:26)
  3. Gentleman [Edit Version] (11:02)
  4. Water No Get Enemy [Edit Version] (9:51)
  5. Zombie (12:25)
  6. Sorrow Tears & Blood (10:15)
  7. No Agreement (Part 2) (7:54)
  8. Roforofo Fight (15:41)
  9. Shuffering and Shmiling (Part 2) (12:25)
  10. Coffin for Head of State (Part 2) (13:22)
  11. I T T (Part 2) (13:42)
  12. Army Arrangement (Part 2) (17:02)
  13. O D O O [Edit Version] (6:54)
avatar van misja82
Bij Fela Kuti - Music Is the Weapon:

Jaja, wat een geweldige compilatie is dit. Een samenraapsel van fela kuti's werk met al het moois erop. De gewelidge opbouwende nummers die naar een climax toe werken, geweldig muzikaal zijn en worden begeleid door fela's prachtige teksten.
Favoriet: Gentlemen.

avatar van jellorum
Wat jammer toch dat deze man al de 'Grote Overtocht' heeft gemaakt. Geen enkel zwak moment en een continu muzikaal orgasme.
Dat deze man politiek nog eens heel actief was ook zal misschien niet iedereen weten, wel schaf je dan deze box aan maar met de dvd erbij, een beklijvende documentaire over burgeroorlog, corruptie en moord in het Nigeria van de jaren '70. Met een interview van de beste man, omringd door enkele vrouwen, lurkend aan een vette joint en beelden van een ontredderd Lagos, lijken langs de weg en natuurlijk ook optredens in 'The Shrine'...

De muziek krijgt nog een extra cachet mee als je het hoe en waarom weet...

avatar van misja82
Die dvd box moet ik zeker hebben, dat klinkt als een boeiende docu.

avatar van zuideuropa
Geweldige verzamel kennismakings cd van deze muzikant. Afrikaanse muziek met westerse invloeden die uitstekend samenvloeien. Niet voor niets noemt Brian Eno zijn invloed. Schopte het bijna tot president van Nigeria..... Lange nummers die maar niet vervelen. Aanrader!

gwx
Jellorum bedankt voor die informatie!

avatar van jellorum
Gisteravond nog eens genoten van de documentaire, wat een charisma had deze man toch, geen wonder dat het establishment bang was van hem. Dus stuurden ze maar een cohort soldaten om alles kort en klein te slaan, zwangere vrouwen ineen te meppen en de hele band en gevolg in de bak te kieperen, wat natuurlijk 's mans overtuiging alleen maar groter maakte.

Wat ben ik een gelukkige bezitter van deze schitterende box.

avatar van John Doe
Ben 'm nu aan het luisteren, klinkt heel lekker. Ik zie dat Music Is The Weapon dezelfde tracklist heeft. Blijkt dat die later is gekomen dan deze (deze komt nml uit 2002)

De originele best of met dezelfde tracklist uit 2000 zou eigenlijk alleen op de site horen voor te komen: Fela Kuti - The Best Best Of Fela Kuti (2xCD) at Discogs.

Inmiddels richting het einde van het album begin ik er wat dieper in op te gaan. Erg fijn. Heerlijk ook de lengte van de nummers, lekker ongejaagd de tijd kwijt raken. Na Tony Allen's 'Lagos No Shaking' het tweede afrobeat werk wat ik luister, tweemaal raak.

avatar van Stalin
Het album is binnen...

avatar van Hannibal
Joy schreef:
feli rules!

Fela

Stalin schreef:
Het album is binnen...

Ik kon het ook niet laten deze te bestellen, ook al heb ik deze meesterwerken al op de reguliere albums, en zijn enkele van zijn nummers ingekort op deze best of... dit is een musthave.
Het is wel een hele mooie uitgave, en de DVD die erbij zit is ook erg leuk met een Fela in zijn strakke knalgele pak!
De beste nummers van Fela die ook op dit album staan zijn voor mij Lady en Army Arrangement.

@Stalin, luister ook eens wat van Seun Kuti, de zoon van Fela en het broertje van de bekendere Femi. Hij lijkt ongelofelijk veel op zijn vader qua uiterlijk, maar ook qua muziek.

YouTube - Seun Kuti & Egypt 80 in Dakar
Zie hem hier met andere van mijn helden, Afrikaanse legendes Manu Dibango en Tony Allen, destijds drummer van Fela.

avatar van Hendrix4live
Wat een lage score. Zeer onderschat .

avatar van jeroentjuhh
Met deze box ben ik nog niet zo lang geleden mijn" Fela Kuti-ontdekkingstocht" begonnen en oh oh wat een tocht gaat het worden

Ik moest er in eerste instantie nog een beetje aan wennen ( heeft misschien ook te maken met de lengte van de nummers), maar hoe vaker ik het hoor, hoe beter ik het vind.

Hier gaat mijn bankrekening niet vrolijk van worden ben ik bang.

Ik verhoog deze vast naar 5* en ga enthousiast verder met mijn speurtocht, Fela rules!!!!

Toch wel ene lekker plaatje

Heb zelf het geduld en de tijd nog niet gehad om zijn hele discography echt grondig door te spitten, maar deze en enkele anderen gaan mee naar de Camping op Solar festival, zal de sfeer ongetwijfeld positief oppompen

Btw, zou het middenstuk uit Cant You Hear me Knocking van de Stones gejat zijn van Kuti's Gentleman?

spreeeekend

IIg is Kuti voor mij een artiest die er werkelijk toe doet en die werkelijk steengoeie muziek weet te maken, al die talentvolle muzikale bleekscheten ten spijt, dit is hoe muziek moet klinken en niet anders

BobbieMarley
Geweldige verzamelaar. Voor wie niet bekend is met zijn werk, maar wel van swingende muziek houdt kan hier geen buil aan vallen, lijkt me. Hoe goed ik de jazzmuziek van bijvoorbeeld Charles Mingus etc ook vind, de afrobeat van Fela Kuti staat voor mij toch wel een trapje hoger!

avatar van cosmic kid
cosmic kid (moderator)