The Dillards - Live!!! Almost!!! (1964)

Country
Label: Elektra

1. Black-Eyed Susie (2:20)
  2. Never See My Home Again (3:17)
  3. There Is a Time (2:46)
  4. Old Blue (5:30)
  5. Sinkin' Creek (2:27)
  6. Whole World Round (3:25)
  7. Liberty! (2:24)
  8. Dixie Breakdown (2:27)
  9. Walkin' Down the Line (2:55)
  10. Jody's Tune (2:27)
  11. Pretty Polly (4:58)
  12. Taters in Sandy Land / Gimmer Chaw T'Baccer (3:41)
  13. Buckin' Mule (4:09)
avatar van heartofsoul
The Dillards waren oorspronkelijk een bluegrass-groep bestaande uit: Doug Dillard (banjo), Rodney Dillard (gitaar), Roy Webb (mandoline) en Mitchell Jane (double bass). Ze waren, mede onder invloed van manager Jim Dickson in staat om hun bluegrass-geluid te moderniseren. Luister maar eens naar hun prachtige vertolking van Walkin' Down the Line van Bob Dylan. Verder vind ik het hier nog tamelijk tradtioneel klinken.

Vooral de schitterende banjo-partijen van Doug Dillard en de meerstemmige zangpartijen zijn opvallend. Jammer alleen van die door het publiek grappig gevonden uitweidingen van Mitchell Jane (als ik het goed heb). Die halen de vaart er voor mij een beetje uit.

avatar van nlkink
heartofsoul schreef:

Ze waren, mede onder invloed van manager Jim Dickson in staat om hun bluegrass geluid te moderniseren & Verder vind ik het hier tamelijk traditioneel klinken

De modernisering van hun sound werd in 1968 ingezet met het album Wheatstraw Suite. Er werden electrisch versterkte instrumenten toegevoegd, drums en op sommige opnames een orkest. Dat was in die tijd een gewaagde stap.
Bluegrass publiek is minstens zo conservatief als folk publiek. Daar ben ik zelf ooit getuige van geweest op het Big Bear Festival. Toen er een act opkwam die wat afwijkende instrumenten gebruikte verliet de helft de zaal. Enniewees, Bob Dylan ondervond veel tegenwerking toen hij in 1965 'electrisch' ging. The Dillards wisten dus dat ze een bepaald risico namen. Het is een van de albums die van invloed waren op de ontwikkeling van country rock.

buizen
nlkink schreef:
heartofsoul schreef:

Is het in die kringen (Amerikaanse staten) ook niet te doen gebruikelijk dat bands in 'saloons' optreden en dan achter gaas? Ivm flessen/glazen die je op je afgekogeld kunt krijgen als het publiek je niet mag?
Dat zie je dacht ik wel eens in Amerikaanse films. Dus dan zal het wel waar zijn.

Blondie trad ook op met de drummer achter glas. 's lands wijs 's lands eer.

avatar van nlkink
Klopt, buizen. Mooiste en bekendste voorbeeld daarvan is natuurlijk The Blues Brothers. De groep 'steelt' een optreden en komt er achter dat ze in een redneck saloon moeten spelen. Bekendste citaat in de discussie met de saloon eigenaar in een discussie over muziekstijlen: "We lije two kinda music, Country........ .......and Western music". In de volgende scene zie je ze in zo'n kippengaas kooi Rawhide staan spelen.