Hannelore Bedert - Wat Als (2008)

Belgiƫ
Label: Baan

1. Dissolvant (5:07)
  2. Helemaal (3:25)
  3. Janker (2:54)
  4. Smaak (4:45)
  5. Met Uw Ogen Toe (4:15)
  6. Imaginaire (3:12)

met Raymond van het Groenewoud

7. Ier Ben Ik (4:25)
  8. Vocabulaire (3:07)
  9. Altijd Nooit Meer (4:55)
  10. Meneer (4:49)
  11. Ol de Mens'n (4:02)
  12. Kleine Ode (3:21)
  13. Feest (4:34)
avatar van Coudie
Heerlijke cd. Alleen de versie van Janker vind ik wat tegenvallen. Iets te veel bombast, me dunkt. Na meerdere luisterbeurten weet ik nog steeds niet wat ik met track 10 en 11 kan aanvangen. Voorlopig hoogtepunt: Altijd Nooit Meer.

avatar van josiesomething
Ik ben een beetje Helemaal weg van deze plaat. Enkele nummers hadden mij al een hele tijd geleden overtuigd (vooral Met Uw Ogen Toe en Kleine Ode). Toegegeven, het is even wennen aan de nieuwere versies. Altijd Nooit Meer is inderdaad een hoogtepunt, Coudie, maar het worden stilletjesaan bijna allemaal hoogtepunten op deze Wat Als. Uitzonderingen: Meneer en Vocabulaire. Ook best goede songs, maar een beetje minder. En ik twijfel bij Imaginaire. Afwachten.

De teksten, de zang, de emotie, de klasse..
Ik wil ze wel eens live zien spelen.

avatar van Coudie
Meneer vind ik eigenlijk het enige echte dieptepunt. Voor de rest worden alle nummers iedere luisterbeurt beter.

avatar van nootjes
Eindelijk is hij er, de eerste échte cd van Hannelore Bedert! Waarschijnlijk in tegenstelling tot vele huishoudens is er ten huize Nootjes namelijk reikhalzend uitgekeken naar De Dag Waarop We Eindelijk De Cd Van Hannelore In De Platenzaak Konden Gaan Kopen. En we zijn er nog steeds verdomd content mee.

Ik moet zeggen, het is niet gemakkelijk om over een plaat te oordelen als je de meeste songs al kende in een "oudere" versie. Ik ben er bij deze dus ook nog niet helemaal uit of de extra arrangementen ook echt iets toevoegen aan de liedjes van de EP. In tegenstelling tot Coudie vind ik de nieuwe versie van Janker bijvoorbeeld wel goed (enorm catchy ook), al waren er het toch ook enkele luisterbeurten nodig alvorens mijn oren aangepast waren aan het "nieuwe" geluid. De studioversie van Kleine Ode kan me dan weer niet echt overtuigen. Er is op zich niet veel aan veranderd in vergelijking met de live versie die in een niet zo ver verleden op Hannelore's Myspace te dowloaden viel, maar ik mis op de cd de ziel en overtuigingskracht die het nummer live had. Maar dat kan natuurlijk aan mij liggen, ik had de live versie al zo'n 150 keer afgespeeld alvorens de plaat gekocht te hebben. Dat kan er eventueel wel iets mee te maken hebben.

Over de rest van de nummers valt niet veel slechts te zeggen, al zijn sommige liedjes (neem nu Imaginaire, Smaak en het nog steeds uitstekende Met uw ogen toe) gewoon sterker dan andere (denk: Meneer). Altijd Nooit Meer is ook voor mij het beste lied op de plaat, met dank aan Tine Truwant voor de uitstekende tekst, natuurlijk.
Geweldig mooie albumcover ook, mocht dat mensen overtuigen om zich ook een exemplaar aan te schaffen. En live is Hannelore (hoe voorspelbaar!) óók een aanrader, dus laat niets u nog tegenhouden!

Nu goed, bij onbevooroordeelde oren zal deze plaat misschien iets helemaal anders teweegbrengen. Zolang het iets is in de aard van extase over het nieuwe talent in Vlaanderens Nederlandstalige muziekvijver (letterlijk, blijkbaar, als ik de cover nog eens bekijk), zal ik tevreden zijn.

Father McKenzie
Ik peis da'k dat plaatje ook ne keer ga aanschaffen, vooral omda'k vind dadda verkavelingsvlaams zo charmant overkomt.
Ik ken hier maar een paar nummerkes van van op de radio, ze mogen da meiske wa meer draaien van mij. Allez, 'k zal weer moeten wachten tot de prijs wa gezakt is, want nieuwe platen zijn gewoon altijd veel te duur...
Geduld is een mooie gave.

(Ik schreef dit express in een soort verkavelingsvlaams, een soort Nederlands met een lichte scheut Antwerps erin doorklinkend, zo ervaar ik haar nummers toch ook).

avatar van josiesomething
Father McKenzie schreef:

Antwerps??

avatar van henryziet
Verslavend goede cd. Bij toeval ontdekt. Op 15 mei 2019 staat ze in de KZ van Paradiso.
5 sterren.