Sufjan Stevens - Enjoy Your Rabbit (2001)

Electronic / Folk
Label: Asthmatic Kitty

1. Year of the Asthmatic Cat (0:24)
  2. Year of the Monkey (4:20)
  3. Year of the Rat (8:22)
  4. Year of the Ox (4:01)
  5. Year of the Boar (3:55)
  6. Year of the Tiger (4:25)
  7. Year of the Snake (6:47)
  8. Year of the Sheep (3:35)
  9. Year of the Rooster (6:24)
  10. Year of the Dragon (9:27)
  11. Enjoy Your Rabbit (4:47)
  12. Year of the Dog (4:52)
  13. Year of the Horse (13:19)
  14. Year of Our Lord (4:32)
Dit moet een complete shock zijn voor de liefhebbers van de laatste 3 albums (en ook debuut).

Een instrumenteel album met zeer veel electronische invloeden. Dat is andere koek dan het getokkel op de banjo, de mooie samenzang en lieflijke liedjes.
Toch moet ik toegeven dat het me op de een of andere manier ook wel trekt . Misschien komt dat omdat ik momenteel nogal gecharmeerd ben van het album Maritime van Minotaur Shock. Niet dat dit album nu goed vergelijkingsmateriaal is, integendeel, maar het verlaagt mijn drempel tot dit soort albums wel enigszins.
Een beoordeling laat ik voorlopig dan ook nog even achterwege, maar wie weet als de tijd rijp is kan die nog komen.

Dit Enjoy Your Rabbit staat geheel op zichzelf en is een absoluut buitenbeentje binnen de Sufjan Stevens discografie.
Ik denk wel dat hier zeker interesse voor is vanuit bepaalde hoek (Yak?!).

Instrumenteel moet natuurlijk instrumentaal zijn , maar hoe dan ook: dit album is momenteel weer gemakkelijk verkrijgbaar in de betere cd-zaken (ongetwijfeld vanwege zijn succes met Illinois vermoed ik zo).

Zelf ben ik er nog steeds niet uit met dit album. Vandaar ook dat ik mijn stem nog steeds achterwege laat.

Een beetje vreemd om nu het derde bericht op rij te schrijven, maar ik moet natuurlijk toch even terugkomen op de (dikke) 4 sterren die ik dit album nu gegeven heb.

Ben je groot fan van Seven Swans, Michigan en Illinois dan moet je je echt voorbereiden op wat anders. Ook debuut A Sun Came! lijkt hier niet op.
Veel electronica, hier en daar gemengd met de bekende toeters en bellen die Stevens ook op de genoemde albums laat horen.
Er zitten werkelijk magistrale passages tussen. Maar dan ben je er aan gewend om een beetje weg te dromen op die klanken en huppakee dan krijg je een bak electronische "herrie" er over heen.
En wakker ben je

Een jaar geleden had dit zeker geen 4 sterren geworden bij mij. Maar doordat ik ook de electronische muziek heel af en toe wat beter weet te behappen gaat ook dit me nu beter af.
Ik weet dat dit niks voor onderhond is, en toch ben ik stiekem wel benieuwd naar zijn mening. Hij zal dit album vanuit de compleet tegenovergestelde richting benaderen als ik. Beiden richtingen ontmoeten elkaar op dit album. Gezien het feit dat ik dat goed weet te waarderen ga ik er van uit dat hij dat minder zal doen. Maar toch, maar toch.......

Niet echt een tip voor de echte Sufjan fans van de latere albums, maar misschien wel voor avonturiers op MuMe als Yak, ElMeroMero, Zachary, en Herman (en misschien ook wel Titan).

avatar van Yak
Yak
Ik ga 'm zeker opzoeken.

Same here.

avatar van Koenr
Ik ook.

avatar van bonothecat
Ik hoop dat Sufjan volgende week vrijdag niet besluit om dit hele album te spelen. Dit is toch wel iets heel anders....zou zomaar een andere artiest kunnen zijn! Uh donderdag dus

Aap
Vind Year of the Rat & Horse toch wel heel erg goed.
Daar kan Mouse On Mars nog een puntje aan zuigen.
Toch typisch dat dit ene album zo volstrekt anders is dan het reguliere werk van Sufjan.

avatar van swoon
En zelfs deze heb ik nog vast kunnen krijgen. Ik heb hem dus vandaag gekocht, en zal binnenkort dus een stem uitbrengen met de nodige informatie.

avatar van swoon
Het is niet echt mijn ding, maar er staan zeker mooie dingen op, en het is zeker een interessant project dat ik wel met een 3.5* durf te bekronen, gewoon omdat hij iets anders aandurft. En ik wil eigenlijk ook wel eens weten wat OH hiervan vindt, want zoveel vind ik dit toch niet afwijken van één van zijn lievelingsplaten, nl. Pulse.

Tja, ik vind deze alleszins beter.

Electro_
M'n favoriete album van Sufjan Stevens. Ik vind z'n andere albums helemaal niks over het algemeen (af en toe een aardig nummer), dus ik ben blij dat hij dit album heeft gemaakt .

avatar van jtsterkenburg
hoeveel albums zouden er op mume staan met de stijl "electronic / folk"?

avatar van Matthijs72
jtsterkenburg schreef:
hoeveel albums zouden er op mume staan met de stijl "electronic / folk"?

Ik heb er 1 thuis : Tunng - This is...Tunng. Een niet heel toegankelijk (ja hehe: electronic/folk...dan vraag je er ook om) albumpje wat bijna niemand aandurfde, zonde, oordeel zelf met toestemming van Tunng of zoek naar "beautiful and light" en vooral "surprise me 44", dan luister ik intussen naar Sufjan Stevens' Rabbit.

avatar van dynamo d
Vandaag zocht ik in een winkel naar wat Aziatische muziek en toen stond dit album ineens achter het bordje China. Heeft dit album van Sufjan Stevens daar iets (muzikaals) mee te maken?

avatar van De Daniël
Leuk dat er wat anders wordt geprobeerd, maar dit doet het hem toch niet voor mij hoor. Eigenlijk vind ik één nummer gaaf van de gehele cd en dat is Year Of The Ox. Toch 3 sterren voor de gewaagdheid.

avatar van Tegid.mzk
Ontzettend anders, maar toch ook wel mooi. Ik zou het niet erg vinden als Sufjan op zijn toekomstige album wat meer van deze elektronische invloeden laat horen. Aan zijn laatste kerst-ep en zijn cover van You Are the Blood is hij wel een beetje die kant op aan het gaan (nog niet zo als op dit album hoor!). Verder komt mijn echte mening nog, want ik mis op het moment de laatste twee nummers (ik moet het album nog een keer origineel kopen) en ik moet 'm echt wat vaker luisteren. Ben er nog lang niet klaar mee.

woordenaar
Een buitenbeentje, maar erg lekkere, spannende muziek. Voor mij van 3 naar 4 sterren.

avatar van Cor
Cor
Stevens goes Godspeed You! Black Emperor, maar dan op z'n Sufjan's. Lange uitgesponnen en korteren stukken ambient soundscapes worden afgewisseld met 'erupties' van drums, belletjes, neurierende koortjes en aanzwellende synths. Ik ben er niet kapot van. Maar het is wellicht de plaat die hij nodig had om voluit over te kunnen stappen op het orkestrale geluid van 'Michigan' en 'Illinois(e)'.

dalexterminate
Dat gemiddelde

avatar van Razoreater
Met alles tot Year of the Dragon kon ik heel weinig. Maar vanaf dan is het opeens een mooie trip.