Black Sabbath - The Best Of (2000)

Label: Castle

1. Black Sabbath (6:14)
  2. The Wizard (4:19)
  3. N.I B. (6:02)
  4. Evil Woman (Don't Play Games with Me) (3:18)
  5. Wicked World (4:42)
  6. War Pigs (7:53)
  7. Paranoid (2:46)
  8. Planet Caravan (4:22)
  9. Iron Man (5:52)
  10. Electric Funeral (4:44)
  11. Fairies Wear Boots (6:09)
  12. Sweet Leaf (5:00)
  13. Embryo (0:28)
  14. Children of the Grave (5:13)
  15. Lord of This World (5:23)
  16. Into the Void (6:10)
  17. Tomorrow's Dream (3:06)
  18. Supernaut (4:40)
  19. Snowblind (5:25)
  20. Sabbath Bloody Sabbath (5:41)
  21. Killing Yourself to Live (5:38)
  22. Spiral Architect (5:28)
  23. Hole in the Sky (3:59)
  24. Don't Start (Too Late) (0:49)
  25. Symptom of the Universe (6:29)
  26. Am I Going Insane [Radio Edit] (4:15)
  27. Dirty Women (7:08)
  28. Never Say Die (3:47)
  29. Hard Road (6:01)
  30. Heaven and Hell (6:51)
  31. Turn Up the Night (3:39)
  32. The Dark / Zero the Hero (5:54)
Father McKenzie
Ik ben maar een middelmatige fan van deze band, en acht me erg gelukkig met deze voortreffelijke verzamelaar, hoezee!

avatar van ricardo
Tis mijn ding ook niet echt nee,ik heb aan deze verzamelaar met voornamelijk Ozzy nummers ook wel genoeg.Geef mij maar Black Sabbath met Ronnie James Dio,veel betere zanger dan Ozzie,maar met Ozzie was de sfeer in de albums wel duisterder en meer bijzonder vind ik,alleen met Dio vind ik de gehele Sabbath kwaliteit beter.

avatar van LucM
De meest complete verzamelaar van deze oer-heavy metalband, die tal van andere metalbands heeft beïnvloed, al vind ik de laatste nummers wel minder. Inderdaad vond ik Ronnie James Dio technisch de beste zanger, maar Ozzy Osbourne was dan wel beter in het creëren van de occulte sfeer, wat karakteristiek was voor het geluid van Black Sabbath. Het typische metalen gitaargeluid van Tony Iommi, waaruit de term "heavy metal" is ontstaan, is ook erg belangrijk.
"Paranoid" is hun enige échte hit, maar wel een gigantische klassieker.

avatar van Hans Brouwer
LucM schreef:
De meest complete verzamelaar van deze oer-heavy metalband, die tal van andere metalbands heeft beïnvloed.
Ik moet U bekennen dat ik geen muziek ken van Black Sabbath. Behalve de hitsingle Paranoid natuurlijk. "The Best of Black Sabbath (2000)" kreeg ik onlangs in mijn handen gedrukt en na beide discs te hebben beluisterd ben ik zwaar onder de indruk van Black Sabbath. Ik wil meer Black Sabbath albums gaan ontdekken. Wie adviseert mij welke Sabbath albums ik wel en welke ik niet moet gaan proberen? Alvast mijn welgemeende dank voor alle tips die nu ongetwijfeld geplaatst gaan worden! "The Best of Black Sabbath (2000)" geef ik van harte 4****

avatar van Mart
Sowieso zou ik de eerste drie studio-albums van Black Sabbath aanraden:

Black Sabbath (1970)
Paranoid (1971)
Master Of Reality (1971)

Als je die albums goed vind, kan je gerust alles uit het Ozzy tijdperk proberen (muv van Technical Ecstasy en Never Say Die, die zijn naar mijn mening niet zo goed). Als je de studio-albums met Ronnie James Dio op zang wilt proberen, ga dan voor het album Heaven And Hell (1980). Voor de rest ken ik eigenlijk weinig van Black Sabbath na 1986, maar (vrijwel) alles daarvoor vind ik wel de moeite waard

The Oath
Mart schreef:
Sowieso zou ik de eerste drie studio-albums van Black Sabbath aanraden:

Black Sabbath (1970)
Paranoid (1971)
Master Of Reality (1971)

Mart

Geen Tony Martin voor je?
Als vocalist stukken beter als Ozzy. (ik zou zelf zeggen: beter dan DIO)

Als je echt alles van early-Sabbath geprobeerd hebt en een toemaatje wil moet je echt het werk met Tony Martin proberen. Zeer ondergewaardeerd.

videoclips uit die periode:
The Headless Cross (van Headless Cross - 1989)
Feels Good to me (van TYR - 1990)
The Hand That Rocks the Cradle (van Cross Purposers - 1994)
Get a grip (van Forbidden - 1995)

Eternal Idol en Headless Cross behoren echt tot de betere Sabbath albums naar mijn mening!

avatar van Mart
Het werk met Tony Martin moet ik dan maar eens gaan proberen. Ik weet wel dat Cozy Powell (drummer van de eerste drie Rainbow-albums) op veel van de albums met Tony Martin meespeelt, dus ik ben erg benieuwd

avatar van Hans Brouwer
Hans Brouwer schreef:
Inmiddels heb ik een aantal Sabbath albums weten te bemachtigen. De albums met Ozzy zijn toch wel zwaar favoriet. Hoewel..... "Heaven & Hell" en "Mob Rules" met onvolprezen zanger DIO in de gelederen zijn ook niet verkeerd. Ik ben blij en dankbaar dat ik de muziek van Black Sabbath op 50 jarige leeftijd alsnog heb mogen leren kennen ."The Best of Black Sabbath (2000)" is een goede compilatie van al dat mooie Black Sabbath materiaal.

avatar van Sir Spamalot
Hoe volledig is een "The Best of Black Sabbath" zonder ook maar één nummer van zanger Tony Martin. Ik heb drie keer gekeken naar de tracklist en volgens mij staat van die periode geen enkel nummer op. Het zou zelfs zijn uitgekomen zonder de toestemming van Black Sabbath, onze vriend wiki zegt dit toch.

avatar van ricardo
De beste verzamelaar van Black Sabbath die in omloop is vind ik. Op deze staan voornamelijk nummers met Ozzy als zanger op. Ik heb ook geen enkel album met Ozzy als zanger org in huis, maar dat hoeft ook niet want deze verzamelaar bevat voor mij genoeg mooie en essentiele nummers. Ik hoef alle albums met Ozzy niet org in huis te hebben.

avatar van ricardo
Dit album heb ik de laatste tijd ook veelvuldig gedraaid, maar ik vind de meeste nummers met Ozzy gewoon te log en te traag. Bij vlagen vind ik het wel goed klinken, maar dit is zeker niet het soort muziek wat ik echt grijs zou gaan draaien. Zo af en toe kan ik dit best beluisteren, maar ik heb de periode met Dio gewoon een stuk liever. Dat spreekt mij gewoon een stuk meer aan. En ik heb de titeltrack van het album Headless Cross inmiddels ook beluisterd met Tony martin als zanger, maar ik denk dat die periode mij ook meer ligt dan die met Ozzy. Jammer dat er geen nummers opstaan met Tony Martin als zanger op dit verzamelalbum. Het valt mij ook op dat Black Sabbath in de periode met Tony Martin als zanger, dat ze veel harder zijn gaan spelen. Met dio en het album Dehumanizer trouwens ook al. Net Judas Priest, want die gingen ook steeds 'harder' spelen.

avatar van ricardo
Weinig belangstelling voor magistrale verzamelaars als deze zo te zien.

Al is dit genoeg Sabbath met Ozzy in de gelederen voor mij in huis.

avatar van BlauweVla
Als verzamelaar voor de Ozzy periode is dit helemaal niet mis.
Maar met die laatste drie nummers denk ik, doe het dan goed: of niks, of: een extra CD met het belangrijkste materiaal van alles na Ozzy erbij.

avatar van B.Robertson
Sterke selectie uit de Ozzy periode. Moet deze compilatie al meer dan 10 jaar in huis hebben; de reguliere albums met Ozzy heb ik wel op LP, maar nooit in zijn geheel doorgezet op CD (wat Castle uitgaven en een enkele remaster - Vol. IV). Terecht niet veel nummers van Technical Ecstasy en Never Say Die. De beste nummers van Sabbath Bloody Sabbath en Sabotage. De samenstellers hebben mij een plezier gedaan door zich vooral op de Ozzy periode te concentreren. Zero the Hero, het 'avontuur' met Ian Gillan, wordt weggedraaid daar de optimale speelduur van de tweede disc haast wel bereikt zal zijn (79:19).

avatar van gigage
Ik heb het grote Librero geïllustreerde geschiedenis boek (2017) over Black Sabbath (en Ozzy) uit ondertussen luisterend naar de 70 's albums van de band. En ik kom tot de conclusie dat de beste songs waar ik de moeite voor heb genomen om aan te vinken hier wel zo'n beetje opstaan. De Dio years (hier 30 en 31) is een apart verhaal en verdient een eigen verzamelaar.
Dus als verzamelaar krijgt deze de volle pond. Dik 2.5 uur classic rock songs. Veel beter wordt het niet.

Noem deze verzamelaar gewoon 'The best of Black Sabbath with Ozzy Osbourne'. Met Ronnie James Dio staan er maar 2 nummers op. Op basis van Ozzy is het een mooi overzicht van de beste songs.