Amnesia - Hysteria (1988)

België
Dance
Label: Indisc

1. Hysteria (5:08)
  2. Again (4:14)
  3. Acid Science (4:40)
  4. Ibiza (3:35)
  5. It's a Dream (6:08)
  6. Celcius (37°, 38°.39°) (3:15)
  7. Boys from London (4:36)
  8. Ecstasy (4:55)
  9. A.D.N. (4:06)
  10. Illusion (3:55)
Ibiza staat in die dance top 100 van stubru. nice..

Louredine
gerre schreef:
Ibiza staat in die dance top 100 van stubru. nice..

Het is dan ook een dijk van een nummer!

Ibiza
Vreemd om te zien dat een album met dergelijke cult classic slechts 2 stemmen heeft; de rest is duidelijk aan ons voorbij gegaan.

StuBru-luisteraar zeker? Daar hoorde ik hem vanmiddag langskomen. Ik kende dit nummer ook nog niet, moet ik zeggen. Binnen België bekender dan daarbuiten wellicht? Kan ook zijn dat dit soort artiesten het gewoon niet echt moeten hebben van hun albums, maar meer van hun losse platen.

avatar van Man of Sorrows
Ik hoorde hem idd op Stubru. In België was het ook geen monsterhit hoor, nummer hoor je enkel op Stubru en dan nog enkel als The Greatest Switch eraan komt. Dat is onze dance top 100, op zaterdag 15 oktober. Zeer toffe lijst gaande van Kraftwerk over Goose tot Orbital. Jammer genoeg ook een aantal keer Faithless, dat moet je er dan maar bij nemen.

Klinkt als een hele leuke lijst inderdaad. Ik ga nog wel kijken wat er in staat. Luisteren zal niet lukken, die dag ben ik op stap en sowieso luister ik StuBru alleen op werkdagen. Ik ben ook geen Faithless-fan, maar toevallig kwam Salva Mea vandaag langs en dat vind ik nog steeds een geweldig nummer. Op de hits die daarna kwamen zit helaas flink de sleet.

Ibiza gaat in ieder geval op mijn favorietenlijstje. Ontdekking van de dag.

avatar van Thin Air!
Heeft geen ruk met Stubru of hitjes te maken.
Deze gasten waren één van de goddamn pioniers van de New Beat.
Belgische discotheken zoals Boccaccio waren ook geliefd bij Nederlanders die deze muziekstroming omarmden. Hun nummer Ibiza was destijds enorm geliefd en werd een standaard voor latere releases.
De Belgen mogen met recht trots zijn op deze stroming dat uiteindelijk de bakermat heeft gevormd van de moderne House.

Laten we eerlijk zijn, deze muziek klinkt tegenwoordig (wat) gedateerd maar heeft een enorme pioniersrol vervuld voor latere stromingen.

Thin Air! schreef:

Tsja, niet iedereen was er toen al bij. Ben blij dat ik het via StuBru alsnog heb mogen ontdekken. Desalniettemin kan een stukje duiding geen kwaad.

Maareh, bakermat... is dat niet veel eer als je bedenkt wat er ook al in Chicago en een jaar eerder op Ibiza gebeurde? Wel hele leuke muziek, overigens, newbeat. Soulwax heeft er een geweldige audiovideomix van gemaakt.

avatar van Thin Air!
Herman, de ideeën zullen wellicht niet alleen uit België gekomen zijn maar veel Nederlandse dj's en producers in spe hebben zich laten inspireren door discotheek bezoek in België (la Rocca, Boccaccio, cafe d'Anvers etc etc) toen de New Beat en later de house floreerde.
Nederland heeft daarna een inhaalslag gemaakt en werd marktleider v.w.b. de hardere stijlen.
Ook tegenwoordig komen er onevenredig veel top DJ's uit Nederland. Echt opvallend.

Deze CD luister ik af en toen nog eens. Nummers als Ibiza, Illusion en Boys from London zijn nog steeds oké.

Ook luister ik nog wel eens naar New Beat take 1 t/m 5. Niet alles trek ik meer maar sommige nummers hebben nog steeds voldoende pit.
Misschien ken je ze al want het zijn leuke CD's van het genre.

avatar van Thin Air!
en...we gaan nog even door... (smileys verplicht bij deze muziek)
Ik vond nog een remix van het nummer Ibiza van Amnesia, vernoemd naar de gelijknamige club. Het nummer is nu al 25 jaar oud maar staat, ondanks het trage tempo, nog als een House (=huis)

YouTube - Amnesia Ibiza Loco Acid Remix 2012

avatar van Man of Sorrows
En ook dit jaar terug in The Greatest Switch.

avatar van engelse
Ben zelf een luisteraar-van-het-eerste-uur van StuBru. Maar in die 32 jaar maakten ze -wat mij betreft -één gigantische uitglijder: in de hoogdagen van New Beat weigerde StuBru steevast dit genre te draaien.
Pas in de 21-ste eeuw kregen singles als Ibiza een kans... Dankzij programma's als The Maxx.
En The Maxx was dan ook weer een nevenproject van de makers van Confetti's... Waarvan er eentje in Highstreet draaide... En waar veel noorderburen uit de bol gingen!