Peggy Lee - Big $pender (1966)

Label: Capitol

1. Come Back to Me (From on a Clear Day You Can See Forever) (2:19)
  2. You've Got Possibilities [From the Broadway Production It's a Bird, It' (2:14)
  3. It's a Wonderful World (1:50)
  4. I'll Only Miss Him When I Think of Him (From the Broadway Musical ...) (2:51)
  5. Big Spender (From the Broadway Show Sweet Charity) (2:07)
  6. I Must Know (2:29)
  7. Alright, Okay, You Win (2:29)
  8. Watch What Happens (From the Umbrellas of Cherbourg) (3:12)
  9. You Don't Know (2:54)
  10. Let's Fall in Love (2:06)
  11. Gotta Travel On (1:44)
avatar van heartofsoul
Omdat Allmusic dit album slechts twee ** toekent, was ik huiverig om het schijfje in de speler te schuiven.
Het blijkt echter, althans naar mijn smaak, een heel aardig album te zijn! Al beschikte Peggy Lee nou niet over een krachtige stem, en had ze ook niet een groot bereik, de manier waarop ze hier de songs vertolkt vind ik weergaloos en van grote muzikaliteit getuigen. Ze wordt begeleid door de band van Bill Holman, en dat is een feest voor het oor - wat een smeuïg geluid heeft die (big) band.
Dit album werd, samen met Pass Me By, als twofer dus, uitgebracht in de reeks Two on One door EMI. Helaas zonder verdere albuminformatie... Gelukkig, zo ontdekte ik zojuist, kunnen we de officiële Peggy Lee-website, www.peggylee.com raadplegen, met zeer uitvoerige info voor de liefhebber.

avatar van spinout
Peggy Lee is voor mij toch vooral de vrouw die het Cooley/Blackwell nummer Fever, origineel gebracht door Little Willie John, van nieuwe tekst voorzag in 1958, waarna Elvis haar versie als basis gebruikte voor zijn eigen opname van het nummer in 1960.

avatar van heartofsoul
Grappig toch, zoals je bijna alles probeert te relateren aan Elvis Presley. Ben je soms fan?
Fever in de coverversie van Elvis is natuurlijk prachtig, maar de originele hit van Little Willie John, én de cover van Peggy Lee zijn ook meer dan de moeite waard. Drie heel verschillende vertolkingen, maar alle drie raak.

Wat Peggy Lee betreft, probeer eens haar mooie album Black Coffee, of valt dat geheel buiten het gebied van je muzikale interesse?

avatar van spinout
Ik zie dat ik op haar plaat Emotions uit 1961 gestemd heb en deze met een 3.5 beoordeeld heb, dus ik denk dat ik Brenda Lee zeker wel kan waarderen. Ik zag hier op MuMe een album van haar met een intrigerende titel:Memphis Portrait, waar een aantal interessante nummers opstaan, zoals het ook door Elvis opgenomen Proud Mary en Walk a mile in my shoes. Helaas staat dat album niet op Spotify, maar ik weet wel zeker dat Brenda Lee met de kerstdagen weer even langs komt.

avatar van heartofsoul
Brenda Lee is ook een van mijn favorieten uit de vroege jaren zestig, maar je verwart nu twee zangeressen met dezelfde achternaam.. Kan gebeuren natuurlijk.

avatar van spinout
Ik dacht al, wat was Brenda Lee jong toen ze Fever opnam. Peggy dus! Ik zie Black Coffee op Spotify staan, dus ga ik het album zeker beluisteren. I'll let you know!