Sortilège - Sortilège (1983)

Frankrijk

4. Sortilège (3:42)
  5. Bourreau (3:37)
  6. Blade Killer * (3:35)
  7. Gladiator * (2:56)
  8. The Amazon Warriors * (4:03)
  9. Alien * (2:34)
  10. Death Hymn * (5:30)
  11. Delirium of a Madman * (5:24)
avatar van wizard
Franstalige NWOBHM, hoewel die B hier dan weer niet echt heel erg van toepassing is.
Deze EP is het beluisteren zeker waard. De nummers zitten goed in elkaar, veel tempowisselingen, en de meeste nummers zijn redelijk snel met flitsend gitaarspel en een uitstekende zanger. Aan de andere kant, zijn hoge stem gaat me na een tijdje wel een beetje tegenstaan, deels omdat de teksten redelijk vol zitten met oo-oos. Dat de teksten in het Frans zijn, is iets dat ik als Noord-Nederlander wel kan waarderen. Ik had zoiets nog nooit eerder had gehoord.
Speciaal gevalletje dus, deze EP. 4*

avatar van Sir Spamalot
Een halfje eraf , want de zang begint op het einde echt tegen te steken, niettegenstaande dit "maar" een EP is. Er zit nogal veel galm op de zang en zoals wizard zegt, irriteren die oo-oos na een tijdje. Muzikaal is het een heel andere koek: heel goed verteerbaar, hoewel ik qua EP nog altijd de voorrang geef aan die van tijd- en landgenoten H-Bomb. Toch voor vele metalheads de moeite waard.

avatar van Kronos
Niet te versmaden klassiek spul uit dezelfde periode als de legendarische EP's van Queensrÿche en Mercyful Fate.

buizen
Je had ook nog H-Bomb..

buizen
Kronos schreef:

Klopt! Sowieso ongelooflijk wat er in en rond 1983 allemaal uit kwam. Bands en albums en EP's schoten als paddenstoelen uit de grond: de New Wave Of British Heavy Metal en wat zich daar in het kielzog bij aansloot.
Zoals deze in het Frans zingende Franse metalband Sortilege. Wat een heerlijke EP brachten die heren uit. Made In The Netherlands overigens: bij Rave On. Ook Roadrunner was toen een gerenommeerd Nederlands platenlabel voor metalbands.
Zo af en toe zet ik deze EP nog eens op en het klinkt ietwat gedateerd maar nog steeds krijg ik een glimlach bij het luisteren naar de enthousiaste Franse metalheads.
Hoe die bandleden er uit zagen daar hadden we destijds geen idee van, er was alleen deze EP en in Aardschok stond ook bar weinig. Heb ze nog nooit zien optreden in Nederland. In tegenstelling tot die andere Franse metalband: H-Bomb, die traden regelmatig op op met name festivals, geweldige band ook.
Sortilege kampte ook erg met 'moeten we nou in het Frans of in het Engels zingen' en bracht nadien ook albums in zowel de Franse als Engelse taal. Allemaal frustraties. De band bestond maar kort uiteindelijk: van 1981 - 1986. Echt jammer.
4 sterren voor een steengoede EP. Dit zijn pas Ep's.

avatar van Kronos
buizen schreef:

Er staan toch foto's op de achterkant van de hoes.