Cradle of Filth - Midian (2000)

Label: Music for Nations

1. At the Gates of Midian (2:21)
  2. Cthulhu Dawn (4:17)
  3. Saffron's Curse (6:32)
  4. Death Magick for Adepts (5:53)
  5. Lord Abortion (6:51)
  6. Amor E Morte (6:44)
  7. Creatures That Kissed in Cold Mirrors (3:00)
  8. Her Ghost in the Fog (6:24)
  9. Satanic Mantra (0:50)
  10. Tearing the Veil from Grace (8:13)
  11. Tortured Soul Asylum (7:46)
avatar van Epitaph
Dani klinkt soms als the Devil himself,ijZINGwekkend.

avatar van Albert Filth
Wat een album! Ongeloofelijk goed. Alle nummers zijn het beluisteren meer dan waard. Het geluid klinkt goed, bombastisch en scherp, maar niet overdone. De stem van Dani is mooi gevormd en is dynamischer dan op vorige albums. Dit album betekende dé grote doorbraak van CoF tot het grote publiek, zowel het begin als het einde voor deze goede black-metal band.

Mijn favoriet van CoF. 4,5*

avatar van Darkzone
Niet mijn favoriete COF album, maar toch zeker niet verkeerd.

Nu nog wachten op een dvd met al hun videoclips (ongecensureerd) en making ofs.

avatar van Dr.Pat
Zeer zeker een van de meest sfeervolle schijven. Lijkt mij een typisch geval van een ondergewaardeerde cd. Misschien moeten de meeste personen er toch nog maar eens een paar keer naar luisteren.
Bijna net zo goed als Dusk.

avatar van relentless
Darkzone schreef:
Niet mijn favoriete COF album, maar toch zeker niet verkeerd.

Nu nog wachten op een dvd met al hun videoclips (ongecensureerd) en making ofs.
precies mijn favorieten blijven dusk and her embrace en the principle of evil made flesh

maar dit toppie

Stijn_Slayer
Shit wat is Her Ghost In The Fog toch ongelovelijk goed. Hele album heeft een hoog niveau. I.m.o. hun beste werk.

avatar van Devoo
Vind het wel een goed album, maar ik vind het niet zo indrukwekkend of fantastisch zoals veel mensen doen uitschijnen. De composities zijn goed ja, en tekstueel is het ook wel goed uitgedoktert. De zang is soms duivels, soms gillend en krijsend, maar vaak ook lachwekkend. Alsof je naar een foute versie van Donald Duck luistert.

De epische en gotische elementen in de muziek vind ik heel goed tot zijn recht komen, de koortjes zijn een toffe aanvullig en de gitaarsolo's die zeer weinig voorkomen, vind ik ook erg tof. Gewoon een goed album, maar heeft geen zo'n ongelooflijk diepe indruk op me gemaakt.

Amor E Morte is toch mijn favoriete nummer, met die gitaarsolo, dat sfeervolle en toch creepy koortje. Gewoon een perfect nummer in mijn ogen.

3.5*

zeer goede melodieuze black metal met vampirische elementen erin. dani zijn stem maakt van dit album gewoon een meesterwerk.
heb dit album misschien wel 100000x gedraait en verveeld nooit.

avatar van Joeri_000
Beste Cradle album, alleen jammer dat de drums niet helemaal goed uit de verf komen, die hadden beter opgenomen kunnen worden !! Voor de rest is alles voortreffelijk !!

PriestMaiden
Dani Filth heeft een apart geluid. Dit is toch één van hun betere platen. Her Ghost in the Fog, Lord Abortion, Amor E Morte en Cthulhu Dawn zijn voorlopig de favorieten.

avatar van Edwynn
Een betere productie, geliktere videoclips. Ja, dat staat garant voor een groot succes.
Veel van de nummers op Midian evenaren het niveau van het voorgaande werk in mijn beleving echter niet.
Ook vind ik dat er wat van de bijzondere Victoriaanse sfeer verloren is gegaan door het meer toepassen van bombastische dingen.
Midian herbergt veel kwaliteit, maar mist spanning en avontuur.

avatar van Eddie
Wat een geweldige plaat is dit weer, na het matige tussendoortje 'From the Cradle to enslave' slaan ze keihard terug met dit meesterwerk. Wat me nooit eerder opgevallen was is dat Tearing the Viel From Grace zo'n geweldig nummer is.

avatar van Dr.Pat
Weer eens helemaal beluisterd, en ik wil mijn standpunt van eerder herhalen. Het is toch raar dat men dit niet met een hogere waardering beloont!

avatar van tomthumb
Met pijn in het hart Saffron's curse omgeruild voor Tearing the veill from grace. 3 tracks om uit te kiezen is te weinig bij dit magistrale album!

Helemaal mee eens !!!

Goethe
Atmosfeer heeft altijd centraal gestaan in de muziek van Cradle of Filth. Op Midian tonen de heren wat voor een dragende factor dat eigenlijk kan zijn. Vanaf de introtrack 'At the Gates of Midian' wordt de luisteraar in een duistere gothische wereld getrokken die je niet meer verlaat totdat de laatste noten van Tortured Soul Asylum zijn weggeëbd.

avatar van Edwynn
Die gothische en Victoriaanse sferen treffen mij op de voorgangers harder dan op Midian. Midian vind ik te veel aan de 'dure productie ziekte' lijden. Hetgeen niet zo bij de band past.

Goethe
Edwynn schreef:

Typisch een geval van smaakverschil waarschijnlijk COF wordt voor mij persoonlijk pas echt goed vanaf Cruelty and the beast, waarop de atmosfeer werkelijk top is, maar qua productie er nog het een en ander aan scheelt. Midian bechouw ik dan ook als een logische stap in de evolutie van de band, want hier zit het op elk vlak goed.

avatar van Joeri_000
Behalve de drums , die hadden wel beter afgemixt mogen worden op cd wat mij betreft, dan was die perfect geweest voor mij dan !!

avatar van freakey
Stijn_Slayer schreef:

Met maar 2* ??

bennerd
Vijf jaar geleden?

avatar van freakey
Ja, maar toch... als een plaat bij mij zo in waarde daalt zou ik toch even uitleggen wat er gebeurd is...

Ik heb interesse in deze cd en dan ga ik altijd kijken wat de kenners er van vinden... hier wordt ik in ieder geval niets wijzer van....

Ontgroeid. Gok ik.

Pimdo
Yep ik ben de muziek van COF ook ontgroeid. Heb daarom niet eens een stem gegeven terwijl ik dit album wel door en door ken. Had alles van COF van Vempire t/m Bitter Suites maar daarna had ik het wel gehoord... Doug Bradley doet zijn werk hier wel enorm goed trouwens...

avatar van Deranged
Voor mij heeft het iets puberaals deze muziek. Vond zelf in die tijd met name Her Ghost in the Fog wel een lachen nummer.

Het zijn wel sterke composities maar een heel album met zulke vocalen trek ik niet.

avatar van the crook
Tot en met dit album wist COF de kwaliteit van hun albums enorm hoog te houden, na dit album was de nieuwigheid en de spanning er voor mij een beetje af.

Midian vind ik eigenlijk zelfs een beetje onderschat. De band weet zichzelf m.i. op dit album te vernieuwen met heavy metal achtige riffs en Maidenesque solo's. Gebleven zijn de, soms, ziekelijke snelheden, Dani's nog ziekelijkere gekrijs (afgewisseld met Pinhead's eeehhhh Doug Bradley's proclamaties) en het horrorsfeertje zoals alleen COF dat neer kan zetten.

Een hele dikke 4,0 van mij voor Midian.

avatar van El Stepperiño
Eddie schreef:

Dat is inderdaad een geweldig nummer! Wat een melodie, wat een sfeer. Eigenlijk een soort prog gemixt met black metal. Dit album haalt het voor mij niet bij Dusk... And Her Embrace en Cruelty And The Beast, wat voor mij toch wel de muzikale hoogtijdagen van CoF zijn. Desalniettemin een vette plaat

avatar van gigage
Ik dacht dat ondertussen een band als Fleshgod Apocalypse het stokje wel had overgenomen van Cradle of Filth wat betreft de theatrale extremere metal maar niet op deze site in ieder geval. Geeft niks, een ceedeetje uit de oude doos doet het nog net zo goed bij mij. Samen op een concert bill, dat lijkt me wel wat.
Midian vergt wat geduld voordat de songs een beetje op hun plaats vallen. Dat vond ik bij Dusk.. toch wat makkelijker gaan op de een of andere manier. Alles zit wat vetter in de mix en dat maakt het wat minder mystiek. Maar ja, het blijft wel weer vakwerk.