Murcof - The Versailles Sessions (2008)

Mexico
Electronic
Label: Leaf

1. Welcome to Versailles (11:27)
  2. Louis XIV's Demons (4:58)
  3. A Lesson for the Future, Farewell to the Old Ways (7:54)
  4. Death of a Forest (6:36)
  5. Spring in the Artificial Gardens (12:10)
  6. Lully's "Turquerie" as Interpreted by an Advanced Script (6:42)
avatar van The Scientist
Ik zou mezelf niet zijn als ik niet heel benieuwd zou zijn naar deze

avatar van The Scientist
En luister hem nu en dit verrast me toch zeer positief... Is met live instrumenten erbij (wel in studio).. Viool, Cello, Trombone ... Minder het traditionele Murcof-strijkergeluid, meer dynamiek.. en nog steeds de mooie stiltes enzo.. bevalt zeer goed

DevendraBan
Vet! Ik wist niet dat er een nieuwe aankwam.

Hoe hebben jullie deze cd beluisterd als die nog niet uitgebracht is en niet op internet te vinden is? Neem aan dat jullie heb wel op 1 of andere manier al gevonden hebben omdat jullie al een cijfer gegeven hebben.

MFEO schreef:
niet op internet te vinden is?

.... dan zou ik toch beter zoeken...

Mordor
Tussenproject voor het nieuwe album 'Oceano'.

The Scientist schreef:

.... dan zou ik toch beter zoeken...

via eMule niet te vinden!

UPDATE: Maar ik heb hem inmiddels van een een sympatieke MusicMeter member

tuktak
goede plaat, beter en toegankelijker dan zijn voorganger (ookal is dit een tussenstapje en mag je ze niet vergelijken). prachtige heldere klanken in een bizar sfeertje gegoten. 6 losse verhalen in eenzelfde landschap. knap werk.

tuktak schreef:
goede plaat, beter en toegankelijker dan zijn voorganger

Dat ben ik totaal niet met je eens.. zijn voorganger kwamen veel duidelijkere melodieen in naar voren, deze is abstracter..

Vind Cosmos tot nu toe de toegankelijkste Murcof (en ook de minste)

tuktak
dit album is iets abstracter, maar de geluiden vind ik zeker wel toegankelijker. daarnaast vind ik dit album veel klassieker getint (nee niet alleen door de vocalen), en is cosmos toch meer een ambient gerichte collage. maar omdat ik veel zulkgelijkende muziek luister verwacht ik ook niet dat mijn mening helemaal gemiddeld is. ik geloof wel dat je zulke stijlen binnen de muziek moet leren luisteren net zoals je rode wijn moeten leren proeven.

Ik Doe Moeilijk
Wat een ontzettende vreemde luisterervaring. Een barok minimalistisch(dat is een contradictio in terminis) landschap. Maar hoe ontzettend boeiend eigenlijk...

tuktak schreef:

Ik zal niet snel zeggen dat ik bepaalde muziek goed ken.. maar met muziek als dit durf ik toch wel een dergelijke uitspraak te doen... ik denk dat ik behoorlijk goed erover kan oordelen omdat ik aardig wat dingen in dergelijke richting ken en ook waardeer.

En het is inderdaad meer klassiek en minder ambient getint... Maar in dit geval denk ik dat dat het complexer maakt, het is geen alledaagse klassieke muziek... Cosmos vind ik alleen vrij simpele ambient, zonder dat het echt abstract werd ofzo.. gewoon melodieen die je hoort.. geenrare stiltes, kraakjes, ruis of veel diepere lagen... Hier hoor ik dat veel meer.. Daarom vind ik deze zeker neit makkelijker dan Cosmos.

avatar van essence
Na een lastige dag in de concrete jungle dat het verkeer de dag van vandaag is, met hufters in hun BMW, met het verstand van een zee-egel, die constant aan je bumper kleven en geblondeerde trutten met de naam van hun koters ("Shania on board") - who cares a fuck hoe die kloothommels hun kinderen heten - op hun achterruit geplakt, die met ware doodsverachting je afcouperen met hun 4x4,die hun steenrijke minnaar hun heeft geschonken voor bewezen diensten, ewel dan komt dit schijfje echt wel goed op tijd.

Fantastische muziek is dit, met grootse klanken, die je tot rust brengen maar telkens met die dreigende achterliggende sfeer. Zoiets als de minuten die een zonsverduistering vooraf gaan.
En die meest 'dreigende' momenten mogen voor mijn part vannacht plots op een onaanvaardbaar volume in de hoofden van die wegpiraten opduiken. Serves them right.

Enfin, als ik de volgende keer terug thuis kom van een helse dag on the road dan weet ik al welk plaatje soelaas zal brengen.
Alles beter dan een kettingzaag ...

Ik zet in op 4*, maar met meer potentieel!