Wigbert - Altijd Wel Iets (2008)

Belgiƫ
Label: LC

1. Als Matahari (3:26)
  2. Geschiedenis (2:40)
  3. De Weg Kwijt (3:17)
  4. Spookylove (3:25)
  5. Er Was Eens (3:21)
  6. Altijd Wel Iets (4:20)
  7. Zorg Goed voor Jezelf (2:34)
  8. Anatomie (4:18)
  9. Je Weet Het (3:32)
  10. Schuilplaats voor de Storm (4:32)
  11. Oom Poppa Is een "strigoi" (2:49)
  12. Tommie's Laatste Autorit (3:08)
  13. Het Wonder (3:11)
  14. Water, Zand & Zee (4:00)
  15. Joey (4:00)

met Kommil Foo

avatar van c-moon
Twaalf jaar. 12 jaar was het wachten op een nieuw Wigbert-album. Heeft de sympathhieke singer-songschrijver-gitarist dan zo lang stilgezeten? Nee, tuurlijk niet: hij was actief in tal van projecten (waaronder Zakformaat XL) af en toe als zanger, maar meestal als gitarist. Dat er in twaalf jaar geen album kwam had ook met budgetaire redenen te maken, maar terwijl was ie dus wel met vanalles bezig. Maar nu dus... nu is die nieuwe plaat er dan toch.

En het was het wachten méér dan waard! Bij de première van zijn nieuwe tournee, samen met Kommil Foo, waarop dit album ruimschoots aan bod komt, wist ik het al: dit is goed! Maar toen ik de nummers nadien op de na het concert gekochte CD beluisterde was ik helemaal zeker. Wigbert is terug. En hoe !

Een absolute aanrader dit schijfje... 13 (nu ja, eigenlijk 15) mooie liedjes. Poppy, af en toe bluesy en ook vaak er jazzy. Telkens met heel erg fijne teksten, mooi gitaarspel en die aangename stem van Wigbert van Lierde...

"Geschiedenis", het zwoele "Spookylove" dat je zo in een late night donkere bar kan situeren, "Er was Eens", de verdienstelijke cover / vertaling "Schuilplaats voor de storm" (Bob Dylan - Shelter from the Storm).... "Zorg goed voor jezelf"... het zijn maar enkele van de vele parels op dit album....

Wie van een mooie stem, fijne sfeer, knap gitaarwerk, sterke teksten en veel sfeer houdt, is bij Wigbert - weerom - aan het goede adres..

Deze nieuwe plaat mag er zeker zijn, het was het lange wachten zeker waard, maar voor mij moet ie voor de opvolger nu echt niet opnieuw twaalf jaar wachten!