The Music - Welcome to the North (2004)

Label: Virgin

1. Welcome to the North (5:10)
  2. Freedom Fighters (3:44)
  3. Bleed from Within (6:27)
  4. Breakin (3:58)
  5. Cessation (3:51)
  6. Fight the Feeling (4:12)
  7. Guide (4:13)
  8. Into the Night (3:58)
  9. I Need Love (3:45)
  10. One Way In, No Way Out (3:50)
  11. Open Your Mind (4:07)
  12. The Walls Get Smaller (5:26)
Het is nog wachten tot september...Spannend.

Welcome To The North klinkt alleszins heel belovend. Ik blijf fan

edit: ik bedoelde de single. Niet de gehele cd uiteraard.

avatar van rzasa
Op hun site is de clip van hun nieuwste single te bekijken en te beluisteren. Prima spul, The Music.
www.themusic.co.uk[/url]

Ik ben er nog niet uit. Ik denk dat ik hun eerste cd toch beter vind. Een tweede album is altijd het moeilijkste. En ik vind dat ze hun eerste niet overtroffen hebben. Al heb ik geen slecht woord voor het titelnummer en Bleed from within. Ik zat te wachten op nummers als Getaway, Take The Long Road en Turn out the light van de vorige, maar nummers van dit kaliber staan niet op Welcome to the north. Spijtig, maar misschien moet ik er gewoon nog wat meer naar luisteren.

Ik heb het album nu 1 keer gehoord en het klinkt heel goed. Tot nu toe 3,5* maar waarschijnlijk komt er naar intensiever luisteren meer bij

avatar van rzasa
Pas op! Deze fijne plaat is helaas niet in de auto te beluisteren dankzij dat fijne copy controlled geleuter. Het zal dus wat langer duren voordat ik een mening heb gevormd over dit album. De eerste luisterbeurt verraste me wel: het klinkt wel wat anders nu, het liedje staat meer op de voorgrond, in plaats van dat er gitaarmuren worden opgebouwd. De zangstem wordt minder gebruikt als 4e instrument. 3,5 ster voorlopig

Dit album groeit echt in je. Ik vind hem nu echt heel goed en heb m'n stem verhoogt tot 4,5*

Het is idd een groeiplaat. Ik begin hem meer en meer te apprecieren. Vooral Cessation en Bleed From Within. De titeltrack en de single Freedom Fighters zijn ook heel geslaagd.

avatar van bonothecat
Ik ken het eerste album niet. Dus ik luister naar deze cd zonder dat referentie kader. Ik heb hem al een tijdje op de nog te luisteren cd's staan. Bleed from within klinkt redelijk goed. Maar de stem van de zanger kan ik niet te veel nummers aan. En de muziek zorgt er ook niet voor dat ik de zanger niet hoor. Ik denk dat dit een typisch net niet album is.

JonnieBrasco
bonothecat schreef:
... Maar de stem van de zanger kan ik niet te veel nummers aan. En de muziek zorgt er ook niet voor dat ik de zanger niet hoor. Ik denk dat dit een typisch net niet album is.

Neem me niet kwalijk, maar wat een ongeïnteresseerd gebazel om tot een 2,5* te komen...

Het is gewoon zo dat het tijdens de eerste luisterbeurt bij vlagen best wel ontoegankelijke herrie is, maar dan moet je (zoals bij zoveel indie rock-albums) gewoon even doorluisteren! Na een paar extra luisterbeurten kan het bijna niet anders dan dat het kwartje valt, en dan is dit geen album voor een 2,5. Deze band is in 1 adem te noemen met The Arcade Fire en Franz Ferdinand vind ik. Ze hebben een unieke gedreven sound, en ook ritmisch is zit het lekker in elkaar. Mijn favoriete nummer tot nu toe is I Need Love. Voorlopig 4,0*

JonnieBrasco schreef:

Dit neem ik je dus wel kwalelijk......wie is Jonnie Brasco dan wel om mijn mening om te vormen tot ongeintereseerd gebazel? Ik hoop dat je mijn mening wilt respecteren, dan zal ik het met de jouwe ook doen !

avatar van Jordy
bonothecat schreef:

Mensen moeten op deze site in principe gerespecteerd worden, meningen absoluut niet.

JonnieBrasco
Als reactie op bonothecat:

Je vergeet nu 1 ding - vrijheid van meningsuiting en elkaar respecteren betekent ook dat ik gewoon mag vinden en zeggen wat ik wil. Het stukje is overigens helemaal niet kwaad of degenererend bedoelt, eerder opbouwend juist. Om dit album te kunnen waarderen zijn gewoon interesse en luisterbeurten nodig.

avatar van bonothecat
Als je dan die eerste zin had weggelaten....die geen mening over de muziek bevat, maar een mening over mijn bevinding....dan had ik het heel anders gelezen! Maar goed......zand erover.....en heb the Music net weggegooid van mijn harddisk, naar hem een stuk of drie keer geluisterd te hebben.

En de eerste, ga je die nog wel luisteren? Ik vind dat wel een goede plaat, deze heb ik nog niet gehoord. Zekers nummers als Getaway en Take The Long Road And Walk It.

Daar noem je inderdaad de beste nummers van de vorige .

avatar van NERD
Stem van de zanger doet me een beetje denken aan een kruising tussen Perry Farrell (Jane's Addiction) en Shannon Hoon (Blind Melon). De muziek ook trouwens...

Ik vind dit echt vette muziek. Vooral de gitaar partijen zijn lekker opzwepend. Dat gevoel wordt nog eens extra versterkd door de zang.

avatar van otherfool
Hij is goed, hij is fijn, maar hij is niet *heel erg* goed en fijn. Ik kan me prima voorstellen dat mensen dit in eerste gehoor 'herrie' vinden, net zoals ik kan begrijpen dat mensen Welcome To The North de ultieme groeiplaat vinden. Er staat daarvoor genoeg moois op (ik denk met name aan het titel-/openingsnummer, Bleed from Within, Into The Night en Open Your Mind, waarvan de laatste 2 iets melodieuzer en poppier klinken dan vele andere nummers).

Net iets minder dan de debuutplaat, ik open op 3* voor Welcome to the North.

avatar van Kevin91
Geweldige cd Veel beter als zijn voorganger. Erg apparte muziek

avatar van Pinsnider
Alleen al Bleed from Within is genoeg reden om deze plaat zonder verder te luisteren 4* te geven. Wat een ouderwetse kneiter van een chanson!!! Chappeau!!!
Voor de rest vind ik de plaat wel minder als hun debuut, met hier en daar een uitschietertje. Ik blijf dus hangen op de 4*

avatar van VanDeGriend
Ik zal deze toch maar weer eens uit de kast gaan trekken. Na het prima debuutalbum, viel dit me eerlijk gezegd tegen. Meer van hetzelfde maar met mindere songs. Wellicht dat een herkansing tot nieuwe inzichten leidt.

avatar van berwt
Niet zo'n knaller als de eerste, maar nog steeds een heel sterk album. Ik ben vooral weg van 1 way in, no way out. Ik vind het eigenaardig dat zo'n lekker nummer nooit vernoemd wordt.

avatar van berwt
men is bezig aan de derde. Ik bereid me voor.

avatar van berwt
Blijven luisteren is de boodschap. Stem verhoogd tot 4,5* en in de wachtkamer van mijn top 10.
Het valt mij meer en meer op hoe het verschilt van het debuut. Het debuut was veeleer een aaneenhangende psychedelische trip van uitzonderlijk niveau terwijl deze gewoon een reeks van 11 nummers is van eveneens uitzonderlijk niveau. Hier kan ik gemakkelijk de cd opleggen en 2 nummers er afzonderlijk van beluisteren bijvoorbeeld terwijl ik de eerste altijd sowieso van begin tot einde moet horen.
Waar blijft die derde!!!!?

avatar van Pinsnider
Inderdaad! Waar blijft die derde..?? Weet iemand iets over een mogelijke nieuwe The Music..?? Het is al lang stil...

avatar van berwt
Awel, Rob Harvey, de zanger van The Music, blogt regelmatig op zijn myspace. Hij heeft een tijdje in een depressie gezeten, heeft hij een week of 2 geleden verteld. Ondertussen is hij daaruit gekropen en de alcohol en de weed afgezworen en heeft zich voluit weer in de muziek (what's in a name) gesmeten.

De opnames van het derde album zijn intussen achter de rug sinds een paar weken. Wanneer die uitkomt weet ik niet.
Ze beginnen alvast weer te touren in april.
alle info:

avatar van coldwarkids
Beetje laat voor een album die ik in 2004 heb gekocht, maar ik hoef er eigenlijk niks over te zeggen.
Deze plaat is van begin tot einde goed, en er staan geen mindere nummers op, gewoon TOPPLAAT !

avatar van Helicon
Leuke muziek vooral de 'hidden' track (waarvan ik begrijp dat het The walls get smaller heet) vind ik geweldig Wat een explosie dat nummer!

avatar van DjFrankie
DjFrankie (moderator)
Dampende psychedelische britpop waarbij je niet kunt blijven stilzitten.
Superv swingend geheel, als ik voor de cd kast sta en ik weet zo niet wat ik moet pakken, wordt het The music, altijd goed, altijd lekker.

avatar van coldwarkids
DjFrankie schreef:
Dampende psychedelische britpop waarbij je niet kunt blijven stilzitten.

Dat heb ik ook!

avatar van matthijs
Voor een euro in de uitverkoop - wat een goed bestede euro was dat! heerlijke melodieen - strakke productie - passievolle zang

Zorrow
[quote]coldwarkids schreef:

Topplaat inderdaad; voor mij achterstevoren dan - een rode lantaarndrager is ook een verdiendste waard.