Os Mutantes - Os Mutantes (1968)

Brazilië
Label: Polydor

1. Panis et Circenses (3:37)
  2. A Minha Menina (4:41)
  3. O Relógio (3:29)
  4. Adeus Maria Fulô (3:04)
  5. Baby (3:00)
  6. Senhor F (2:33)
  7. Bat Macumba (3:09)
  8. Premier Bonheur du Jour (3:35)
  9. Trem Fantasma (3:15)
  10. Tempo No Tempo (1:47)
  11. Ave Genghis Khan (3:46)
avatar van lebowski
Ik ken het nummer Bat Macumba, de Braziliaanse outcome van psychedelica en zelfbouweffectpedalen. Erg leuk

Sietse
briljant album en erg grappig.

moviefreak#1
Beetje moeilijk om dit album ergens in te delen. Als ik dan toch zou moeten kiezen zou ik gaan voor Braziliaanse Psychedelic Rock maar er zijn ook weer zoveel redenen te bedenken waarom het daar niet thuishoort. En dan is er nog de vraag zijn er meer bands die aan die noemer voldoen. Ik ken er niet veel dus ik zeg gewoon dat dit het enigste in zijn/haar soort is. Wat de soort dan ook mag zijn. Een heel leuk album dit.

4****

Sietse
ik heb hier ooit wel eens iets over gelezen, en er scheen dus in die periode een hele scene te zijn in Brazilie, maar moet zeggen dat dit het enige is dat ik ken.

Schijnen echter wel enkele hele goede compilaties te zijn, dingen met namen zoals jungle exotica ofzo

Vanmiddag nog eens geluisterd.. ontzettend fijne muziek inderdaad

Sietse schreef:

Tropicalia heet de beweging. Andere namen zijn: Gilberto Gil, Caetano Veloso en Gal Costa.

Sietse
Gilberto Gil ken ik wel, maar das toch wel heel anders dan dit...of niet dan.

Toffe site voor obscure Braziliaanse psychedelica uit de jaren 60 en 70:

avatar van Joey B
Wat een album. Van de hele tropicaliabeweging blijft dit toch zowat het beste dat ik gehoord heb: hoe hier door de Mutantes psychedelische rock, klassiek, avantgarde, pop en Brazilaanse muziek door mekar gegooid worden, het blijft geweldig en verslavend. En dan vooral het openingsnummer "Panis et Circences", zowat het lijflied van die hele Braziliaanse kunstenaarsbeweging uit de jaren zestig. Een dikke 4,5 voor dit plaatje dus. Leve de Mutantes!

avatar van Doc
Doc
Geweldig album.
"A Minha Menina" hoorde ik vandaag trouwens onder een reclame van Mc Donalds......

peerke schreef:

Zie ook deze verzamelaar:
Tropicália (2006)

avatar van Lennon/Morrison
Jeez, ff wennen deze plaat. Psychedelic Rock gemixt met vele andere stijlen én dan op zijn Braziliaans.
Maar ik moet uiteindelijk toegeven dat het me zeer goed bevalt, hij gaat niet vervelen en wordt op den duur steeds mooier.
****

avatar van bart1989
Ontzettend geniale plaat!
Zelf zeiden ze dat ze van overal stalen en dan er zelf een mengeling van maakten. Een heerlijke mix van engelse psychedelica en exotische Braziliaanse cultuur.
Este disco e bom pra caralho mesmo!

Inderdaad, ontzettend geniale plaat!
Heb hem de laatste tijd erg veel gedraaid, in totaal toch wel een keer of 15, denk ik. Het is gewoon één groot feestje, eigenlijk.

avatar van niels94
Holy shit, komt dit uit '68? Had ik nog niet eens naar gekeken. Had gedacht dat dit veel recenter zou zijn!

Hoe dan ook een geweldig album. Goed in het gehoor liggende popmuziek gemixt met ietwat rare, soms zelfs avant-gardistische stukken maken dit een bijzonder interessant album. Geweldige melodieën en zang, af en toe ook erg mooi. Inderdaad een groot feest, maar wel ééntje waar van alles te beleven is.

avatar van spinout
Deze staat op nummer 97 in de jaren 60 lijst van Chevy93. Daar heb ik hem ook ontdekt en nu al vele malen aanhoort. Wat een gekte. Heerlijk.

avatar van jorro
Ik heb hier niet echt veel mee, maar het is net goed genoeg voor een voldoende.
Hoe grappig bedoelt ook, na één of twee keer draaien is de lol eraf en blijft een rommelig album over.
Toch staat het album op 14 in Best Ever Albums over 1968 en op 46 in de 100 Greatest Albums of 1968.