Sophie Zelmani - Sing and Dance (2002)

Zweden
Pop / Folk
Label: Columbia

1. Oh Dear (7:09)
  2. How's Your Heart Doing (2:35)
  3. Going Home (4:09)
  4. People (3:44)
  5. Once (3:26)
  6. Breeze (4:01)
  7. Sing and Dance (3:23)
  8. Yes I Am (2:51)
  9. Moonlight (2:35)
  10. Gone with the Madness (2:52)
  11. How It Feels (3:54)
Een van mijn favoriete albums. Wat een prachtstem heeft Sophieke. Met deze cd is ze erg 'volwassen' geworden. Prachtige sfeer heeft deze cd en combineer dat met haar enorm lieve stem en je hebt iets geniaals. Ga het ontdekken!!!

avatar van muziekobsessie
Wat een talent, wat een talent: In Zweden, duitsland, oostenrijk en zwitserland weten ze het allang. Nederland begint in te slapen. VERBRANDEN DIE OOR!!!!(wat een kutblad)
En begin weer naar je zelf te luisteren.

Misschien moet je vertellen wat er zo goed aan is, zo krijg je mensen nooit enthousiast natuurlijk.

avatar van muziekobsessie
wat er zo mooi aan is? Alles; de productie is heel subtiel maar toch heel spannend en tijdloos. Teksten vanuit 't hart. Haar stem is betoverend ingetogen. En elk nummer verrast op een bepaalde manier. Plus dit is zo'n plaat die blijft groeien tot je er niet meer tegen kan dat niemand het kent. En dan heb je ook nog de plaat van de producer (en gitarist)Lars Halapi-when your tv makes you cry-check die ook even uit(alleen niet te krijgen en te downloaden in nl)wat een waanzinnig goed afwisselend album is dat. Te vergelijken met het debuut van Moondog jr. maar dan veeeeeeeeel beter!!!!
The cardigans zijn waardeloos vergeleken bij dit nivo. Dit is onbetwist het beste wat nederland ooit gemist heeft!!!! Die kennen alleen maar haar debuut, maar ze wordt steeds beter en beter. Haar laatste 3 albums stuk voor stuk helemaal grijs gedraaid.
En moet verdomme nog naar keulen om haar live te zien, tis om te janken.

avatar van LeRoi
'Een zuchtmeiske uut Svenska!'

Leuke muziek. Vind de stem wel heul errug lief en zoet (en tevens breekbaar), dat zou me kunnen gaan vervelen.

Ga het echter wel meer luisterbeurten geven.

avatar van musiquefrique
Fluister-zingende muze uit het hoge Noorden. Diep en helder als een koel Zweeds meer, maar wel vol van onderhuidse passie.

Anton Corbijn verwoordde zijn gevoel voor de muziek van S Z. als volgt:

"Hearing her sing is like being wrapped up in a velvet blanket and being brought back to ground-level simultaneously: basically, kind of description for heaven on earth".

Begin je ''verslaving'' bij dit album...

avatar van Manuel
De productie van het eerste nummer blaast me al gelijk weg, en dat terwijl ik het nog via mijn computer luister! Gave sound, bas, mooie stem..

avatar van chevy93
Wow, prachtig. Zo zuiver, zo hemels mooi.

avatar van stef212
LeRoi schreef:
'Een zuchtmeiske uut Svenska!'

Ga het echter wel meer luisterbeurten geven.

Grappig, maar elke keer dat ik deze plaat beluister (geloof me; dat gebeurt meer dan eens), denk ik aan jouw uitdrukking. 'Een zuchtmeisje uit de Svenska', ik vind het één van de mooiere beschrijvingen van deze artieste. Het woord 'zuchtmeisje' alleen al ademt de sfeer van de plaat uit, en vice versa.

avatar van niels94
Mijn bespreking uit het Niels Tip-Topic. Deze werd me getipt door 2MY:

Er bestaan mensen met een stem die mij werkelijk kan betoveren. Het beste voorbeeld is nog altijd Jeff Mangum, maar ook Damon Albarn, Tom Waits en Thom Yorke zijn enkele voorbeelden van zangers met een dergelijke gave. En nu mag een nieuwe naam zich bij het rijtje voegen: Sophie Zelmani. Haar sobere stemgeluid weet mij diep te raken: zang zonder fratsen, maar met een enorm karakter. Met zoiets moet je geboren worden. En als je dan ook nog eens zulke liedjes kunt schrijven kan een mooi album niet uitblijven. Dat is Sing and Dance dan ook zonder meer.

De liedjes zijn stuk voor stuk sober. Geen uitbarstingen, spannende wendingen of bijzonder veel om te ontdekken: gewoon sobere muziek die Sophies stem optimaal de ruimte geeft. Overigens betekent dit niet dat de instrumentatie dus niet belangrijk is. Integendeel: wie dit geproduceerd heeft verdient een enorm compliment. De muziek is werkelijk prachtig en weet uit zichzelf al te raken, neem bijvoorbeeld de trompet in Going Home, maar eist toch nergens de aandacht op en geeft Sophie Zelmani’s stem zo de ruimte om optimaal tot uiting te komen. Deze balans is enorm knap gevonden en wel vergelijkbaar met de instrumentatie van Van Morrisson’s Astral Weeks (en dat mag zeker als compliment beschouwd worden).

Maar dan weer terug naar Sophie zelf. Want de liedjes die zij geschreven heeft zijn ook gewoon ronduit prachtig en passen perfect bij haar stem. Mijn favoriet is moeiteloos How Is Your Heart Doing, nu al één van de mooiste nummers die ik ken. De manier waarop ze dat zinnetje zingt snijdt recht door mijn ziel. Als dat fluitje er dan bijkomt ga ik van binnen helemaal kapot. Niet normaal mooi dus. Overigens wordt dit bizar hoge niveau niet meer gehaald, al komt een enkele uitschieter nog behoorlijk in de buurt, maar dat neemt niet weg dat dit album als geheel gewoon prachtig is. Het enige smetje is Once, het duet met Freddie Wadling. Dat dit een minder geslaagd nummer is komt dan ook enkel en alleen door laatstgenoemde, en dan doel ik op zijn stemgeluid die ik totaal niet boeiend vind en in elk geval in het niet zinkt bij die van Sophie Zelmani.

Een klein smetje op een verder bijzonder mooi album waarvan ik erg blij ben dat ik hem heb ontdekt. Ik ga zeker meer van deze dame beluisteren in de toekomst.

avatar van Emile93
Prettige stem, maar niet al te vaak...

avatar van DirkM
Sophie Zelmani doet mij een beetje denken aan Dido en Carla Bruni (dit is vast vloeken in de kerk). Mooie liedjes, maar wel erg zoet. Het gemiddelde van 4,17 kan ik dan ook nog niet helemaal plaatsen, maar misschien heb ik iets over het hoofd gehoord. Op dit moment vind ik het in ieder geval een fijn plaatje.