King Crimson - EleKtriK (2003)

Rock / Avant-Garde
Label: DGM

1. Introductory Soundscape (5:05)
  2. The Power to Believe I: A Capella (0:42)
  3. Level Five (7:22)
  4. ProzaKc Blues (6:01)
  5. Elektrik (8:01)
  6. Happy with What You Have to Be Happy With (4:15)
  7. One Time (6:01)
  8. Facts of Life (5:29)
  9. The Power to Believe II: (Power Circle) (8:44)
  10. Dangerous Curves (6:02)
  11. Part IV (10:33)
  12. The World's My Oyster Soup Kitchen Floor Wax Museum (6:33)
avatar van hansjuvefan
Ik wist niet dat ze nog nieuwe albums maken. Het schijnt dat het nog een goed album is. Misschien toch even beluisteren dan.

avatar van ricardo
Deze heb ik vanmiddag even gescoord bij Plato in Groningen. Dit is een live album van The Power To Believe tour. Dit album is opgenomen in Tokio Japan, op 16 April 2003. Ik was op zoek naar het studio album The Power To Believe, maar die lag er niet, en toen zag ik deze liggen en er stonden erg veel nummers op van TPTB. Ik denk dat ga ik doen gewoon een live album van die tour nemen, want KC is live nog altijd beter dan op de studio platen vind ik. Hierop de 4 mans bezetting en helaas niet meer de prachtige dubbel bezetting van dubbel drums, bass en gitaar. Op deze plaat het viertal Belew, Fripp, Grunn en Mastelotto. Ik heb dit album nu 1 keer beluisterd, maar dit is een erg lekker wisselend album, van echte prog metal aandoende stukken tot prachtige electronische stukken erin. Ik vind B'boom nog wel beter dan deze, maar op deze prachtige live plaat vind ik de afwisseling wat mooier nog dan op B'boom. Deze gaat bij mij ook uitgroeien tot een juweeltje dat weet ik nu al wel. Ik begin met een 4.5* dat vind ik hem na 1 luisterbeurt gelijk al waard nu.

avatar van ricardo
Prachtig album is dit gewoon. De eerste 2 nummers zijn prachtige soudscapes, maar daarna gaat gelijk de beuk erin met het nummer Level Five. Schitterende afwisseling tussen mooie ambient achtige stukken met prog achtige metal stukken. Een geweldig album is dit, en een echte aanwinst in mijn King Crimson collectie vind ik.

avatar van ricardo
Vreemd dat verder niemand dit live album van KC kent. Zeer de moeite waard, met een erg goede geluidskwaliteit. Iets minder dan B'boom, maar dat verschil is maar erg klein, want deze komt qua niveau aardig bij dat album in de buurt. Nummer 9 en 10 zijn ook prachtig. De soudscapes vind ik gewoon geweldig op dit album.

avatar van ricardo
Deze plaat heb ik wel 10 keer gedraaid nu, maar het enigste minpuntje hierop vind ik ProzaKc Blues, gewoon een minder nummer die mij verder niets doet, het enigste smetje op een verder onberispelijk live album van KC vind ik. Vreemd dat er niet meer KC liefhebbers dit plaatje kennen en/of er een mening over hebben verder hier op mu.me.

Joy
gaan we dan maar eens proberen dan

pindanazen lukt nei dus ff creatief worden

avatar van ricardo
Deze is zeer de moeite waard Joy, en zeker voor een KC liefhebbert als jij bent. De productie is ook erg ok, maar de afwisseling tussen de soundscapes en de prog metal/rock achtige stukken dat vind ik gewoon super en erg goed bij elkaar passen. Nummer 1 en 2 en 9 en 10 zijn heerlijke soudscapes en de rest past daar in de vorm van lekkere prog metal/rock achtige stukken perfect tussen.

Joy
zet um dan maar ff op inet voor mij zodat ik um ook heb

avatar van ricardo
Waanzinnig live album is dit en doet met deze 4 mans bezetting maar erg weinig onder voor B,boom. The Great Deceiver vind ik ook erg goed, maar ik beluister liever de nieuwere live albums van hun, i.v.m de betere geluidskwaliteit, en de magistrale afwisseling tussen soundscapes en steviger stukken. een 5* nu ook voor deze super live plaat.

avatar van ricardo
Wat een mega goed live album blijft dit toch van King Crimson. Ik heb deze van de week een paar keer gedraaid even weer, maar deze benaderd echt de perfectie, en is zeker 1 van de allerbeste live albums die ik ooit gehoord heb. Een superplaatje, die iedere KC fan/liefhebber een keer gehoord moet hebben vind ik.

avatar van ricardo
Prachtig live album blijft dit van King Crimson. Vergelijkbaar met B,boom, dezelfde bombast, en studio nummers die uitgroeien tot monsters van nummers. Geweldig album die iedere King Crimson liefhebber gehoord zou moeten hebben.

LocoHermano
Vraagje Ricardo.

Is dit een goed live album?

avatar van ricardo
Het valt mij op dat er maar zo verdomd weinig belangstelling is voor deze prachtige live plaat.

Soms is het weleens goed voor een plaat als dit om weer eens bij de updates voorbij te komen.

Jammer dat dat bericht steeds weer van mij moet zijn.

avatar van musicboy2602
Oké komt-ie nu van mij: erg goed live-album, maar niet zo goed als THE GREAT DECEIVER en THE NIGHT WATCH.