Harald Kloser - Alien Vs. Predator (2004)

Oostenrijk
Score
Label: Varèse Sarabande

1. 1904 (1:18)
  2. Alien Vs. Predator Main Theme (3:31)
  3. Antarctica (2:21)
  4. Bouvetoya Island (2:11)
  5. Down the Tunnel (1:04)
  6. Hanging Bodies (1:49)
  7. Southern Lights (1:41)
  8. Predator Space Ship (1:14)
  9. The Pyramid (1:13)
  10. Temple (1:10)
  11. Dark World (2:56)
  12. History of the World (3:20)
  13. Alien Fight (3:14)
  14. I Need This (1:45)
  15. Weyland's End (0:56)
  16. Alien Queen (1:38)
  17. Showdown (3:32)
  18. The End...Or Maybe Not (3:30)
neo (crew)
De grote vraag over deze score: gaan ze thematisch werk van de Alien en Predator scores terug laten keren? Nee.De componist is eerder beinvloed door die scores bij het schrijven.Beinvloed worden door, zou in dit geval kunnen betekenen dat hij de sfeer van de twee soorten films aanhoudt, maar qua instrumentatie wat afwijkt.Silvestri's score van Predator 1 bouwt veel voort op een ritmisch militair motiefje, Horner iets ook in die richting met Aliens.Daar kan Kloser vast wel iets mee als het aankomt op actie.Een andere formule:

Horner+Goldsmith+Frizzel+Goldenthal+Silvestri= Harald Kloser

(dit zou betekenen dat Kloser 5 genieen in 1 is! Dat belooft wat voor de toekomst)

Wel, Harald is dus geen 5 genieën in één persoon.

Matige score. Wat vooral achterblijft na het beluisteren van Alien vs Predator is het hoofdthema. Redelijk ingetogen maar toch episch van aard. Beetje zoals het hoofdthema van zijn vorige score, The Day after Tomorrow. Het thema keert tweemaal terug in History of the World en in de spannende titel The End .. Or Not? waar het met behulp van koor toch wel even erg indrukwekkend wordt.

Kloser maakt ook onderscheid tussen de aliens en de predators. De ene krijgt een nogal haperende sound met strijkers, de andere een metaalachtige klank in de vorm van percussie. Wat bij welk beest hoort weet ik absoluut niet. Een idee neo?

De rest van de score gaat af en toe wel goed, maar dat is ook alles. Naast het hoofdthema dat achterblijft, zit je ook met een leeg gat in je hoofd want er blijft verder niks bij.

Ja, Kloser? Hmm, niet overtuigend genoeg.

Bregt schreef:

Heel simpel:

-strijkers zijn het zo typische trademark bij veel scores van Silvestri, dus dat is Predator.

-Metalachtige klanken gebruikt Horner veel, vaak met militaristische geluiden samengaand. Aliens heeft precies dat.

Opgelost

neo (crew)
Overigens gebruikte Silvestri ook een soort van militaristische, percussief jagers thema

Ok, bedankt voor de info toch. Kan ik m'n review weer ietje verbeteren

neo (crew)
En wat wordt het? 1,5, 2 sterren?

Neo, je moest toch wel weten dat die review er al lange tijd opstaat hé

Ik gaf hem een 3, ben steeds meer aant twijfelen.

de film spreekt mij niet aan maar deze score wel. heel goed album.