Louis van Dyke / Rogier van Otterloo - Telepathy (1973)

Jazz
Label: CBS

1. Sing a Rainbow (From the Film "Pete Kelly's Blues") (3:45)
  2. Emily (From the Film "The Americanization of Emily") (3:45)
  3. Prelude E Min (4:55)
  4. The Final Question (3:00)
  5. Danny Boy (3:32)
  6. Variations Serieuses (3:47)
  7. Both Sides Now (4:55)
  8. Moment Suprême (5:13)
  9. For All We Know (From "Lovers and Other Strangers") (4:10)
Fedde
Het hele album plus nog 6 tracks is terug 'te vinden' op het compilatie-album Concerto uit 1988. (CBS 462629 2) dat ik indertijd eens aanschafte. Dat lag toen nog gewoon in de winkel. Ja, probeer daar nu nog maar eens een exemplaar van te vinden! Nee, dat is onbegonnen werk. Ik vrees dat trouwens ook het eigen werk van Louis van Dijk zo goed als niet meer te koop is, behalve op rommelmarkten.

Eigenlijk is dat een schande. Want dit is perfect gearrangeerde muziek. Louis van Dijk is een pianovirtuoos. Hij improviseert schijnbaar moeiteloos en heeft een fantastische timing en aanslag. Hij speelt in de breedte; laat het hele klavier tot leven komen.

En dan natuurlijk de man van de gevoelige arrangementen: Rogier van Otterloo. Veel meer dan zijn Verzameld Werk (2003) is er ook niet meer te krijgen. Oer-Nederlandse orkestmuziek, wereldberoemd, behalve in ... Nederland. Wanneer hoor je nog eens iets van Louis of Rogier op de radio? Schande, schande!

Bijzonder fraaie, verzorgde muziek die je raakt. Emotioneel, maar nooit té. De arrangementen en het subtiele pianospel geven er steeds net een andere dan verwachte draai aan. Veelal filmscores of musicalwerk, maar toch ook 'onze' The Final Question, beter bekend als: Als Je Overmorgen Oud Bent van ziener-zanger Jules de Corte. Wat een prachtlied.

Serieus hoogtepunt in de al te gemakkelijk vergeten Nederlandse muziekgeschiedenis.

Trouwens, leuk om te vermelden dat de naam Louis van Dijk hier verengelst is tot Van Dyke. Kennelijk uit exportoverwegingen. Ook Thijs van Leer maakte in die jaren eens een album in de VS als Thys van Leer.
Ik weet niet hoeveel amerikanen hy daar bly mee maakte..

avatar van Wandelaar
Vanavond portret gezien op NPO 2 van deze meesterlijke pianist, inmiddels lijdend aan een serieuze ouderdomskwaal, maar muzikaal nog actief. In de jaren zeventig smolt zijn bijzondere improviserende stijl samen met de prachtige arrangementen van Rogier van Otterloo, vergelijkbaar met de klank van de Introspection-albums met fluitist Thijs van Leer.
Bijzondere, typisch Nederlandse jazzimprovisaties op thema’s uit musical, film en klassieke muziek. Maar ook Joni Mitchell’s Both Sides Now.
Zoals hierboven al vermeld, nog maar zeer zeldzaam te vinden. Het volledige album staat op de compilatie-CD CBS 462629 2.
Aanrader!

avatar van meneer
Tsjonge, ik zie de laatste dagen meerdere berichten m.b.t. van Otterloo en bepaalde solisten (w.o. van Dijk en van Leer). Uren heb ik deze mogen (en moeten) aanhoren door mijn ouders. Begin jaren 70 . En toch zijn dat mooie herinneringen van een lagere schooltijd. De hoes van bv dit album was toen ook zo bepalend. Werden vooral op zondagmiddagen gedraaid. Zit ergens in mijn genen.

avatar van Wandelaar
Troostvolle klanken in moeilijke tijden. Prachtige timing en aanslag van Louis en wat Rogier kon met het Metropole Orkest was van internationale klasse. Heel mooi album en ik verhoog naar 5 sterren.