Grateful Dead - Rocking the Cradle: Egypt 1978 (2008)

Label: Rhino

1. Jack Straw (6:44)
  2. Row Jimmy (11:46)
  3. New, New Minglewood Blues (6:26)
  4. Candyman (7:29)
  5. Looks Like Rain (8:52)
  6. Stagger Lee (7:29)
  7. I Need a Miracle (5:45)
  8. It's All over Now (7:39)
  9. Deal (7:03)
  10. Ollin Arageed (6:56)
  11. Fire on the Mountain (14:05)
  12. Iko Iko (7:03)
  13. Shakedown Street (15:30)
  14. Drums (3:31)
  15. Space (2:26)
  16. Truckin' (10:14)
  17. Stella Blue (8:18)
  18. Around and Around (8:21)
Pieter Paal
He, hebben die gasten van het gave Rhino-label weer door de GD-archieven lopen struinen en deze live-opnamen uit Egypte 1978 gevonden. Ik ben hier heel nieuwsgierig naar.
Leuk dat er ook in 2008 weer eens iets 'nieuws' van Grateful Dead is.

Leuk he...

De GD heeft al zijn bootlegs online staan en gratis te downloaden

kippenhok
de 'archival releases' maken gebruik van de best mogelijke techniek (voor de tijd van de opnamen). ik ga er vanuit dat deze shows met 16 sporen zijn opgenomen. dat is wat anders dan een 2 sporen soundboard opname.

daarnaast heb ik begrepen dat alleen de audience recordings online te vinden zijn met 'endorsement' van de band.

Stijn_Slayer
Hele tamme, matige en ietwat rommelige show van de Dead. Waarschijnlijk de minste show die ik van ze gehoord heb. Er zijn ook beelden van en erg geïnspireerd komen ze daarop ook niet over. Jerry Garcia heeft zelf geloof ik ook eens gezegd dat ze het verpest hadden.

Ik houd ook niet zo van die gepolijste sound die ze in 1978 hadden en ik ben ook niet weg van Donna Godchaux. Zij verstoort de originele 'vocal blend' van de Dead.

avatar van Droombolus
Stijn_Slayer schreef:

Amen broeder !

avatar van metalfist
De Grateful Dead gingen af en toe wel eens de landsgrenzen over maar op 14, 15 en 16 september 1978 gingen ze het wel erg ver zoeken: ze gaven een show bij de piramides van Gizeh! Een onderneming die een financiële aderlating was omdat op voorhand was afgesproken dat de volledige verkoop van de tickets aan het lokale Department of Antiquities werd geschonken en het idee om van de drie shows een live-release te maken werd naar de vuilbak verwezen wegens technische problemen. Het was dan ook pas 30 jaar later dat de opnames officieel werden uitgebracht en dat is natuurlijk deze Rocking the Cradle geworden. Een allegaartje van de best klinkende opnames van de drie shows (met uitzondering van Jack Straw en Stagger Lee - die zijn van 15 september - komen alle opnames van 16 september dus van 14 september staat er zelfs niets op dit album) en hoewel een aantal bandleden hebben aangegeven dat dit niet hun beste concerten waren, vind ik het wel ergens nog iets hebben.

Zo heb ik een zwak voor deze versie van Looks Like Rain (waarin iemand - mijn gok is Phil Lesh - bij de strofe “Did you ever waken to the sound of street cats making love?” kattengejank nadoet) en bij deze release krijg je naast 2 CDs ook een DVD met opnames van 16 september. Weliswaar ook niet het volledige concert en de tracks staan dan ook nog eens in een verkeerde volgorde maar toch.. Het was een dag dat er ook nog eens een maansverduistering was en het oogt gewoon imposant om de band te zien spelen bij de piramides. Tof ook dat de Vacation Tapes zijn toegevoegd als extraatje. Dat is exact wat je kan verwachten: een gedigitaliseerd 8MM filmpje waarin je de band, crewmembers en vrienden een aantal toeristische trekpleisters in Egypte ziet bezoeken. De volledige shows zijn trouwens wel op Archive.org te vinden als audience recordings en die van 16 september is an sich nog wel de moeite waard met onder andere de laatste keer dat de band Sunrise speelde, de 2 andere shows heb ik zelf nog niet gecheckt. Ik volg echter de meningen dat de groep al beter heeft gespeeld, al is hier in ieder geval een spetterende versie van Deal te vinden.