Big Jess - High Rule (2008)

Label: Big Jess

6. I'm Your Guy
  7. Punch Out
  8. Child of the City

met Remo Williamz en MaD SoN

9. Falling (35W Bridge Collapse Tribute)
  10. Days Like This

14. Goodbye
  15. I Love You
  16. My Night
avatar van Rhythm & Poetry
Wat een fan-tas-tisch album, Big Jess zijn stem doet me wat denken aan die van Slug en dat is natuurlijk nooit verkeerd. Lyricaal is het allemaal geweldig, perfect uitgevoerd. Het album is ondanks de diversiteit aan nummers een prachtig geheel geworden. Zo begint de cd met wat heerlijke feel-good nummers, om verder te gaan met prachtige emo-nummers en te eindigen met enkele luisternummers van de boveste plank. Het constant hoge niveau wat gehaald wordt is echt ongekend. My Night zorgt voor de perfecte afsluiter, een 7 minuten durend nummer met een prachtige productie en geweldige raps van Big Jess. Hij rapt veel over hiphop zelf, onder andere op Goodbye doet hij dit fantastisch. Deze dubbelzinnigheid is eerder uitgevoerd maar Big Jess zijn uitvoering is een van de beste hierin.

Wat levert het op? Een van de meest frisse album met zowel opzwepende producties (30 & Feeling Good) als producties die passen bij de dramatiek van Big Jess (It's Me, heerlijke piano sample onder andere). Een MC die alle kanten opgaat en opzoekt en alles lijkt te beheersen. Zijn stem luistert erg fijn weg, heeft de lyrics waar ik van smul en brengt het met de juiste emotie. Storytelling beheerst de beste man ook. Falling (35W Bridge Collapse Tribute) is daar een geweldig voorbeeld van. Dat verhaal met dat busongeluk zit daar ook mooi in verwerkt. Hoe de sloop van een oude brug zoveel te weeg kan brengen. Prachtig en wederom met de juiste, sterke, emotie gedaan door de rapper. Days Like This is het nummer wat mij nog het meest doet denken aan Slug. Wederom een tragische pianoproductie en de raps zijn om te smullen. Hier rapt hij wederom over de rapscene en over zijn leven, veel problemen, de emotie is dan ook ongekend: 'I'm drowning in this misery'. Een zin die de strekking van het nummer prima weet te verwoorden. Ik begin met 4,5* maar dit kan zeker nog groeien naar de 5*

avatar van hiphopmaster
Ik ga deze vandaag maar eens checken, ben namelijk erg benieuwd. Maar waarom die verlaging naar 3,5 R&P?

avatar van P.O.W.
My Night met Slug? Vast haha... Die track is een diss naar slug en 1 van de beste disstracks die ik ooit heb gehoord.

avatar van Rene1979
Rob heeft alles wat hij 2 jaar geleden goed vond drastisch verlaagd. Maar goed ik heb Big Jess pas ontdekt.. Maar wat is hij goed! Ik heb meteen alle drie de albums besteld net als de Unknown Prophets albums. Gewoon bij de man zelf.

avatar van Colucci_Era
Waarom staat Slug eigenlijk als ft. aangegeven? Hij is toch helemaal niet te horen op die track.

avatar van Rene1979
klopt... en weg

avatar van He$$el_01
P.O.W. schreef:

Beetje late reactie natuurlijk, maar waarom disst hij Slug en weet je dit zeker? Echt harde lines tegen Slug hoor ik niet echt, hoewel je wel hoort dat hij het over Slug heeft. Wel een geniaal goed nummer trouwens.