Fransman Legrand werkte op een toendertijd haast vernieuwende wijze samen met regisseur Norman Jewison. Hij schreef zijn score aan de hand van wat ruw materiaal wat hij kon inzien.Grote delen van de film werden gemonteerd naar zijn score. Dat gebeurde toen haast niet. Een recentelijk voorbeeld wat te binnen schiet is Hans Zimmer's The Battle uit Gladiator.Scenes als de heist zelf en de daarop volgende track ''Cash and Carry''; swingende, funky jazz. Ook de energieke koper elementen bij dit soort tracks geven het als geheel dat beetje extra. Mqueen en Dunaway zijn perfect aan elkaar gewaagd, in rollen die een spannend,zwoel schaakspel of kat en muis-spel opleveren. Het koper element drukt deze verhouding uit, als een rode draad door de score heen. Legrand combineert ook perfect jazz met de normale orkest elementen, met veel nadruk op prachtige, romantische melodieen, een tikkeltje gespannen soms.
Speciale vermelding voor de song ''The Windmills of Your Mind'', waarvoor hij de muziek componeerde en de twee Bergman's de tekst. Een Oscar kwam daaruit voort met daarnaast een nominatie voor de score. Hetzelfde truukje werd door de drie uitgehaald voor Yentl, met hetzelfde succesvolle resultaat: weer een Oscar. Het nummer is als de gedachte van een man (MqQueen) die zich alles heeft wat hij maar wil en op zoek is naar gevaar en spanning. Een van de weinige malen dat een song echt effectief werd gebruikt.Bill Conti scoorde
de remake, maar had het moeilijk.Toch had deze ook zeer goed werk afgeleverd.Sting deed voor de remake een gooi met hetzelfde nummer, maar sloeg de plank compleet mis.
5 sterren