Hocus Pocus - Place 54 (2007)

Frankrijk
Hip-Hop / Jazz
Label: On and On

1. Place 54 (5:00)
  2. Quitte à T'aimer (5:16)

met Cesaria Evora en Magik Malik

5. Normal (3:00)
  6. Vocab! Prélude (2:25)
  7. Vocab! (4:06)

met T Love en The Procussions

8. Mr. Tout le Monde (3:58)
  9. Tournée (3:17)
  10. Move On (2:26)

met Dajla en C2C

11. Touriste (4:11)

met Elodie Rama

12. Je La Soul (4:05)

met Taïriq Keda

13. Histoire D'une VHS (4:55)
  14. Voyage Immobile (8:43)
  15. Smile [Acoustic] * (3:39)

met Omar

avatar van hank2
Hun vorige album 73 touches vond ik al erg leuk, al verstond ik er bijna geen zak van. Daar was vooral Hiphop? erg leuk en de clip ook het kijken waard.

Met Place 54 hebben ze gewoon weer een heel lekker album gemaakt. De beats zijn vaak zelf ingespeeld en hebben vaak invloeden uit de jazz en soul. Ook leuk zijn de korte samples van artiesten als Pete Rock, Miles Davis of James Brown.
En ook al spreek ik geen frans de boodschap komt toch vaak over. Luister Vocab! maar waar ze de gansterrap een beetje belachelijk maken en er uitgelegd wordt dat de taalbarrière niet uitmaakt.

Het luistert dus heel erg lekker weg plus dat er meer engelstalige gastartiesten zijn dan op het vorige album wat ook weer voor meer ( verstaanbare ) afwisseling zorgt.

RedLightCityBoy
DJ Greem en 20syl waren rond 1992 samen de Franse hip-hop formatie: C2C. Hun kende elkaar al sinds kleins af aan en hun liefde voor muziek wisten ze al op jonge leeftijd te uiten in hip-hop. Maar in de loop der jaren zochten ze toch meer variatie in hun muziek. Zo was DJ Greem verantwoordelijk voor de beats (die zeker niet gek waren) maar toch ontbrak er iets. Zo rond 1995 was er dan eindelijk het pluspunt waar de 2 eigenlijk al enige maanden naar zochten, live muzikanten!

De twee MC's/producers kwamen in hip-hop cafe's: Matthieu Lelièvre, Hevré Gogard en Antoine Saint-Jean tegen. Met hun klikte het al snel en na enige tijd waren de live-muzikanten (bass, drum en accoustische gitaar) te vinden in de studio van C2C. Na een aantal maanden was de samenwerking zo positief dat C2C besloot zich te veranderen in: Hocus Pocus (met de 3 nieuwe leden als toevoeging).

Als snel kregen ze gigantisch veel belangstelling door het hele land. Commercieel werd het niet, maar zo nu en dan kwam er wel eens een hitje naar voren. Hocus Pocus was gecontracteerd onder kleine labels. Veel live optreden (en dat is bij hun indrukwekkend) maar het opnemen van een album was er tot hun spraakmakende debuut: 73 Touches (2005) nog niet van gekomen. En toen sloeg het talent van de mannen pas echt door, door heel Frankrijk.

De nieuwe jazz/soul hip-hop die Hocus Pocus leverde werd al snel een hype, en zo steeg Hocus Pocus in korte tijd erg snel qua fame. In 2007 werd het tijd voor een opvolger met de titel: Place 54.

En de vele positieve reacties die ik op vele sites zie zijn zeker niet ongeloofwaardig. Want wat is dit een ontzettend sterk en uniek album! Ik was al bij de eerste luisterbeurt zwaar onder de indruk van de prachtige klanken die Hocus Pocus uit oefende. De live-instrumenten geven deze plaat een prachtig warm/soulvol gevoel die aanslaat als een grote liefde. Echt elk nummer heeft iets pakkends, iets moois, iets onvergeetelijks. Ik ben na vele luisterbeurten nog altijd zwaar verslaafd aan dit album, ik kan geen zwak nummer noemen.

Dat de rappers Frans zijn, en dus ook Frans rappen maakt mij niks uit. Ik heb geen gevoel dat ik de teksten per se moet begrijpen, want de muziek slaat zo sterk over, dat de bedoeling achter dit album al snel duidelijk wordt. De gastbijdrages zijn ook uitermate fantastisch te noemen. Franse soulbandjes vullen dit bijvoorbeeld aan, maar ook een aantal Engelse/Amerikaanse rappers. En, wat ook leuk is om: Fred Wesley hier tegen te komen met zijn prachtige stem (van Funkadelic).

Kort gezegt: dit is totaal mijn soort hip-hop, met stuk voor stuk prachtige pakkende nummers. Uitmuntend scratch werk (waar ik een zwak voor heb) en een productie van enorme kwaliteit.

avatar van hank2

Leuk stukje RLCB! Heb dit album toegevoegd omdat ik het toch wel érg goed vond, verdient ook zeker wat meer stemmen.
Als je het franse rappen niet storend vind moet je het eerste album ook zekers luisteren, iets minder maar er valt (muzikaal) genoeg te genieten.

RedLightCityBoy
Thanks...Die zal ik zeker eens beoordelen, ik ben benieuwd. Heb je nog andere Franse hip-hop tips? ik ken al aardig wat van MC Solaar, maar daar blijft het wel bij.

RedLightCityBoy schreef:

Supreme NTM ofzo, schijnt ook wel leuk te zijn

RedLightCityBoy schreef:

Ik kwam maar toevallig bij dit album terecht want ik ken ook niet zo veel franse hiphop.
Zag dat je Dela - Changes of Atmoshere al had geluisterd.
Dan zou ik sowieso nog dit proberen:
IAM- L'École du Micro d'Argent
Manau- Panique Celtique
Maar dat zijn echt klassiekers, ken je misschien al. Meer de jazz kant op is dit erg leuk: Jazz Liberatorz - Clin d'Oeil.
Maar naast nog wat andere plaatjes houd het bij mij dan ook op hoor.

RedLightCityBoy
Ahh thanks , daar ben ik wel even zoet mee lijkt me

avatar van Aghora
@hank2: Dan ga ik ook maar eens Manau - Panique Celtique checken, die andere platen die je daar opnoemd vind ik namelijk erg leuk.

avatar van kemm
Alé vooruit dan.
Ik vind het een fantastische plaat! Heerlijke jazzy en soulvolle sound, met een rapper die soms wat naar spoken word neigt, wat valt er niet te mogen; recht in mijn straatje.
'Smile' is enorm catchy, en over een paar weken zal ik het waarschijnlijk nog neuriën. Die 'Vocab Prélude' is dan weer ongelooflijk irritant, maar de song maakt al veel goed. En ook daarna verveel ik me geen seconde meer. Wat mij betreft dus een van de beste Hiphopalbums van de Week.
Voila, RedLightCityBoy kan weer met een gerust hart gaan slapen.

RedLightCityBoy
Ik wist dat je dit top zou gaan vinden, nu kan ik straks inderdaad lekker slapen.

Dj2Jelle
Sorry dat ik het mooie gemiddelde met 0,08 omlaag moest halen, maar ik heb soms grote moeite met de rapper. Mede door de taal maar vaak ook door zijn 'manier' van rappen. Verder zijn de producties om te smullen, dus het kan nog omhoog wanneer ik eenmaal aan de rapper gewend ben.

RedLightCityBoy
I like your "peace", like "your unity", like "your love"
I like "your gest", like "your soul", like "your hip hop"
I like your "peace", like "your unity", like "your love"
I like "your gest", like "your soul", like "your hip hop

Dat stukje is echt te strak gesampled.

kemm schreef:
Die 'Vocab Prélude' is dan weer ongelooflijk irritant, .

Haha idd dat irritante gelach en What are they saying? bla bla
Maar vind het wel het enige mindere nummer.

RedLightCityBoy
Prelude (moet je niet meerekenen)

avatar van kemm
Maar het staat er toch maar mooi op, hé. Als zoiets maar een paar seconden duurt, oké, maar 2:25 lang gaat dat maar door. Maar het is inderdaad het enige minpunt.

Het enige wat ik nooit mee reken zijn bonus tracks.

avatar van Pooiertje
Fantastisch album met een heerlijke vibe, de beats zijn ook lekker jazzy en zomers .
Minpuntje vind ik overigens wel de rapper, die is niet heel slecht ofzo, maar ik irriteer me wel aan hoe hij de r uitspreekt , maarja daar kan ie niks aan doen .
De mondharmonica op het nummer smile doet me trouwens denken aan die reclame van Unox .

avatar van Shelter
hank2 schreef:

Zag dat je Dela - Changes of Atmoshere al had geluisterd.
Dan zou ik sowieso nog dit proberen:
IAM- L'École du Micro d'Argent
Manau- Panique Celtique
Maar naast nog wat andere plaatjes houd het bij mij dan ook op hoor.

Saian supa crew, Shruik'n, Akhenaton, Sniper

Shelter schreef:

Saian supa crew, Shruik'n, Akhenaton, Sniper

Ooh tnx Shruik'n klinkt alvast erg lekker

avatar van Niek
Leuke muziek met helaas een zeer korte houdbaarheidsdatum.

kemm schreef:
Die 'Vocab Prélude' is dan weer ongelooflijk irritant

Begin ik ook zwaar hinderlijk te vinden. Die T Love hoor ik nu op allerlei hiphop albums shit inspreken, zij verdiend een nekschot. echtwaar.

avatar van Pooiertje
Ik dacht dat je haar stem zo mooi vond

RedLightCityBoy
Haar stem is niet eens zo hinderlijk maar vooral de manier waarop ze schijnbaar 'grappig' en 'vernieuwend' denkt te zijn op hiphop platen met die interludes is not done.

avatar van Shelter
RedLightCityBoy schreef:

Haar album daarentegen is ge-wel-dig met hele goede teksten.
Dus aub laat het nekschot achterwege, ik hoop dat ze nog een album dropt.

avatar van donmarko22
Schijnt een nieuw album uit te zijn gekomen. Ik ga 'm eens even uit proberen..."16 pieces".