Mobb Deep - Pre-Hell EP (1996)

Alternatieve titel: Unreleased Tracks from "Hell on Earth" LP

Label: Loud

1. In the Long Run (3:30)

met Infamous Mobb

2. Every Day Gun Play (3:51)

met Chinky

3. Reach (4:39)

met Chinky

4. Yung Luv (3:37)
  5. Rep the Q.B.C. (4:09)

met Infamous Mobb

6. First Day of Spring (2:33)

met Tragedy Khadafi

avatar van MJ_DA_MAN
Wist niet dat dit bestond, schandalig van me. Paar nummertjes ken ik al wel.

avatar van Gyzzz
Heb hier ook nog nooit eerder van gehoord. Weet iemand of die tracks met recht unreleased waren of dat ze wel de moeite waard zijn?

avatar van MJ_DA_MAN
Every Day Gun Play is een aardig nummer iig. In the Long Run stond ook op bepaalde veries van Hell On Earth als bonus. Al deze nummers staan trouwens ook al op deze verzamelaar van oude nummers van het duo (weet dus niet of deze ''EP'' wel thuishoort op de site).

Edit: heb inmiddels begrepen dat deze EP is toegestaan op de site.

Heb deze lekker besteld op vinyl voor E7,95
Ik kon alle nummers al, maar stemmen doe ik toch niet voordat ik de EP zelf heb

avatar van JLjuju
Heb hem binnen, en het zal wel aan mij liggen, maar het lijkt alsof ie op vinyl nog vetter klinkt

Even track per track:

Side A:

In The Long Run:
Best donker-achtig nummer, een donker piano-achtig geluid op de achtergrond zorgt toch wel voor een on-vrolijke sfeer. Ik vind deze track wel niet Hell On Earth-waardig. 4*

Everyday Gun Play:
Geweldig grimmige track. Het "geroep" van het meisje op de achtergrond gecombineerd met een andere rare sample geeft een echt grimey New York gevoel. Teksten zijn goed met goede storytelling. Dit nummer moet je luisteren op een grimmige grijze herfst dag op je kleine zolderkamertje als je 'm echt wil voelen. 5*

Reach:
Dit vind ik het vetste nummer van de hele EP. Lekker vreemde sample op de achtergrond en mooie zang van Chinky. Teksten zijn ook bijzonder goed vind ik. Dikke 5*

Side B:

Young Luv:
Dit is echt een minpunt. Een veel te vrolijke love song met een catchy sample uit een Prince-nummer. Jammer dat deze op de EP staat, beter dat ze Saga Ruff of een ander grimmig nummer erop hadden gezet, en het was echt een wonder geweest als deze op Hell On Earth had gestaan. Dan was het niet zoiets geweest als Drink Away The Pain op The Infamous. 3*

Rep The Q.B.C:
Ongelofelijk vet nummer. Echte Mobb Deep stijl beat, met de geweldige verse van P uit "Hell On Earth (Front Lines)". Dit nummer moet je net als Everyday Gun Play en Reach op een grijze dag luisteren, geweldige feeling. 5*

First Day Of Spring:
Vet nummer, een schelle sample op de achtergrond zorgt voor een on-vrolijk gevoel. Lyrics van de 2 MC's (Tragedy Kadafi & Hav) zijn goed en al met al verdient dit nummer een 4,5*

Kortom:
Ik kon alle nummers al, maar toch heeft de EP aan mijn verwachtingen voldaan, want echt goed had ik de nummers buiten de drie 5* nummers nooit geluisterd. Het grote minpunt van deze EP is Young Luv, die er echt niet op had gemoeten, en totaal niet in de stijl van Mobb Deep rond die tijd past.
Al met al een 4,5* voor deze EP.

grimy_jason
Say What?! Ik wist helemaal niet dat ze nog een EP voor hun cd uit '96 hadden....

avatar van JLjuju
Overigens zijn de lyrics van Reach het zelfde als van "Rare Species". Een track van Mobb Deep uit 1997 die in de soundtrack van een film zat.

Harco
Niet voor niets hebben deze tracks Hell on Earth niet gehaald. Yung Luv is het leukste nummer hier; tof om te horen omdat het totaal niet in het verlengde ligt van de Mobb Deep van 1995-1996. Khadafi had trouwens ook niet misstaan als gastartiest op Hell on Earth. Gelukkig was 'ie een jaar later veelvuldig te vinden op Capone-n-Noreaga's The War Report - als het ware als een soort Ghostface op OB4CL.