Ugly Duckling - Audacity (2008)

Label: Fat Beats

1. I Won't Let It Die
  2. The Takedown
  3. Audacity (Parts 1 & 2)
  4. Falling Again
  10. Right Now
  11. It Never Mattered
  12. Oh Yeah
avatar van Modder-Eter
Het nieuwe album van Ugly Duckling komt 25 november uit!

avatar van Korhymes
Chiiill, ik kan niet wachten! De albumcover is in ieder geval geweldig

aire.
Zo zie ik mezelf soms ook naar een paar whisky's teveel

avatar van Modder-Eter
Hij is al te verkrijgen. Ben m nu aan het luisteren en tot nu toe is hij ongelooflijk goed!

RedLightCityBoy
OOOOOOEEEEEE new Ugly Duckling, hier heb ik zin in zeg.

PS: Geniaal Artwork

Zo, hij is binnen
Op het eerste gehoor klinkt het... anders. Ik weet eigenlijk niet goed wat ik ervan moet vinden xD Ugly Duckling levert sowieso altijd kwaliteit, dat is duidelijk. Ze zijn hier een andere richting opgeslagen though. In plaats van Young Einstein met zn turntables op de refreintjes te zetten zingt Andy C. ze nu meeste van de tijd. Ik zeg niet dat het minder is, het is gewoon... anders De beats zijn weer chillin zoals altijd, maar ik heb altijd minstens een stuk of 5 luisterbeurten nodig voordat ik een plaat echt goed kan beoordelen. Het enige wat ik nu kan zeggen is dat ik wat lekkere harde brag en boast tracks mis, waar 'Bang for the Buck' weer vol mee stond. Ik vind dat toch wel hun specialiteit. Maar goed, stem volgt dus nog

Hmm, dat klinkt voor mij niet echt als een positieve verandering.

Maarrrr, eerst maar eens luisteren, dan oordelen

avatar van Osiris Apis
Ik vind het album nog steeds wel dezelfde lijn als vorige albums. Weer lekkere producties van Young Einstein met de 'simpele' raps van de 2 heren.

Op vorige album waren de refreinen vaak ook 'gezongen' (in de zin van hooks). Écht van die meezing refreinen. Op 2 nummers (Falling Again en I want to believe) van dit album probeert Andy C te zingen. Niet echt een succes.

Ik vind het ook wel meevallen met de andere richting. Bij globaal luisteren viel me in ieder geval niet echt een heel andere stijl op. Het zanggehalte valt ook wel mee; op het eerste gehoor is dit weer een lekkere plaat. Niet bijzonder, wel fijn.

avatar van Rhythm & Poetry
Ik was tot voor kort niet bekend met dit gezelschap, de eerste ervaring met dit album is wel goed te noemen. Lekkere muziek met raps die makkelijk wegluisteren en degelijke producties die de rust prima weten te bewaren. De stemmen zijn fijn om naar te luisteren maar zeker niet bijzonder. Een enkele keer klinkt de muziek wat te droog naar mijn smaak, It's Gone is daar een goed voorbeeld van.

avatar van Korhymes
Ik bedoelde qua een andere richting inslaan ook vooral de inhoud.
Hier hebben ze het de hele tijd over topics, terwijl ze bij de vorige albums vooral aan het brag N boasten waren. Hier staat geen een brag en boast track op, wat ik toch wel jammer vind. Maargoed, dit album groeit wel bij mij, maar beter dan Journey to Anywhere of Bang for the Buck is ie nu nog zeker niet

RedLightCityBoy
Ga hem morgen maar eens op cd halen.
Heb altijd wel wat over voor Ugly Duckling.

avatar van Osiris Apis
Video van 'I Won't Let It Die' toegevoegd.

avatar van Korhymes
Ahh, deze is toch wat meer gegroeit op mij. Eerst een 3,5, maar na flink wat luisterbeurten is het toch een 4 geworden. Op het eerste oog leek het zoals ik zei dat UD een andere weg was ingeslagen, vooral met topics, maar zoals altijd komt het allemaal goed. Zo eindigt het album met Oh Yeah, met een heerlijke vrolijke beat, en positieve teksten. Zo is het toch nog eind goed al goed ;D

Op Audacity heeft Ugly Duckling een lichte koerswijziging gemaakt, die zich vooral afspeelt op het gebied van de teksten. Want waar de focus op eerdere albums vooral lag op het op vrolijke, energieke en overtuigende wijze flowen, is de thematiek op Audacity vaak serieuzer en verantwoorder. De sound van het album is echter opgewekt als vanouds; op treurige tonen zijn de lelijke eendjes niet vaak te betrappen.

Dat betekent echter niet dat het alleen maar vrolijkheid is wat de klok slaat op Audacity. Meer dan ooit worden serieuze zaken aangesneden en rappers Andy Cooper en Dizzy Dustin vervallen met enige regelmaat in diepe overpeinzingen. Niet dat het zwaarmoedig wordt, in tegendeel, altijd is er een bijna lieflijke ondertoon, de rappers gaan dit keer gewoon dieper dan de gebruikelijke brag&boast. Op zich is het een interessante en leuke ontwikkeling dat de onverschrokken jeugdigen wat meer volwassen in hun onderwerpkeuze zijn geworden, maar de benadering van de nieuwe thema’s is niet altijd even opwindend.

Want vaak houden de fanatieke kwakers het bij simpele en laag bij de grondse filosofie, zonder opzienbarende invalshoeken ten toon te spreiden. Zo staan er op Audacity nummers over de vergankelijkheid van het leven, over heimwee naar vroeger, over mislukkelingen en over alleen zijn, zonder dat deze tracks wat toevoegen aan wat er al over deze onderwerpen gezegd is. Dat is niet per definitie erg, maar omdat de teksten – evenals de producties – altijd een vriendelijke sfeer uitdragen, komen de gedachtes niet echt over. Het is nou eenmaal niet overtuigend als iemand met een (denkbeeldige) grijns op zijn gezicht zegt dat alles verkeerd gaat.

Aan de andere kant zijn dat enthousiasme en die ongeremde vrolijkheid ook de belangrijkste charmes van Ugly Duckling. De groep straalt nou eenmaal iets kneuterigs en lieflijks uit en het zou zonde zijn als dat verloren ging. Wat dat betreft is het een geruststellende gedachte dat de DJ en producer van het gezelschap, Young Einstein, goed in vorm is op Audacity. De beats van zijn hand zijn vlot en swingend en hebben een belangrijk aandeel in het imago van het ensemble. Het is dan ook verstandig dat hij af en toe de aandacht op zichzelf mag richten, in enkele instrumentale minuten. Zo is er Einstein Do it (Night on Scratch Mountain), waar Young Einstein een geheel nummer krijgt om zijn kwaliteiten te tonen. Dat doet hij voortreffelijk, door op een swingende en meeslepende manier stemsamples, scratches en trompetgeschal en andere blazers aan elkaar te rijgen. Hetzelfde trucje mag hij een paar keer tijdens of aan het eind van een nummer toepassen.

De kwaliteiten van Young Einstein staan buiten kijf, en ook Andy Cooper en Dizzy Dustin zijn verdienstelijke artiesten, maar toch voelt Audacity raar aan. Bij de opgewekte klanken, die in contrast staan met de serieuze bedoelingen, komt dat de teksten, juist door de vlotheid waarmee alles geuit wordt, vrij simpel in elkaar zitten en evenredig oppervlakkig zijn. Echt diep wordt er niet op de zaken ingegaan, waardoor de plaat een beetje tussen de wal en het schip belandt. Serieus wordt het niet, neerslachtig evenmin, maar echt vrolijk is het dus ook weer niet.

Audacity is vooral een vreemd album. De plaat staat garant voor een flinke portie lekkere hiphop, die prima te behapstukken is. Dat Andy Cooper en Dizzy Dustin de diepte in lijken te willen gaan voelt echter raar aan en komt het album niet ten goede. Misschien was het beter geweest als beide heren zich als vanouds beperkt hadden tot leuke flowspelletjes, want voor serieuze hiphop lijkt Ugly Duckling simpelweg niet in de wieg gelegd. Op zich jammer, maar de inhoud van de teksten doet verder weinig af aan de fijne luisterervaring. Audacity hoort niet bij het beste werk van Ugly Duckling, maar het is ook bepaald geen smet op het CV van het kwieke collectief.

Bron: Hiphopleeft