The Brian Jonestown Massacre - Thank God for Mental Illness (1996)

Label: Bomp!

1. Spanish Bee (3:48)
  2. It Girl (2:11)
  3. 13 (2:34)
  4. Ballad of Jim Jones (2:14)
  5. Those Memories (2:01)
  6. Stars (3:15)
  7. Free and Easy, Take 2 (2:28)
  8. Down (3:51)
  9. 'Cause I Love Her (1:14)
  10. Too Crazy to Care (1:21)
  11. Talk-Action=Shit (2:06)
  12. True Love (3:31)
  13. Sound of Confusion (33:02)
Dit album is in een dag opgenomen (11 juli 1996) en kostte nog geen 18 dollar om te produceren!

avatar van Kaaasgaaf
En om LucasB aan te vullen: hetzelfde jaar kwamen nog 2 in 1-dag-opgenomen meesterwerken uit: Take It From The Man! en Their Satanic Majesties' Second Request.
BJM is niet alleen een van mijn favoriete bands, het is ook de meest veelzijdige band die ik ken. Je kan de hele dag door platen van ze draaien zonder het geringste idee van eenvormigheid te krijgen. Waar TIFTM! een onvervalst rock 'n' roll-meesterwek is (veel sixties invloeden: stones, velvets etc.) en TSMSR zoals de titel al doet vermoeden zwaar-psychedelisch, is TGFMI een akoestische folky country-achtige plaat, bevolkt door muder ballads, liefdesverdriet, eeuwige eenzaamheid etc. etc.
Het is intens, gemeen, gemeend, spookachtig, hard, zoet etc. etc.
Een fantastische plaat om laat op de nacht hevig verliefd en misselijk van te worden.
Kunst die diep onder de huid graaft en daar nooit meer vandaan komt .
Maar gelukkig is er wel humor af en toe, zoals de monty python-achtige aankondiging van Spanish Bee. En nummers als Those Memories klinken luchtig, maar het is bedriegelijk luchtigheid. Deze band is 'for real' en dit album is het naaktste bewijs daarvan!

avatar van musicfriek
Staan aantal erg fijne nummertjes hierop, alleen met Sound of Confusion kan ik nog vrij weinig. Komt wel denk ik. Ballad of Jim Jones

Woutt
Ballad of Jim Jones is inderdaad echt geweldig! Een van mijn favoriete nummer van The BJM, hoewel ze zoveel briljante nummers hebben. Ik kan er nog steeds niet over uit dat deze band niet meer aandacht krijgt.

Sound Of Confusion vind ik eerlijk gezegd ook maar een beetje geklungel en haalt het niveau van de plaat nogal omlaag.

Der Effe
Sound Of Confusion

avatar van hpdewin
Ballad of Jim Jones doet me denken aan The Times They Are A-Changin'

boomkat
dankjewel god, voor de mentale ziektes

avatar van Luca Brasi
Talk action Shit is geweldig

avatar van ZOLTAR
Kaaasgaaf schreef:
Het is intens, gemeen, gemeend, spookachtig, hard, zoet etc. etc.
Kunst die diep onder de huid graaft en daar nooit meer vandaan komt .

dank je Kaasgaaf! dit is nuttige informatie.

avatar van captain scarlet
Sound of Confusion ontbreekt op de vinyl-versie.