Chris Eckman - The Last Side of the Mountain (2008)

Label: Glitterhouse

1. Bells of a New Day
  2. Down, Down
  3. Eyes
  4. Ransom
  5. Who Will Light Your Path?

met Anita Lipnicka

6. Stranger
  7. Scorpions
  8. Hours
  9. The Same
  10. With What Mouth
  11. The Last Side of the Mountain
  12. Fragment
Geweldige bewerking van gedichten van de Sloveense dichter. Dane Zajc.
Chris Eckman van The Walkabouts kreeg een paar jaar geleden van een vriend een gedichtenbundel van Dane Zajc. Hij was zo onder de indruk dat hij telefonisch contact met hem op nam om toestemming te vragen om zijn werk van muziek te voorzien. Hij kreeg hiervoor toestemming.
Helaas heeft Zajc het eindresultaat nooit kunnen horen; hij overleed in Oktober 2005 op een 76-jarige leeftijd.
De bewerkingen hebben muzikaal raakvlakken met Tindersticks, Willard Grant Conspiracy Nick Cave en natuurlijk The Walkabouts.
Het hoogtepunt van dit album is het duet Who Will Light Your Path? Wat Eckman samen met Anita Lipnicka zingt. Haar stem heeft raakvlakken met PJ Harvey en Heather Nova.
Het is hoe dan ook niet verkeerd om je wat meer in het label Glitterhouse te verdiepen.

avatar van Coldplayer
Wat betreft vocalen komt Leonard Cohen bij mij ook af en toe naar boven. Met name bij het nummer Down, Down. Vind het totale "plaatje" (dubbelzinnig) daardoor qua sfeer ook wel wat weg hebben van het album I'm Your Man van Cohen. Let wel, dit zijn mijn eerste ingevingen, een grondige luistebeurt moet nog volgen...

avatar van muziekobsessie
nog erg wennen aan de zang, we zullen zien