Axess / Maxxess - Contact (2004)

1 stem

Duitsland
Electronic
Label: Klangdesign

1. Tsunami (10:10)
  2. Contact (8:38)
  3. Indian Skies (7:35)
  4. Close Encounter (5:59)
  5. Exile (6:46)
  6. Behind the Mirror (24:13)
avatar van Gerards Dream
Twee muzikanten komen elkaar tegen, met elk een duidelijke specialisatie. Axel Stupplich een toetsenist die zijn vak verstaat en daarnaast Max Schiefele die erg goed met de gitaar overweg kan. Je stopt beide heren in één studio die ongeveer dezelfde interese in muziek hebben en daar rolt dan vervolgens een prima album uit. Dat is min of meer het verhaal achter die album Contact.

Het album begint gelijk goed met even niet gelijk te plaatsen klanken, maar zodra die na de achtergrond verdwijnen komt er een goed ritme naar boven drijven, al is dat wat vreemd om te zeggen in het geval van een Tsunami. Zodra daar de gitaar van Max Schiefele in het stuk komt is de sfeer compleet. Even een korte pauze, waarna alles goed opgang komt. Dit wordt een paar keer herhaald en beeld daarmee mooi een tsunami uit. Qua muziek doet het denken aan het steviger werk van Tangerine Dream. Erg lekker dus en een goede begin van dit album, de heren zijn aan elkaar gewaagd. Contact laat in eerste instantie een wat rustiger kant van het duo horen. Voor mijn gevoel ben ik in park beland tot dat de gitaar van Schiefele me de stad intrekt. Wat volgt is stevige rock muziek met gevoel. Alles lijkt even te gaan draaien tot dat er een duidelijk lijn in het stuk komt. Het einde doet dramatisch aan of een bijzondere spannende film ten einde is.

Heel in de diepte begint Indian Skies. Het doet me denken aan het langzaam opkomen van de zon. Alles komt op zijn gemak tot leven. Zodra de gitaar in het stuk komt lijkt het wel of iets open wordt getrokken. Een wolkenband bijvoorbeeld waardoor de zonnestralen de aarde kunnen bereiken. Het leven vangt nu echt aan met daarbij stress wat verbeeld wordt door de gitaar. Waarna de rust terug komt. In een buitenaardse sfeer begint Close Encounter, niet lang daarna is daar de gitaar van Max Schiefele op een mooi klank tapijt uit de electronica winkel van Axel Stupplich. Het zou zo uit een spannende en emotionele sciencefiction hadden kunnen komen. Het begin van Exile doet me wat denken aan Childeren van Robert Miles, maar dan klassieker. Deze sfeer wordt later omgebogen naar rock wat erg fraai is en het "jat-werk" rechtvaardigt.

En na zoveel moois volgt daar nog een bijzonder lang nagercht in de vorm van Behind the Mirror. Het begin is behoorlijk kosmisch en ik moet haast de boxen inkruipen om iets te horen. Een klassiek orkest wat aan stemmen is er hard rock bij. Later is daar die fantasische gitaar van Max Schiefele op een mooi tapijt van klanken uit de electronica winkel van Axel Stupplich. Hierdoor lijkt het wel een beetje of Pink Floyd net kennis heeft gemaakt met de heren van Tangerine Dream. Hieruit vloeit later een stuk muziek met een drive die zich niet laat vangen in woorden. Qua gevoel roept het een beeld op van een film met een eind zoals je hem niet had verwacht. Hierna lijkt het wel of ik alleen achter blijf in kosmos en zit de muziek opnieuw tegen de stilte aan. Er zijn geluiden te horen die aan glas doen denken terwijl het lijkt of een koor zachtjes staat te zingen. Hieruit wordt langzaam maar zeker naar een dramatisch en klassiek einde toegewerkt. Echt zoiets op het volume ver in het paarse gebied open te draaien. Nog één keer vlammen electronica en gitaar als een gelukkig huwelijk samen.

En daarmee komt een bijzonder album erg mooi ten einde. Wellicht een tikje jammer van even dat stukje wat op de hit leek van Robert Miles, maar een kniesoor die daar op let. Voor de rest is er meer dan prima originele muziek uit de boxen gekomen waar ik een bijzonder goed gevoeel aan over hou.