Woodpigeon - Songbook (2006)

Canada
Folk / Pop
Label: End Of The Road

1. Home as a Romanticized Concept Where Everyone Loves You Always and Forever (3:44)
  2. Chorus of Wolves (3:21)
  3. The Alison Yip School for Girls (4:04)
  4. Ms. Stacey Watson, Stepney Green (3:43)
  5. A Sad Country Ballad for a Tired Superhero (3:46)
  6. A Hymn for 2 Walks in Different Cities (7:19)
  7. Feedbags (1:56)
  8. If Only I Were a Painter, I'd Paint for You the Moon (3:02)
  9. Take the Hint Kid (3:46)
  10. Death by Ninja (A Love Song) (4:25)
  11. Johathan Ashworth Rollercoaster (3:11)
  12. Songbook / the Sound of Us Playing Together (2:43)
  13. A Slight Return Home (4:46)
  14. That Was Good But You Can Do Better / Closing Credits (5:36)
(verwijderd)
Een van de beste albums van het jaar. Melodieus, gevoelig, vriendelijk. Waanzinnige gitaarlijntjes, mooie texten... dit is Prachtmuziek. Met hoofdletter P

Bouke schreef:
Een van de beste albums van het jaar.
Helaas, maar niet van dit jaar. Dit album komt uit 2006 en had dit jaar een re-release met een nieuwe hoes plus gewijzigde tracklist. Wel van dit jaar is Treasury Library Canada

De tracklist van de 2008-editie:

14 That Was Good But You Can Do Better
15 Death by Ninja

Bouke schreef:
dit is Prachtmuziek. Met hoofdletter P

Hier zal ik je verder niet in tegenspreken: zacht fluisterend komen deze klanken je subtiel tegemoet onder begeleiding van een schitterende instrumentatie. Je hoort heel mooi een trompet verweven in de liedjes, pianoklanken dwarrelen overal doorheen, zacht knisperende zang zorgt voor een heerlijk soezig gevoel en verder horen we eigenlijk in elk nummer wel wat moois.
Elke draaibeurt is een ontdekking en het leuke aan dit bandje is dat het nergens geforceerd overkomt, iets wat ik bij dit soort 'handjeklap-bands' wel vaker zo ervaar. Ik had Woodpigeon (hun tweede) al eens eerder gehoord maar had het er eigenlijk bij gelaten: er is immers zo veel te beluisteren maar nu ik hun nieuwe album in de herknasing heb gegooid moest dit debuut ook beluisterd worden en daar heb ik geen spijt van: dit is een klein bescheiden meesterwerkje dat waarschijnlijk altijd wel in de schaduw van zijn grotere broers en zussen zal blijven bestaan. Dat is best hard maar aan de andere kant heb je op deze manier ook iets 'voor jezelf' en dat is op z'n tijd ook wel weer eens fijn.

En waar doet A Hymn for 2 Walks in Different Cities me toch aan denken???? Als iemand het weet let me know (het zal wel een Sufjan Stevens nummer zijn denk ik). Voor mij in elk geval wel het prijsnummer van dit album: geweldig!

avatar van thebestfreaks
Langzaam, ... langzaam is mijn waardering voor deze cd wat toegenomen. De eerste paar keer dat ik wat nummers luisterde kwam me dit wat saai over. Misschien omdat ik de laatste tijd veel meer muziek binnen dit genre heb beluisterd. Maar goed. Bij herhaling kan ik de cd meer waarderen en de nummers krijgen wat meer vorm. De zang vind ik echter een minpuntje. Hij heeft geen vervelende stem, maar ik vind hem nogal vlak overkomen.