Urban Dance Squad - Mental Floss for the Globe (1989)

Rock / Hip-Hop
Label: Ariola

1. Fast Lane (3:29)
  2. No Kid (3:39)
  3. Deeper Shade of Soul (4:02)
  4. Prayer for Demo (3:34)
  5. Big Apple (3:30)
  6. Piece of Rock (4:59)
  7. Brainstorm on the U.D.S. (4:03)
  8. The Devil (3:21)
  9. Famous When You're Dead (5:15)
  10. Mental Floss for the Globe (3:05)
  11. Hitchhike H.D. (3:22)
  12. Struggle for Jive * (4:04)
  13. Man on the Corner * (3:40)
  14. God Blasts the Queen (4:12)
  15. Struggle for Jive [Live] * (4:05)
  16. Big Apple [Live] * (3:57)
  17. Prayer for My Demo [Live] * (4:08)
  18. Brainstorm on the U.D.S. [Live] * (4:07)
  19. Hitchhike H.D. [Live] * (3:44)
  20. Deeper Shade of Soul [Live] * (3:44)
  21. Man on the Corner [Live] * (4:24)
  22. Underground [Live] * (5:15)
  23. Let Me Guide You [Live] * (2:46)
  24. .45 Caliber [Live] * (4:17)
  25. No Kid [Live / Electric] * (3:31)
  26. Fast Lane [Live] * (4:05)
  27. Famous When You're Dead [Live] * (8:15)
  28. Sunshine of Your Love [Live] * (2:39)
  29. God Blasts the Queen [Live] * (4:30)
avatar van Pinsnider
Wat! Is! Dit!!!?????
Slechts ÉÉN!!! Hele pagina over deze plaat op dit verder fantastische forum!!!!??????

Ik geef meteen toe; tot vandaag heb ik nooit de moeite genomen om deze plaat aan te schaffen en te beluisteren, maar nu hij hier op de draaitafel ligt te tollen snap ik meteen waarom Oor hem op 1 heeft gezet en snap ik meteen helemaal NIET waarom hier zo weinig berichten over zijn....

Normaalgesproken hoor je bij alle Nederlandse bandjes meteen dat ze het wel goed bedoelen, maar het ruikt altijd naar aardappelen of bloemkool (met een papje).

Zo niet bij deze plaat; internationale allure. Grensverleggend.

Geweldig!

En ik ga me net zo hard schamen dat ik deze plaat nu pas in zijn geheel hoor als alle formuleden die hier nog geen bericht hebben geplaatst

avatar van Hendrix4live
Steengoeie plaat. De mix van Hip-Hop en Rock is geweldig hier. Lekker rauw en strak gespeeld.
Vind hem alleen net wat minder dan Persona Non Grata, die hier op MuMe een lager gemiddelde heeft.

avatar van essence
Voor mij de beste UDS en een heel sterke plaat tout court en klinkt meer dan 20 jaar later nog steeds fris en dwingend. Veruit het beste wat Nederland muzikaal voortbracht in die dagen. Hail!

Onderschat maar ook zwaar overschat.
Fast lane, no kid zijn de absolute toppers, jammer dat de snelle no kid versie er niet op staat.
Vond het een geweldige lp indertijd, blijft niet veel van hangen en de platen daarna tja eerste divisie niveau.
Beste Nederlandse pop plaat? Smaken verschillen, bij mij komt die niet in de top 10 wel oa Ivy Green, Nasmak, Birdskin en El Pino's eerste bv.
Ze zijn wel belangrijk geweest ja, RATM is gewoon puur jatwerk al heeft UDS natuurlijk de hiphop ook niet uitgevonden.

bobbee
Ik heb nooit begrepen waarom Rudeboy verkondigde dat de Chili Peppers hun sound had gejat. Een grove zelfoverschatting en een historsche blunder want de Peppers bestonden al 6 jaar.

avatar van Aazhyd
1,0
bobbee schreef:

Nou ja, dit is toch typerend voor dat hele Urban Dance Squad?

haveman
In die tijd is dit volledig aan me voorbij gegaan. Ik was toendertijd helemaal leip van Iron Maiden en iets later kwam de grunge om de hoek kijken. Ik kon eigenlijk alleen Temporarily Expendable door die videoclip. Dat vond ik toen wel een goed nummer, maar heb me er nooit verder in verdiept. Wat werd er toen trouwens nog een goede muziek gedraaid op MTV.... Ik voel me net een ouwe lul.....

Maar goed, nu is het er toch van gekomen en ik moet zeggen dat ik best enthousiast ben. Heb gelijk de documentaire '5 jaar wanorde' gekeken en wat live optredens. Ik ben enthousiaster over het ontstaan van UDS en de live optredens dan over dit album. Wat een energie op het podium. En erg leuk om te zien dat mensen met zulke verschillende achtergronden samen zoiets tot stand brengen.

Wat betreft het album; ben ik voornamelijk enthousiast over de eerste 4 tracks. En aan de statistieken bij dit album te zien, ben ik niet de enige. Ik ga voor de verzamelaar die in 2006 is uitgebracht.

avatar van Hendrik68
Heb dit album ook voornamelijk vanwege hun live reputatie aangeschaft toen. Ik vond en vind het nog steeds een van de beste Nederlandse acts uit die tijd. Ik draai hem nog een paar keer per jaar. Niet te vaak, maar ik vind hem nog alleszins genietbaar. Vakwerk.

avatar van freakey
Meer dan fantastische Nedergenialiteit, eindelijk de 2cd met live in Hollywood 1990 bonus cd.... het is prachtig allemaal!

Als trotse plaatsgenoten van deze geweldige band reden we ooit eens begin jaren '90 naar Italië op dit onvoorstelbaar lekkere album. Je zal ook maar met zo'n debuutalbum op de proppen komen! En dan ook nog eens met zo'n tamelijk originele sound. Dames en heren wij praten hier over A Deeper Shade of Soul gecombineerd met a Piece of Rock. Hip Hop, Rock, Samples, Soul fraai gecombineerd tot een sterk geheel. Swingend, mooi en lekker tegelijk.

De vier prijswinnaars zitten aan het begin, wat een nummers zijn dat! Maar dat laat onverlet dat dit hele album staat als een huis. Zeker nummers als Brainstorm on the UDS & Famous When You're Dead. Het mooie is, dat ik 'm vandaag in 'als nieuw' conditie uit een 2e hands bak heb opgevist. Eindelijk: ik had alleen nog een mp3'je over... Er zit trouwens nog een stickertje op met Edison: die wonnen ze met dit album.

En oh ja: over die originele sound: Rage Against the Machine heeft zelf aangegeven dat hun sound duidelijk was beinvloed door het bezoeken van een concert van the Urban Dance Squad. En zo zullen er vast wel meer zijn. En oh ja: het klinkt 24 jaar later nog steeds geweldig!

avatar van freakey
Waarom zijn hier de bonustracks vervallen?

avatar van EttaJamesBrown
Ik heb vooral Pinkpopherinneringen in de vorm van Rocking Kolonia. Wat was ik toen dronken. Bij daglicht. UDS heeft mij er doorheen gesleept. Later zijn we allemaal wijzer geworden.

avatar van jurado
Enige écht goede plaat van UDS, baanbrekend zelfs!
De twee opvolgers zijn goed maar niet zo legendarisch als dit pareltje.

buizen
Goed album hoor. Destijds superheftig. Live on stage mocht deze band er ook zijn.
Nu klinkt het ietwat gedateerd maar als je er toen bij was kun je nooit meer een glimlach onderdrukken als je (livin' in a) Fast Lane hoort.
Net als Fatal Flowers zijn ze er zomaar mee opgehouden, jammer. Ego's. Fratsen.
It's a long way to the top if you wanna rock 'n roll: vraag de Stones maar eens, of de Earring.
3,5 sterren (destijds zeker 4,5).

avatar van Hendrik68
Wat doet die alternatieve titel er trouwens bij? Album heeft nooit een alternatieve titel gehad. The River van Springsteen kreeg vorig jaar ook ineens totaal ongevraagd een alternatieve titel. Weg met dat soort nare fratsen. Pure heiligschennis. Dit is een monument in de vaderlandse muziekgeschiedenis.

avatar van trebremmit
Hoort er ook niet bij, Hollywood Live zat bij sommige heruitgaven als live bonus album, maar is geen alternatieve titel. Ik zal het even verwijderen.

avatar van Poles Apart
trebremmit schreef:

En dan a.u.b. nog effe hetzelfde doen bij de overige vier Squad albums en het ziet er weer netjes uit allemaal

Als Nederlanders mogen we enkel trots zijn op UDS. Platen met internationale allure, geweldige muzikanten.

Het zit helaas ook in onze volksaard om dingen die boven het maaiveld uitkomen neer te seizen. Dit overkwam UDS.

En tuurlijk is Rudeboy een opmerkelijk mannetje met regelmatig dito uitspraken. Maar hij zei altijd wat hij dacht (zijn we hier ook nooit zo blij mee) maar bovenal herinner ik me liever zijn talent.

avatar van LeMi
Vandaag de vinylversie gekocht van dit gewéldige album..na 20 jaar nog zeer goed verteerbaar..

avatar van Come On
Ik heb de LP uit de dagen nog in in huis. Deze jongens waren hun tijd ver vooruit. Gezien destijds in Tivoli en allemachtig live ook fantastisch. Wat zij deden is afgekeken door grote bands als RATM, maar niet altijd beter uitgevoerd. Petje af. Man wat werd er in mijn jonge jaren goede muziek gemaakt. Word er wel eens melancholisch van. Waarschijnlijk word ik gewoon een ouwe lul

Mooie plaat maar niet het meesterwerk wat velen er in zien, beste NL plaat? pff, paar geweldige nummer, fast lane, no kid, deeper shade, prayer en daarna zakt het sterk in.
Zal m nog een x goed luisteren en dan een oordeel vellen.

maar beste NL plaat ja na:
IvY green, Birdskin, Nasmak, Minny Pops, Neon, Shocking Shades, de 1e 2 Spinvissen, Q65, Krankenhaus, en nog wel een paar

Deze band wordt/werd veel te belangrijk gemaakt en de lp;s daarna tja vertellen het verhaal denk ik...

avatar van trebremmit
Grappig, nooit geweten dat hun eerste optreden in Amerika bij Jay Leno was.

Urban Dance Squad @ Jay Leno: Deeper Shade of Soul - YouTube

avatar van Forza
Een sterke combinatie tussen rock en hip-hop, met internationaal karakter, die het hele album interessant blijft. Prima cd!