Green on Red - Gas Food Lodging (1985)

Label: Enigma

1. That's What Dreams Are For (4:24)
  2. Black River (2:44)
  3. Hair of the Dog (2:30)
  4. This I Know (2:29)
  5. Fadin' Away (4:33)
  6. Easy Way Out (3:08)
  7. Sixteen Ways (3:42)
  8. The Drifter (2:32)
  9. Sea of Cortez (3:53)
  10. We Shall Overcome (2:28)
  11. Gas Food Lodging (3:05)
avatar van likeahurricane
Een klassieker, met prachtige nummers als the drifter, easy way out. Je hoort wel waar Dan Stuart zijn inspiratie vandaan haalt. De titels lijken ook sprekend op de songs van Neil Young net als de uitgesponnen gitaargevechten.

Social_Mask
Het doet inderdaad veel denken aan Neil Young. En dan met name het werk van hem met 'Crazy Hores'. De stem van de zanger is op momenten echt identiek aan die van Young, alleen de muzikale begeleiding blijft achter. Dat is jammer. Ik ben benieuwd naar een akoestische plaat van hen.

Aiaiai wat een heerlijk album. Van That's what dreams are mad for tot Gas Food Lodging Eindeloze interstate met af en toe een Gas station en the Big Sky is eindeloos.

avatar van Tony
Wow., hoog gemiddelde, vaak naar gezocht, nooit gevonden, ook niet als pindakaas. Jammer dat ik nog steeds niet weet hoe deze band en met name dit album eigenlijk klinkt....

avatar van likeahurricane
Je kan hem via youtube beluisteren

Gas food lodging

avatar van Tony
Ha, ja, op YT heb ik 'm ook al eens gezocht, maar nooit gevonden. Ik zie dat 'ie er 3 maanden geleden op is gezet. De Neil Young referentie is vrij evident inderdaad. Ik ga 'm nog een paar keer beluisteren voor de punten volgen. Klasse en bedankt voor de tip likeahurricane.

avatar van likeahurricane
Een big star fan moet eigenlijk naar die andere paisley underground band luisteren: the rain parade.

avatar van Tony
Nooit van gehoord, ga ik achteraan als ik deze GFL van Green on Red wat vaker heb gehoord. Toffe gozer die likeahurricane, biertje pakken op Janskerkhof?

Deze vandaag op cd kunnen scoren.

avatar van dix
dix
deric raven schreef:
Deze vandaag op cd kunnen scoren.

Volgens velen hun beste, maar ik prefereer een andere

Jij hebt meer met Here Come the Snakes, die ken ik nog niet.
Chuck Prophet al wel eens live gezien, morgen speelt hij weer op Roepaen, en ook Chris Cacavas ooit gezien, maar dan niet samen.
Cacavas speelde toen in de begeleidingsband van Steve Wynn van The Dream Syndicate.
Eigenlijk waardeer ik dit soort muziek pas sinds kort steeds meer, in een kort verleden wat oude R.E.M. albums gekocht, en daar hoorde ik deze sound ook in terug.

The Dream Syndicate, Camper Van Beethoven en Green on Red ontstonden rond dezelfde tijd, ergens rond begin jaren 80.
Deze bands nooit live gezien, maar wel frontmannen van deze bands; David Lowery, Steve Wynn en Chuck Prophet, die dus ook ouder werk lieten horen.
Toch wel degelijk onderlinge verschillen, maar ook veel raakvlakken.
Toen werd het al snel Paisley Underground genoemd, het heeft raakvlakken met The Byrds en Buffalo Springfield, vanwege hun samenzang en country en rock invloeden met de nodige dosis psychedelica.
The Rolling Stones waren ook op hun best toen ze deze invloeden in hun muziek verwerkten, dus je mag het best breder zien.
Sea of Cortez; is die titel afgeleid van Cortez The Killer van Neil Young?
Lijkt mij wel logisch, ook het gitaarspel doet er aan denken.
Hierbij hoor je in het orgeltje ook The Doors invloeden terug.
Eigenlijk is het gewoon prima gitaarmuziek, bands als R.E.M. en The Bangles werden succesvol, en hadden steeds minder met dit geluid te maken.
Bij Gas Food Lodging van Green On Red hoor je veel herhalende riffs, mooi gitaarspel met eigenlijk een veel breder en warmer geluid, bijna folk achtig.
De sfeer die hier wordt neer gezet, hoor ik later weer terug bij Out Of Time van R.E.M., en dan is de cirkel weer rond.
Ik heb het idee dat Gas Food Lodging best een invloedrijke plaat is geweest, ook voor latere bands als Mazzy Star en Soul Asylum.

avatar van brandos
deric ravenzegt:
Ik zie ze meer als een voorloper van de Country rock revival in de vorm van bands als de Jayhawks en Wilco. Dus invloedrijk zeker, maar Mazzy Star was toch meer Gothic/Shoegaze? En ja Soul Asylum schat ik qua songwriting iets lager in. Het unieke van 'Green on red' was m.i. dat ze het gruizige en spontane van de punk paarden aan de 'rooted' & melodieuze benadering van de country rock. Goede nummers, bekwaam uitgevoerd. Het nihilisme van de grunge is hier nog ver weg ten gunste van een meer romantische inslag.

Nee, Mazzy Star heeft toch ook veel country invloeden, ligt voor mijn gevoel meer in de lijn van Cowboy Junkies; wel duister, maar geen gothic.
Soul Asylum heeft ook meer te bieden dan Runaway Train; toch wel een onderschatte band.