Deux Pingouins - Animal-Mal (1988)

1 stem

Frankrijk
Avant-Garde
Label: Illusion

1. Trois Essais Musicaux
  2. Andy Warhol (D. Bowie)
  3. Whaff Whaff
  4. Broken Ice
  5. I Can See Your Dream
  6. Whaff le Chien
  7. Welcome to the Day
  8. 1912 1934
  9. Le Train de 8 Heure (G. Manset)
  10. Notes Pour le Lapin
  11. Mes Yeux
  12. L'Homme Assis a La Même Heure
  13. Notes Pour le Serpent
  14. Carnival Song (T. Buckley)
  15. Animal Mal (Dans les Chansons du Carnaval)
avatar van azra
Deux Pingouins is een tweepersoonsband die van mij een 16+ luisterwijzericoon krijgt toegewezen. Het is muziek die duidelijke harddrug-vergelijkenissen bevat. Maar hier geldt ook, je hebt een bepaalde hoeveelheid nodig om het effect te verkrijgen. Dus met een nuchter hoofd krijg je deze muziek niet weggedraaid. Maar na een biertje of 6 - of een of ander blauwe/groene/rode drank die je moet aanlengen met sinas (wat ze me pas na ene paar uur vertelden) - is dit puur genot. Zorg ervoor dat het volume balanceert op de grens van kraken en zuiverheid.

Als het eerste nummer begint lijkt het alsof je binnenvalt in een yogales, gefluister in de microfoon, rare geluiden erbij - zorg dat je niet in een trance raakt!
Als jdan Andy Warhol door je oren galmt dan begint het album eigenlijk écht. Het is een nummer wat anders klinkt als al het andere wat je ooit gehoord hebt. De stem is met pijn omvlochten en zolang je geen poging doet om de tekst te begrijpen en gewoon even gaat liggen met gesloten ogen kun je hier echt van genieten. Een nummer wat het goed doet op het einde van een feestje in de tuin als er nog een paar man zijn die nog niet willen vertrekken. Een melodie die de komende dagen in je hoofd zal blijven ronddwalen of als je pech hebt - iedere keer naar boven komt zodra je weer drinkt - zoals bij mij.
Bij Whaff Whaff (wat een geniale titel en tekst!) ben je verloren, als je dit nummer hoort dan denk je dat het niet bestaat. Dat het slechts een luisterhallucinatie is omdat het onmogelijk is dat die muziek óóít opgenomen is. Het is ziek, in de meest positieve vorm van de betekenis van het woord. Waar je eerder nog kon denken dat je genept werd toen ik zei dat je hiervan ging trippen kun je dat nu echt niet meer denken - waarschijnlijk kun je even niet meer denken op dit moment.
Broken Ice zorgt voor het evenwicht. Het is kalm, met zangstemmen die geluidsinstrumenten vervangen met klanken die woorden moet voorstellen maar ze ongrijpbaar maken. De gitaar die er continu doorheen walst alsof het een acoustisch nummer is en de gitaar net te hard afgesteld staat, een Oosters fluitje alsof je over de makrt loopt waar Alladin zo vaak rondhangt, dit gaat verder dan muziek alleen - het is een ervaring, een belevenis.
I Can See Your Dream is een nummer wat het dichtst bij een 'gemiddelder nummer' terecht zou komen. Verpest dit de sfeer? Nee, zeker niet! Het geeft weer dat deze heren wel duidelijke muzikale kennis en talent hebben en niet 2 gekken zijn die zonder enige kennis van noten wat doen.
Whaff le Chien, (blaft de hond (?)) is het ideale nummer om je ogen te sluiten. Stel je voor, je ligt heerlijk met een groep vrienden op een trampoline (iets anders is te hard om op te liggen), deze muziek dreunt door je hoofd alsof het ín je hoofd zit. Met gesloten ogen zie je roze, blauwe, groene, oranje en gele wolken voorbijkomen. Je ziet ze tegen de sterren aanbotsen die naar beneden lijken te vallen en je strekt je armen om ze te vangen maar ze verdwijnen ieder keer als je denkt dat je de ster hebt gevangen. Je zweeft, je hebt de geest van het lichaam los gemaakt.
Welcome to the Day is een typische ogenopener. Dit nummer maakt je onrustig, er zit geen patroon in, de stem is onrustig, trilt en onhoorboor en de instrumenten zijn in geluidssterkte verschillend. Het lijkt op een tussenstuk wat 2 delen met elkaar verbind.
1912-1934 is onmogelijk. Hoe is dit muziek te noemen? Waarom vind ik dit goed? Het beeld wat ik voor me zie (en hoor!) is een stel schapen die in een stoomtrein zitten te zingen. Waar is de grens tussen leven en dood, zulke fantasieën zijn voor een mens te verzinnen durf ik te beweren.
Le train de 8 heure is een kort fragment. 'rennen, rennen, de trein die vertrekt vandaag. rennen, rennen, de trein vertrekt. te laat, hij is vertrokken!'
Notes pour le lapin gaat vrolijk verder op het vorige nummer en Mes Yeux ook. Waarom deze 3 nummers niet tot 1 nummer zijn omgevormd weet ik niet.
L'Homme Assis a la Meme Heure is een prachtig franstalig nummer. Ik versta er niets van maar de trip waarin je beland bent laat het je automatisch vertalen naar de grootste onzin die je ooit hebt bedacht. Misschien dat dit nummer (voor de durfals) zelfs dansbaar is! - en anders op zijn minst als excuus te gebruiken waarom je zo scheef loopt om je droge keel te vullen.
Notes Pour Le Serpent is een duogitaarspel zonder logica en/of vorm. Als je dit uit zijn geheel trekt is het oninteressant, maar hier past het redelijk in het geheel.
Waarschijnlijk is Carnival Song het mooiste nummer. Hier kun je altijd naar luisteren. Je proeft het geluid met je tong. Je hoeft enkel je mond te openen en het geluid stroomt naar binnen, je voelt het onzichtbare wat o zo teer is bewegen, je voelt de liefde.
Animal Mal sluit de cd af. Je hoort weer de babygeluidjes van het vorige nummer - is het reïncarnatie? ik denk van wel, na het beleven van dit geheel ben je gegroeid als mens zijnde. Je verlangt in dit nummer naar nog één pakkende melodie die je hoofd de rest van de avond zal vergezellen maar die komt niet.
Deze ervaring is niet gemaakt als support-act voor iets anders, dit album is gemaakt om het af te sluiten. Dit laatste nummer wat 6 minuten duurt kaapt de wereld die je voor je ziet niet zomaar weg, maar laat hem langzaam verdwijnen achter dromen.

Een zeer gevaarlijk luisterervaring, maar het is zeker aan te raden!