Axess - Time Traveller (2005)

1 stem

Duitsland
Electronic
Label: Invisible Shadows

1. Time Traveller (5:58)
  2. The Uncertainty Principle (6:13)
  3. Cuba Libre (5:50)
  4. Fly Away (6:31)
  5. Mirror of Illusions (6:19)
  6. Pharao (7:51)
  7. Bombay Fruit Market (6:28)
  8. Lost in Space (5:28)
  9. The Voyage (8:08)
  10. World of Secrets (14:52)
avatar van Gerards Dream
Reizen in de tijd is iets wat sommige best willen doen. Even uit deze tijd dus en even snuiven hoe het er bijvoorbeeld in de Middeleeuwen of de toekomst er aan toe gaat. Een vraag waar ook Axess bij is blijven stil staan.

Dit derde album van de in 1967 geboren muzikant Axel Stupplich begint dan ook gelijk goed. Op de track Time Traveller zie ik letter de cijfers op de kalender verspringen of je als het ware een trein instapt die je na welke tijd je brengt waar je wilt zijn. Qua drive doet het mij dan ook wat denken aan de muziek van Tangerine Dream, waar de maker fan van is.The Uncertainty Principle klinkt wat zenuwachtig en lijkt daardoor niet echt op gang te komen. Wel zit er ergens in het midden een mooi stukje muziek. Cuba Libre heeft een grappig ritme waar het moeilijk op sitl zitten is, maar daarnaast heeft het helaas weinig om het lijf. Even een minpuntje dus. Fly Away maakt veel goed al doet het me wat aan House denken. Een pakkende drive die me aan reizen doet denken. In gedachte ben ik in een club ver weg van huis waar het publiek heerlijk uit hun bol gaat.

Mirror of Illusions doet me zelf denken aan iets wat erg breekbaar is. Axess heeft daar een andere gedachte over. Zware bassen vullen de kamer waardoor mijn fantasie nauwelijks door wordt geprikkeld om er een voorstelling van te maken hoe een dergelijke spiegel er uit moet zien. Met een stem die uit het Midden Oosten lijkt te komen begint Pharao, dat is dan wel toepasselijk. Hierna vullen fraaie sferische klanken de ruimte. Als daar een rustig ritme bijkomt versterkt dit het gevoel. Na mijn idee zit ik op een kameel die me na mooie beelden brengt. Na de rust van de woestijn is daar de Bombay Fruit Market. Het is er druk dit wordt verbeeld door een ritme wat me aan House doet denken. Storend is het niet, maar ik mis daardoor wel de oosterse sfeer die de naam Bombay bij me oproept.

Door het strake ritme van Lost in Space krijg ik nou niet echt het gevoel of de weg ben kwijt geraakt tussen de hemellichamen. Het doet me daarentegen denken aan met de botsauto's door ruimte heen te rijden. Met het geluid wat me aan glas doet denken begint The Voyage, daaronder is het geluid te horen wat aan reizen per spoor doet denken. Langzaam wordt het geluidsbeeld voller waardoor het lijkt alsof een kolos van een trein in beweging komt. Eenmaal op gang voert het mij door mooie landschappen en krijg daardoor het gevoel van niets hoeft.

World of Secrets begint in haast kosmische sferen, die wat doet denken aan wat gemaakt werd begin jaren zeventig van de vorige eeuw. Zo'n stuk muziek wat je eigenlijk in het donker moet beluisteren om er alles uit te krijgen wat er in zit. Maar wat is dat dan jammer dat er veel te snel een ritme het stuk in komt wandelen, wat de eerder genoemde sfeer niet ten goede komt. Op een gegeven moment heb ik dan ook het gevoel of ik achter een lopende band sta dan door geheimzinnige wereld heen te reizen. Een gemiste kans dus, waardoor ik op een magere voldoende blijf hangen van een verder prima album. Het mooie einde van deze track verandert daar weinig aan.