Exile - Radio (2009)

13. Love Line
  14. Stay Tuned (Here)
  15. In Love
RedLightCityBoy
Dit lijkt me wel wat alhoewel Exile wel op de juiste beats moet rappen om echt goed te zijn. (weet iemand wie dit produceert?)

avatar van Rhythm & Poetry
Exile is de producer (van Blu & Exile, wat op musicmeter staat klopt niet). Met zijn MPC sampled hij alleen radiofragmenten, dat is op zijn minst origineel te noemen. Het klinkt ook erg acceptabel, op momenten serieus en soulvol op andere momenten is het melig (soms te melig). Naar het einde toe vind ik het wel mooi geweest en gaat het niveau omlaag. Ik zit nu nog te twijfelen tussen een voldoende en een ruime voldoende, aangezien ik dit album ga reviewen op hiphopleeft.nl laat ik jullie dat nog wel weten .

Relax
Is het plaatje trouwens geen verwijzing naar de KKK ofzo?

avatar van Rhythm & Poetry
Dat lijkt mij sterk (ik zie het er niet aan af), maar misschien weet jij daar meer van (heb je er iets van gehoord?). Het lijkt me zelf niets met het album te maken (en voor een blanke producer is het ook niet zo slim lijkt me).

avatar van Stapler
Lijkt mij totale onzin.
Volgens mij denkt hij dat alleen maar door het kruis.
Als die in brand stond kon ik het mij nog indenken

Relax
Tja die kruis.. die zetten ze dan in het wild (wat je hier dus ook ziet) en daarna steken ze het in brand.

Maar ik kan ook paranoïde zijn natuurlijk.

Dat zal het zijn .
Ik zat er meer aan te denken dat hij de radio als iets heiligs ziet.

Pffff, hier kom ik niet echt doorheen... Als ik dit hoor denk ik "artsy fartsy bullshit" en niet "hip-hop".

Op zich is het wel een cool idee, maar dan moet je wel proberen tracks te maken en niet continu gewoon in een "kijk eens wat ik allemaal kan & durf" modus gaan

But hey, wil gewoon zeggen dat ik niet de 'doelgroep' ben en ik wil geen hater zijn dus ga niet stemmen

avatar van Rhythm & Poetry
Van Exile is bekend dat hij een zeer verdienstelijk en soulvol producer is. Eerder ging hij de samenwerking aan met rapper Blu; samen maakten ze het album Below the Heavens. Dit keer komt hij met een soloproject: Radio, een plaat waar Exile laat zien over het nodige improvisatietalent te beschikken. Op Radio wordt er louter gebruik gemaakt van radiosamples die door de MPC (een samplecomputer die onder meer ook door Jay Dee gebruikt werd) in de muziek verwerkt is. Op voorhand kan er dus al gezegd worden dat het album minstens het predikaat origineel verdient.

Ondanks dat Exile zich beperkt door alleen radiofragmenten te samplen, blijkt Radio toch een divers album te zijn. Radio is een breed begrip en dit toont de producer aan door van alles en nog wat te verweken in in zijn muziek, denk hierbij aan: aankondigingen, reclames, zap-momenten, nieuws en tunes. Population Control begint bijvoorbeeld overduidelijk met een reclameonderdeel, een opgewekte stem klinkt: "Make life a little easier." Het vervolg is een beat waar de luisteraar gegarandeerd vrolijk van wordt; met zijn drumcomputer herhaalt Exile steeds de opzwepende en zomerse klanken van een slaginstrument.

Daarnaast weet Exile het voor elkaar te krijgen om toch weer de nodige zwoele geluiden toe te voegen aan zijn producties en op die manier blijft hij dicht bij zichzelf. Zo voegt hij graag wat sfeervolle zangmomenten toe in afwisseling met blazers of een rustig pianodeuntje. Er is dus tussen alle hilariteit, die de samples regelmatig opleveren, ook sprake van een serieuze ondertoon in de producties. Watch Out! False Prophet is een combinatie van zowat alles wat het album Radio te bieden heeft: een rappende presentator, een tussenstuk met fraaie operazang, een tune voor het journaal en nog wat ruiselementen.

Toch is het op sommige momenten te veel van het goede en lijkt het er op dat het maken van goede muziek niet het belangrijkste is; zolang er maar genoeg samples te horen zijn. Door alle prikkels is er dan ook soms geen touw aan vast te knopen waardoor het niet overal even fijn wegluisterd. Wat ook van hot naar her gaat is de sfeer van het album (hetgeen de radiosfeer enigszins weergeeft); het ene moment is er nog een vrolijke en zomerse beat te horen en het andere moment gaat Exile veel dieper en komt hij met een ingewikkelde maar hartelijke productie.

Zo ook op nummers als So We Can Move en The Sound is God, welke andermaal de kwaliteiten van Exile blootleggen. Deze kwaliteit ligt hem met name in het warm aankleden van een productie door bijvoorbeeld strijkinstrumenten te gebruiken ondersteund met een heerlijke drum.

Exile laat op Radio zien wat voor leuke dingen je allemaal kunt doen met de MPC. Door slechts voor radiosamples te kiezen lijkt hij zich in eerste instantie wat te beperken, dit is echter niet het geval. Sterker nog, op sommige nummers wil de producer zoveel laten horen dat het allemaal net wat te druk wordt. Maar over het algemeen kan gezegd worden dat Exile het jaar zeer acceptabel weet te openen met een verfrissend album.

Klik hier om de recensie op hiphopleeft.nl te lezen.

avatar van Eardrum
Ik vind... dat al deze artiesten een beetje de sound van J Dilla na proberen te maken, met die soort van Sirene. het klinkt wel leuk verder.

avatar van Jacktherapper
Ik vind dit meer dan gewoon lekkere producties, en de genialiteit van de producties vormen een geweldig samenspel met de creativiteit van Exile. Heerlijk dit, in de achtertuin op een ligstoel onder de zon, kopje kaneel thee erbij en Exile door je radio.. top

avatar van hiphopisntdead
Geweldig album, heel afwisselend. (er zitten minstens 2 beats in een nummer.) het enige mindere nummer vind ik 'In tune static' dat is gewoon simpelweg drums met een geprogameerde radio ruis.

X-man
Ik vind dit toch slecht hoor. Misschien vergelijk ik het teveel met Exile's werk voor anderen (Blu & Exile o.a.) maar dit is me gewoon niet goed genoeg voor een voldoende. Op de helft zakt het in voor mij, en dan verlies ik mijn aandacht voor de muziek. Laat hem nou maar lekker voor anderen produceren, want daarin is hij een held!

Improvision
Relax schreef:

Maar ik kan ook paranoïde zijn natuurlijk.

Volgens mij slaat het op Jezus die het kruis draagt.

gewoon een verwijzing naar het nummer "The Sound Is God" volgens mij.

Vind het trouwens wel een goed album. Laatste 3 nummers zijn briljant.

avatar van MAS
MAS
Zeer vreemd album wat me toch wel kan boeien. Origineel is het zeker en er zijn ook leuke audiofragmenten in verwerkt.

avatar van -marco-
Ik digg dit wel, experimenteel en gewaagd! Op een of andere manier blijft het me wel boeien!

avatar van -marco-
Her en der mis je wel eens een mc, maar daar gaat verandering in komen met z'n AM/FM Ep project(je).

Link:

Exile (of Emanon) feat. Alchemist, Blu, Evidence, Grouch & Eligh, J. Mitchell - 'AM/FM' (Audio CD) Detail - Underground Hip Hop - Store - undergroundhiphop.com

avatar van MAS
MAS
Dat ziet er wel interessant uit!

avatar van Silky & Smooth
Beats gemaakt van radio-fragmenten; experimenteel, maar met Exile weet je dat het kwalitatief goed komt. Kwalitatief is er dan ook weinig op aan te merken, kwantitatief echter wel. De link met Donuts is makkelijk gelegd. Eigenlijk te makkelijk, maar ik doe het toch. Waar J Dilla ruim 30 beats in 45 minuten propt, laat Exile zijn 15 nummers samen een uur duren. Naar mijn mening te lang, waardoor het allemaal te langdradig wordt door het net te vaak herhalen van samples. Het korte en krachtige ontbreekt en dat staat mij tegen bij dit album. Jammer, want er zitten steengoede stukken tussen!