Femi Kuti - The Definitive Collection (2007)

Nigeria
Wereld / Funk
Label: Wrasse

1. Do Your Best (6:12)

met Mos Def

2. Fight to Win (3:56)

met Jaguar Wright

3. '97 (6:08)
  4. Traitors of Africa (5:30)
  5. Beng Beng Beng (4:44)
  6. Water No Get Enemy (6:07)

met D'Angelo en Macy Gray

7. Wonder Wonder (6:07)
  8. Look Around (6:01)
  9. Survival (8:56)
  10. Truth Don Die (6:18)
  11. Stop AIDS (3:18)
  12. Ala Jalkoum (4:56)
  13. Truth Don Die [Kerri Chandler House Mix] * (8:37)
  14. Victim of Life [AVDC Remix Dixon] * (7:26)
  15. Sorry Sorry [Old Skool Afro Dub Remix - Francois K] * (7:36)
  16. Beng Beng Beng [Da Lata Remix] * (6:05)
  17. Do Your Best [Faze Action Remix] * (7:58)
  18. Blackman Know Yourself [The Roots Remix] * (6:27)
  19. Eregele [Seven Dub Mix] * (5:03)
  20. What Will Tomorrow Bring? [Joe Claussel LP Remix] * (10:15)
  21. Scatta Head [Zenzile Dub Mix] * (8:05)
  22. Missing Link [Faze Action Remix] * (7:16)

met Common

totale tijdsduur: 1:08:13 (2:23:01)
Femi Kuti verzorgt a.s. zondag het voorprogramma van the Red Hot Chili Peppers in Ahoy. Vandaar dat ik mij na wat voorbeluisteren gewaagd heb aan dit album. Zijn vader was de Nigeriaanse superster Fela Anikulapo Kuti en ook zoonlief's versie van de Afro-beat doet het geweldig. En niet voor niets, want wat staat er een heerlijke muziek op dit album. Afrikaanse ritmes, met invloeden (letterlijk ook) van Hip-Hop, Carribische en Soul (Earth Wind & Fire bijvoorbeeld).

Er staan een flink aantal heerlijke nummers op deze plaat. Eigenlijk vind ik alleen track 3 en 4 wat minder. De rest is prachtig, heerlijk swingend en warm of steviger en kritisch op de misstanden in Afrika. Uitschieters zijn Do Your Best met Mos Def, Fight To Win, het fantastische Water No Get Enemy met een sublieme Macy Gray en D'Angelo en het lange Survival. Absoluut een aanrader!