Frank Zappa - Strictly Genteel (1997)

Alternatieve titel: A "Classical" Introduction To

Neoklassiek
Label: Rykodisc

1. Uncle Meat: Main Title Theme (1:55)
  2. Regyptian Strut (4:13)
  3. Pedro's Dowry (7:41)
  4. Outrage at Valdez (3:09)
  5. Little Umbrellaa (3:03)
  6. Run Home Slow Theme (1:25)
  7. Dwarf Nebula Processional March & Dwarf Nebula (2:12)
  8. Dupree's Paradise (7:53)
  9. Opus 1, No.3, 2nd Movement, PRESTO (1:50)
  10. Duke of Prunes (4:20)
  11. Aybe Sea (2:46)
  12. Naval Aviation in Art? (2:42)
  13. G-Spot Tornado (3:17)
  14. Bob in Dacron, First Movement (5:36)
  15. Opus 1, No.4, 2nd Movement, ALLEGRO (3:01)
  16. Dog Breath Variations (2:06)
  17. Uncle Meat (2:51)
  18. Strictly Genteel (6:58)
avatar van Maartenn
Maartenn (crew)
Iemand die überhaupt iets weet over dit album? Lijkt me een orchestrale plaat..

Dit is volgens mij een compilatie-album van het meer klassiek getinte werk van Zappa.

avatar van Maartenn
Maartenn (crew)
Jammer, ik hoopte eigenlijk op 1 lang concert. Dan zou het misschien nog de moeite waarde zijn geweest!

Joy
weet nog niet wat ik er mee moet

een best of zappa ligt me sowieso niet, dit lijkt er erg op

eigen beheeruitgave iig barkin pumpkin, vanalles wat

was het maar 1 concert, de man werd op klassiek gebied niet serieus genomen, een volledig concert zou dat veranderd kunnen hebben maar we weten allemaal wat voor ellende zappa heeft doorstaan om uberhaupt zijn muziek door een klassiek orkest te kunnen laten spelen, stikduur en amper naar zijn zin

dus dit is een soort best of van classical muziek die er mee door kan, uiteraard als vanouds opgevult met gestoordheid, de titels zijn bekend, maar vaak nauwelijks herkenbaar

er zitten enkele pareltjes bij, maar uitzitten van a tot z is lastig, het is gewoon niet boeiend genoeg , voor dit moment, maar after all, een geniaal stuk muziek

avatar van heartofsoul
Op dit album staat een selectie van wat voor mij de kern van Zappa's muziek is, namelijk zijn instrumentale stukken zoals Hot Rats en Uncle Meat en zijn neoklassieke projecten.
Behalve Francesco Zappa lijken mij alle op deze verzamelaar gecompileerde albums zeer de moeite waard. Ik zal dus nog een paar albums moeten beluisteren en aanschaffen. Dan begin ik maar met Orchestral Favourites dat ik onlangs voor het eerst hoorde, ik was er compleet door overdonderd. Kippevelmuziek.

avatar van saxotoon
Een mooie compilatie van de man zijn kunnen op met name klassiek vlak. Helaas heeft het tot een eind na zijn dood geduurd voor een bredere waardering hiervoor ontstond.