The Pretty Things - The Vintage Years (1976)

Label: Sire

1. Don't Bring Me Down (2:13)
  2. Road Runner (3:09)
  3. Come See Me (2:35)
  4. Rainin' in My Heart (2:27)
  5. 13 Chester Street (2:17)
  6. I Can Never Say (2:32)
  7. Honey I Need (1:57)
  8. Rosalyn (2:17)
  9. Can't Stand the Pain (2:40)
  10. The Moon Is Rising (2:28)
  11. Judgement Day (2:41)
  12. Mama Keep Your Big Mouth Shut (2:55)
  13. Gonna Find a Substitute (2:56)
  14. Oh Baby Doll (2:55)
  15. Midnight to Six Man (2:17)
  16. Buzz the Jerk (1:52)
  17. We'll Play House (2:32)
  18. Cry to Me (2:51)
  19. Don't Lie to Me (3:47)
  20. Unknown Blues (3:43)
  21. Big City (1:57)
  22. Tripping (3:21)
  23. Photographer (2:05)
  24. A House in the Country (2:58)
  25. Progress (2:39)
  26. She's Fine She's Mine (4:15)
  27. L.S.D. (2:20)
  28. Pretty Thing (1:34)
avatar van nlkink
Dankzij kuifenco zit ik nu bij The Pretty Things en kom ik erachter dat er nog niemand iets heeft vermeld bij deze compilatie. Deze Vintage Years beslaat de rythm & blues periode en de eerste voorzichtige aanzetten naar een koerswijziging. Materiaal van S.F. Sorrow (1968) en Parachute (1969) zul je hier dus niet tegenkomen. Dat is dan ook het enige minpuntje, de oerlelijke hoes buiten beschouwing latende. De binnenkant van die klaphoes bevat dan wel weer fantastische liner notes en allerlei informatie over de tracks.
Een ander album uit de Vintage Years dat ik heb is van The Troggs is eigenlijk nog beter, maar dat komt vooral omdat de samenstellers konden putten uit een grotere periode aan materiaal (1966-1972). Nooit op CD uitebracht. Als je ze op vinyl tegenkomt bij beurs of kringloop, pak ze dan mee.

Heel leuk album, maar ik ben net zoals mijn voorganger van mening, dat het later uitgebrachte materiaal (bijvoorbeeld October 26 en The good mister Square) ontbreekt. Het enige minpunt. Ik zag deze dubbel-lp bij een platenzaak in de uitverkoop liggen, en nam 'm meteen mee. Ik geef 4 sterren, het hadden er absoluut meer kunnen zijn.

avatar van heartofsoul
Roberto66 schreef:

Dat heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat de eerste drie albums verschenen op Fontana Records;
vanaf S.F. Sorrow verschenen hun albums (en singles vanaf "Defecting Grey") op Columbia.