Rock over Holland (1991)

31. De Dijk - Bloedend Hart
  32. Kayak - Ruthless Queen
  33. Hessel - Brother Sagitarius
  34. Vandenberg - Burning Heart
Dit is echt een geweldige 5 sterren verzamelaar met een uitstekende dwars doorsnede van wat Nederland zoal heeft gepresteerd op rock gebied ( rock hier bedoeld in brede zin, incl poprock, bluesrock, en new wave). Terecht opent het album met Earrings' Twilight Zone. Geen live album , wat je beetje zou verwachten op grond van de titel, maar keurige studioversies. Iedereen van enige importantie is vertegenwoordigd (alhoewel, Hessel?). Grappige keuze voor dat kleine hitje van Ten sharp en inclusief The life i live, gekozen tot beste Nederlandse single van de vorige eeuw . Een must have verzamelaar dus voor iedere serieuze Nederlandse popliefhebber.

Bovendien staan er een paar leuke dark horses op dit album, waaronder met name Urban Heroes, Partner, Tower en Secret Sounds. Moet bekennen dat ik op die laatste na , nog nooit van deze acts gehoord had. Ten onrechte.

avatar van gaucho
Ja, ik vind met name de vele 'dark horses' wel interessant. Die tillen deze Arcade-verzamelaar ruim boven de middelmaat uit. Ik noem ook nog Harry Muskee, I've got the bullets, The Dutch, Zinatra, Flavium, Solution en Powerplay. Allemaal nummers die je niet vaak tegenkomt op dit soort verzamelaars. Of überhaupt niet. Die van Secrets Sounds is de enige keer dat ik 'm op CD heb aangetroffen en dat geldt ook voor dat vroege hitje van Ten Sharp. Ik kende ze allemaal wel overigens, maar ik heb dan ook de leeftijd dat ik kan zeggen dat in de hitlijsten in de jaren zeventig en tachtig intensief volgde.

Ook bijzonder dat het hier - voorzover ik dat heb kunnen nagaan cq. onthouden - uitsluitend gaat om de originele opnamen. Dat wil bij Arcade-verzamelaars nog wel eens anders uitpakken. Niet zelden kiezen ze vanwege rechtenkwesties of gewoon kostenbeperking voor een opnieuw opgenomen versie of een live-uitvoering, die meestal inferieur is aan de originele opname.

avatar van FrodoK
Ik mis dan wel Focus met Hocus Pocus, eerlijk gezegd.

Klopt, die had er zeker op gemoeten. Qua symforock zijn alleen Earth and fire, Kayak, Solution en Alquin vertegenwoordigd, ietwat karig.

Het mij overigens totaal onbekende Partner was een Limburgse band met een Amerikaanse sound, dat alleen al lijkt me een totaal unieke combinatie, en scoorde een top 40 hit met Kayuta Hill. Was geen lang leven beschoren maar dus wel present op deze verzamelaar.

avatar van haythijs
Leonidas55 schreef:

En als de Dijk voorbij komt ( volledig terecht trouwens) dan had ook The Scene ( destijds toch ook een naam) en Normaal erbij gemogen. Ook de Achterhoekers hebben zeker in hun beginfase fijn rockwerk afgeleverd. Als dan ook toch de Nederlandse taal erbij hoort…nouja dialect in dat laatste geval.

Normaal zeker, the Scene vind ik een twijfelgeval.

avatar van haythijs
Mwoah, een nummer als Samen. Dat rockt als een mooie tiet.
Meer dan het Japanse liefdesnummer, wat ik overigens een prima liedje vind hoor op dit overzicht.