Cor Fuhler/Mats Gustafsson - Split (2008)

1 stem

Nederland / Zweden
Jazz / Avant-Garde
Label: Narrominded

1. Mats Gustafsson - Sleeping Instructions (17:01)
  2. Cor Fuhler - Tengam (5:30)
  3. Cor Fuhler - Repus (13:26)
avatar van Supernormal
Cor Fuhler is een elektro akoestisch pianist, hoe klinkt deze met Gustafsson, The Scientist?

avatar van The Scientist
Ja... er staat eigenlijk maar heel weinig van Fuhler op de site, terwijl ie toch erg mooie dingen doet. Deze plaat is een split, dus ze doen allebei een plaatkant. En wat opvalt is dat ze eigenlijk tegelijk heel veel op elkaar lijken en totaal niet. De gedachte is bij beiden met elektronica dingen toevoegen aan hun instrumentale stukken, ik durf het nauwelijks jazz meer te noemen. De uitwerking is echter bij beiden verschillend.

Gustafsson gaf in een interview (in Gonzo Circus) aan dat hij de elektronica met name gebruikt als instrument waar hij minder controle over heeft, waarvan hij niet precies weet wat het doet, in tegenstelling tot zijn saxofoon, waarvan hij precies weet hoe die reageert. Hij reageert in het nummer dan ook met zijn saxofoon op elektronische kraakjes en ruis.

Fuhler voegt juist met elektronica heel selectief dingen toe, waardoor een interessant samenspel ontstaat tussen zijn piano en deze elektronica. Wie hier echter een jazzpianist a la de mensen die ik goed waardeer (lees: Cecil Taylor, Havard Wiik (van Atomic), Von Schlippenbach) zal bedrogen uitkomen. Heel rustig is het nummer, waar het nummer van Gustafsson soms in herrie uitbarst heeft deze kant eerder de neiging in stilte uit te barsten..

Toch sluit het verbazingwekkend goed op elkaar aan, en zie ik, na het dit weekend weer 2 keer te hebben gedraaid, geen reden meer om geen 4,5 te geven

avatar van Supernormal
Bedankt voor de info. Denk niet dat dit echt mijn ding gaat zijn dus laat hem even links liggen.