Push - Electric Eclipse (2004)

Belgiƫ
Dance
Label: Banshee Worx

1. Intro (1:11)
  2. R.E.S.P.E.C.T. (8:25)
  3. Imagine (6:08)
  4. Electric Eclipse [Original Mix] (7:57)
  5. Journey of Life [Original Mix] (9:07)
  6. Trance-Parent (6:37)
  7. Blue Midnight (7:38)
  8. Universal Nation 2003 (7:50)
  9. Tranceformation (6:36)
  10. Strange World [Tranquilos Chill Out Mix] (5:39)
  11. United We Stand (8:45)
avatar van Onderhond
De sterkhouders van de Belgische club/trance/progressive zijn ongetwijfeld Veronnez en Dierckx, ofwel Airwave en Push. Sinds jaar en dag de bekendste namen van het Bonzai label, sinds kort ondergebracht bij Banshee Worx (aangezien Lightning Records onderuit ging). Een Airwave CD was al toegevoegd, een Push album nog niet. Bij deze dus.

Van beide heren gaat m'n voorkeur naar Airwave, omdat Push tracks toch meestal wat meer doorsnee klinken, maar "The Artist Formerly Known As Dirk" laat hier toch leuk album achter. Wat vooral opvalt is dat de meeste tracks heel wat chiller klinken. Een korte intro met enkele sfeervolle waves en best coole voicesample wordt jammergenoeg nogal prompt afgebroken in een wat funky/groovy trackje. Niet echt m'n ding, met een te platte melodie. Gelukkig is "Imagine" een heel stuk beter, met heel wat trancier waves en verder een zeer rustige uitwerking van de track. Trage opbouw die alle instrumenten goed op elkaar laat inwerken. "Electric Eclipse" is het eerste echte club plaatje van dit album, en weet z'n doel goed te volbrengen. Geen hoogstaande track, maar luistert en zweeft wel lekker weg. "Journey Of Life" is gelijkaardig, alleen klinkt deze echt te plat om goed te zijn. 13 in een dozijn track en dus niet echt de moeite.

"Trance-Parent" Krikt het niveau weer wat omhoog en is een mooi opstapje naar "Blue Midnight", mijn favoriet van dit album. Een ietwat stevigere bass (relatief uiteraard) en prachtige waves. Niet echt een dancetrack, maar eerder een zweverig nummer dat je op een zwoele zomeravond lekker doet wegdromen. UN2003 is een update van het overbekende nummer, in stijl van dit album. Wat rustiger en kalmer dus. Geen verbetering op het origineel, maar best een aardige track. "Tranceformation" neigt wat meer naar de progressive strekking, en dreunt wat stevig door. vooral wanneer op het einde alle melodielijnen mooi ingewerkt zijn klinkt dit nummer best lekker. Tweede topper van dit album is de Chill Mix van "Strange World". Origineel is een zeer leuke track, en deze ambient(achtige) mix doet het origineel alle eer aan. Het nummer laat je verdrinken in heerlijke, volle waves en lang uitgerekte voice samples. Afsluiten doet heb album met "United We Stand". Beetje mindere track, ook weer met iets te funky melodieën.

Niet het grote talent dat Airwave is, en ook niet echt de beste Push tracks op dit album (het is allemaal wat rustiger geworden, had voor mij niet gehoeven), maar verder wel een leuk en verdienstelijk album. Nogal wat hap/slik tracks, maar toch zeker 3.5*

En de allerbeste trance-producer komt uit... België!

Als je hoort waartoe Push in staat is stelt dit album toch wat teleur, ondanks een half geamputeerd handje-vol ijzersterke tracks. Dit genre leent zich wat mij betreft ook niet echt voor dit format (regulier album); vinyl is the way to go!! Dat klinkt gewoon iets fijner (misschien is dit enkel psychologisch hoor).

Ik ga mee met 3,5*