David Newman & Stephen Flaherty - Anastasia (1997)

Score
Label: Atlantic

1. A Rumor in St. Petersburg (3:25)
  2. Journey to the Past (2:55)
  3. Once upon a December (2:48)
  4. In the Dark of the Night (3:21)
  5. Learn to Do It (2:36)
  6. Learn to Do It [Waltz Reprise] (1:45)
  7. Paris Holds the Key (To Your Heart) (3:03)
  8. At the Beginning (3:41)

met Richard Marx and Donna Lewis

9. Journey to the Past (4:05)

met Aaliyah

10. Once upon a December (3:35)

met Deana Carter

11. Prologue (6:23)
  12. Speaking of Sophie (2:36)
  13. The Nightmare (3:05)
  14. Kidnap and Reunion (4:29)
  15. Reminiscing with Grandma (3:17)
  16. Finale (3:00)
  17. Viaje Tiempo Atrás (Journey to the Past) Bonus Track (3:07)

met Thalia

Voor diegene die van de film houden is deze soundtrack echt een genot voor de oren. De cd is voorzien van een songteksten-boekje en mocht je daar behoefte aan hebben kan je dus lekker mee zingen (blèren) met de cd. Echt geniaal is de score helaas niet. De melodie komt je niet zo snel de uit, maar hij komt meer over als een kinderlijk deuntje dan een echte score. Bovendien heb ik op mijn cd geen muzikale nummers (kan aan de tracklijst op MM ook moeilijk zien of er ook scores op staan), dat geeft de cd al wat minder sfeer.

Maar mocht je (zoals ik) al genoeg hebben aan de liedjes zelf, dan heb je aan de cd een hele goeie. De laatste nummers (van de aftiteling) zijn nog mooier dan de andere nummers. Luisteren maar!

neo
Nadst zijn vader in 1956 Anastasia scoorde, deed zoon David Newman nu de animatieversie. De songs zijn allen gecomponeerd door Stephen Flahert en de score door Newman. Zoals gebruikelijk lopen de twee in elkaar over. De songs zijn veelal van hoge kwaliteit, prachtig melodieen en soms indrukwekkend koor zoals in Once Upon A December. Helaas zitten er ook wat mindere songs tussen, maar Newman's score ansich is geweldig. Adembenemend is het Ruissische koor in de Prologue, dat ook op andere momenten fantastisch is ingezet. Zowel songs als score bevatten geweldig groots orchestraal geweld, alsmede mooie subtiele stukken.

Echter, er zijn wel twee versies van Anastasia op cd; eentje met enkel (pop)songs en deze met score, songs en wat (verschikkelijke popsongs). Vrij vervelend bij de beste versie zijn toch de popversie van enkele uitstekende songs, waarbij zowel qua instrumentatie als emotie behoorlijk minder luisterbaar zijn.Opgelet dus.

4 sterren

avatar van Carolaah
Een hele fijne, mooie animatiefilm, wellicht mijn favoriet,
met een voortreffelijke soundtrack.. Schitterende muziek.
Ben het met neo eens, dat Russische koor is echt indrukwekkend..

Een genot voor het oor..