Burning Hearts - Aboa Sleeping (2009)

Finland

6. Sea Birds
  7. A Peasant's Dream
  8. Close to Her
  9. Aboa Sleeping
Dat onze noordelijke vrienden ons regelmatig kunnen verwarmen blijkt wel uit bands als het IJslandse Sigur Rós , de deense Saybia of de vele zweedse bands (en ja ik had afzonderlijk behoorlijk wat artiesten kunnen noemen want er zijn er nogal wat; het is het idee zullen we maar zeggen).
Finland kent er ook wel wat maar blijft qua bekendheid toch een beetje achter.
Lordi mocht het songfestival een paar jaar geleden weliswaar winnen; het is niet één en al monsters en rock in Finland want dat bewijst het debuut Aboa Sleeping van het duo Burning Hearts wel die een zeer leuk plaatje hebben gemaakt daar in de noordelijke contreien waar ze onze harten mee verwarmen (flauwe woordspeling maar het klopt wel).
Het gaat hier om charmante pop-rock liedjes die soms wat rammelend en kinderlijk naief overkomen maar tegelijkertijd wel degelijk heel geraffineerd in elkaar zitten. Zie het een beetje als Belle & Sebastian die die hier heer en meester in kunnen zijn.
Je zou haast vergeten dat het in Finland zo enorm koud kan zijn want dit klinkt eerder als lente, prille zonnestralen en vooral vrolijkheid.
Aangezien ik geen winterliefhebber ben is een album als dit een zeer welkom geschenk en denk ik dat het mijn cv-verwarmde woonkamer nog vaak zal gaan voorzien van klanken die de gevoelstemperatuur met een paar graadjes zal doen stijgen.

avatar van StuF
volledig mee eens en niets meer aan toe te voegen