Sort Sol - Everything That Rises... Must Converge! (1987)

Denemarken
Label: Torso

1. Ode to Billy Joe (7:07)
  2. A Knife for the Ladies (2:51)
  3. Shapes of Summer (3:23)
  4. Abyss Revisited (3:09)
  5. Angelus Novus (2:00)
  6. Fire Engine (3:19)
  7. Searching Down in the Block (3:31)
  8. Midget Finger (4:46)
  9. Pinocchio Loose (3:24)
  10. Marguerita (2:24)
avatar van dix
dix
Zet 'Everything That Rises ... Must Converge!´ op voor een zaal muziekkenners en men zal met elkaar in discussie gaan over welk obscuur nummer Nick Cave & The Bad Seeds hier coveren. Mogelijk zit er achter in de zaal een mumer die wél blijk van herkenning geeft, ik wil niemand tekort doen .

Het Deense Sort Sol heeft vele gedaantes gekend, dit is er één waarop gitarist Lars Top-Galia voor het eerst te horen is. Zijn bijdrage is rockend en rauw, al even rauw als de prominente lage stem van Steen Jørgensen. 25 jaar na dato lijkt het alsof Nick Cave indertijd een monopolie op dit geluid had verkregen, maar niets is minder waar. Er waren zoveel artiesten bezig met dit soort van blues doordrenkte wave. Sort Sol had echter niet eerder zo aards en ruig geklonken.

Everything that Rises ...Must Converge!.. is een aanrader. Het openingsnummer is meteen een van de sterkste nummers maar eigenlijk ook haast het toegankelijkst. Er is variatie in overvloed, veel slide, veel feedback maar ook enige laid-back. En ... anders dan bij NC, ook enige zelfrelativering en humor. De curieuze hoes en de speelse afsluiter Marguerita zijn daar aardige staaltjes van. Persoonlijke favoriet hier is Abyss Revisited, dat sowieso lekker dwingend begint en na een seconde of dertig vrijgeeft dat deze mannen goed wisten hoe je dit soort ragwerk het beste brengt. Wát een power .