Bruce Springsteen - Chimes of Freedom (1988)

Label: Columbia

1. Tougher Than the Rest [Live] (5:18)
  2. Be True [Live] (4:49)
  3. Chimes of Freedom [Live] (5:59)
  4. Born to Run [Live Acoustic] (5:22)
De eerste 3 nummers zijn 'gewoon' aardige nummers. Goed live gespeeld en zeer de moeite waard. De akoestische versie van Born to Run maakt echter de aanschaf echt de moeite waard. Ongelofelijk dat (imho) de beste rockplaat aller tijden werkelijk niets aan kracht inboet in deze vorm.

avatar van fish
Ik vind deze live versie van Tougher than the rest bloedmooi, zoveel meer bezieling dan op het studioalbum. Langere speelduur ook, maar dat komt het hele nummer ten goede.

Born to run is hier inderdaad erg krachtig, juist in deze ingetogen akoestische vorm. Op de een of andere manier klinkt het nummer erg nostalgisch nu, in plaats van een 'celebration of life'.

EVANSHEWSON
Hobbes schreef:

Zo is het!

avatar van Sldghmmr
Iemand die deze EP verkoopt???

Mooie E.P. met een geweldige uitvoering van Born to Run.Ook de rest is goed te pruimen al heb ik mooiere uitvoeringen van Tougher Than the Rest gehoord.Chimes of Freedom van Dylan werd gespeeld tijdens de Amnesty tour met Peter Gabriel,Youssou 'N' Dour,Tracy Chapman en Sting.Be true komt van de Tunnel of Love tour .Een leuk allegaartje dus tesamen

avatar van Kees-Jan
Bruce speelde Chimes of Freedom ook al tijdens de Tunnel of Love tour.
Mijn allereerste Springsteenconcert (gelukkig in de Kuip, het enige stadion waar concerten nog enigszins tot hun recht komen). Ik heb nooit meer zo in trance geweest als die vier uur. En nog steeds is Bruce live iedere keer weer een feest.

Down_By_Law
Deze EP heb ik een aantal jaren geleden gewoon in de platenzaak (Fame volgens mij) voor slechts 10 euro gekocht. Blijkbaar is het vrij zeldzaam geworden. Erg bijzonder is eerste helft van de CD niet; er staan redelijke versies op van 'Tougher Than The Rest' en 'Be True'. 'Chimes Of Freedom' en de beroemde akoestische 'Born To Run' zijn echter absoluut de moeite waard: Bruce op zijn best.

Down_By_Law
Vandaag na lange tijd weer eens opgezet, en de versies van 'Tougher Than The Rest' en 'Be True' zijn echt wel meer dan alleen 'redelijk'. Helaas erg kort, maar "Chimes Of Freedom" is verder wel een must voor de Springsteen fan.

Op Neil Young's "Eldorado" na is dit mijn favoriete E.P.

avatar van Sven Vermant
Ik heb hem nog ergens kunnen bestellen.
Vandaag binnen gekregen en het klinkt natuurlijk als vanouds goed.

manitobas
Goede cd, vooral de uitvoering van 'tougher than the rest' bezorgt mij kippenvel. Jammer dat het nummer niet in deze vorm op de 'tunnel of love' cd staat. Blijkt dat The Boss meer op het podium tot z'n recht komt.

mokemusic
De nummers die erop staan zij goed, maar het is jammer dat ik hem bijna nergens kan kopen, en als je hem kan kopen voor 10,- of meer. Weet iemand waar ik dit album voor minder kan kopen??

avatar van vielip
Heerlijke EP dit!! Tougher is sowieso al één van mijn favoriete Bruce nummers en ook deze live versie is om te smullen! Be true wordt heerlijk gedreven gespeeld en knalt echt uit je speakers! Chimes of freedom is zó fragiel dat je spontaan een brok in je strot krijgt. Keihard zetten en genieten maar!! Oh ja, en dan als toetje nog Born to run in akoestische vorm....werkelijk fenomenaal!

avatar van vanwijk
Wat een fantastische EP is dit, beter zijn er niet m.i. Kan Bruce niet een cd maken met Dylancovers?

vanwijk schreef:

Ik mag om eerlijk te zijn hopen dat hij dat uit zijn hoofd laat: een redelijk vergeten artiest als Pete Seeger weer in the picture zetten heeft nog wel zijn charmes maar volgens mij kan hij zijn tijd wel beter besteden dan aan nog een lading covers opnemen van een reeds doodgecoverde artiest.
Voor een snelle cash kan overigens vast een cd'tje met live-versies van Dylannummers worden gevuld.

De euforie over dit ep'tje begrijp ik verder niet, een leuk tussendoortje maar ook niet zo heel veel meer, wat mij betreft.

avatar van vanwijk
Volgens mij heeft Brunniepoo geen idee wie Dylan is.....

vanwijk schreef:
Volgens mij heeft Brunniepoo geen idee wie Dylan is.....

En dat baseer je op...?

avatar van vanwijk
Er klinkt weinig respect door in je stukje betreffende Dylan!

avatar van vigil
Omdat hij zegt dat Dylan dood gecoverd is? Nou dat lijkt me dan opzich wel duidelijk. Maar om nu te zeggen dat je daardoor geen respect voor Dylan hebt slaat nergens op.

avatar van vanwijk
Okay, was wat kort door de bocht, misschien lees ik de woorden "doodgecoverde artiest" anders. Ik vind de uitvoering van Chimes echt geweldig, beter dan alles wat op zijn Seeger Sessions staat. Het nummer heeft power, en toch weet Bruce het als het ware "gedragen" te zingen. Dat geldt ook voor de uitvoering van Tougher Than the Rest. Dat klinkt hier veel beter dan op Tunnel of Love. Het nummer heeft een mooie, langzame spanning.

Helemaal mee eens!

vanwijk schreef:

Ik vind Chimes of Freedom sowieso een erg sterk nummer, ook in de uitvoeringen van Dylan en van The Byrds. Deze versie is goed maar persoonlijk vind ik de versie met Sting, Tracy Chapman etc. nog wel een stuk indrukwekkender.
De versie van Tougher is wel wat beter dan op cd, maar de versie van BtR vind ik dan weer volkomen ruk, net zoals bijvoorbeeld de trage versies die van Born in the USA bestaan.

avatar van vanwijk
Dat laatste ben ik helemaal met je eens. Born to Run in softe uitvoering is het ook niet voor mij en dat geldt ook voor Born in the USA. Het mooie van de stem van Bruce is dat hij je dwingt om te luisteren. Zeker in de verhalende nummers is hij daarin een meester. Chimes is ook een van mijn favourite Dylansongs. Het rare is dat ik geen enkele live uitvoering van dit nummer heb van Dylan zelf!

avatar van woutorrmusic
Wow wat is deze versie van Born to Run geweldig zeg

avatar van vielip
Afgelopen zaterdag op vinyl gekocht! Had deze nog nooit op vinyl ergens zien liggen. Heb ook geen idee of ie moeilijk te vinden is maar ben er niet minder blij mee
Had 'm al op cd maar ja, vinyl blijft ongeëvenaard hè! Wel een verschil overigens; op de vinyl versie duurt Tougher than the rest langer dan op de cd. Op de cd versie is de gitaarsolo eruit geknipt. Bij de mijne wel althans...

avatar van vielip
Nog een verschil; vóór Chimes of freedom staat op de vinylversie een speech van Bruce over het hoe en waarom van de Human rights onderneming. Al met al toch opmerkelijk, deze verschillen. Je zou verwachten dat juist op de cd versie extra dingen staan aangezien daar meer op kan qua speeltijd. En met 'maar' 4 nummers staat 'ie toch al niet boordevol

avatar van Brunniepoo
Ik heb zeer recent de digitale versie via Springsteen's website gekocht en als ik bovenstaande reactie van vielip zo lees dan is de basis daarvoor de vinylrelease geweest, dus met intro op Chimes of Freedom en met een langere Tougher than the Rest.

En nogmaals: wat is Chimes of Freedom toch een prachtig nummer!

Helemaal mee eens

avatar van gastheerg
Chimes of Freedom is idd prachtig. Ik ben minder enthousiast over deze versie van Born to Run. Dit terwijl ik het doorgaans wel weet te waarderen als artiesten een akoestische versie maken van een stevig rocknummer. Andersom is ook prima trouwens

Deze Born to Run doet het niet voor mij maar Chimes Of Freedom maakt alles goed!