Alan Silva and His Celestrial Communication Orchestra - Luna Surface (1969)

Bermuda / Verenigde Staten
Jazz
Label: BYG

1. Part 1 (14:15)
  2. Part 2 (14:04)
Soledad
De grote namen brengen je hoofd op hol en maken de verwachtingen groot. Dat het dan zo kan tegenvallen is erg jammer! Dit klinkt niet als impro, freejazz, big-band, blues, avant-garde of spirituele jazz. Meer als 30 minuten met z'n allen door elkaar spelen.

Tegenvallertje binnen de BYG catalogus

avatar van Ataloona
Behoorlijk krankzinnig plaatje inderdaad. Ik ben er zelf wel goed tegen bestand en eerlijk gezegd vind ik het ook wel erg fijn. Ik weet alleen nog niet of ik het nou briljant vind hoe Alan Silva deze grootheden tegen elkaar - kennelijk zonder enige idee - laat opspelen, of dat ik het herrie maken om het herrie maken vind. Ik denk dan toch eerder het eerste. Het uitgangspunt van de twee delen is overigens vrij simpel; Silva en Leroy Jenkins spelen een geschifte duo-vioolsolo (krijsend, hence mijn eerste opmerking over krankzinnigheid) en worden ondersteund door onder meer het energieke basspel van Malachi Favors. Daarna barst op een compleet willekeurig de gekkigheid los met drums, piano en saxofoons waarbij vooral Shepp en Braxton zoals wel vaker heerlijk lopen te piepen en knarsen (even tussendoor: ook Dave Burrell valt duidelijk - dissonant, zelfs onder deze lui - op). En that's it; daar heb je de plaat. Je kunt het wetenschappelijk benaderen, of het gewoon nemen voor wat het is.

De productie is overigens abominabel slecht. Gewoon crappy, maar daardoor wordt de opname juist zeer ijzingwekkend. Zo heerst er een beklemmend en benauwd sfeertje. Een claustrofobische opname waarbij het haast lijkt alsof zelfs de geluidsbanden de herrie nauwelijks kunnen dragen en bevatten. Ik vind het intrigerend en afschrikwekkend tegelijkertijd, maar daar komt mijn fascinatie voor Borbetomagus goed van pas zodat ik dit ook wel kan waarderen. Ik ben alleen nog niet zeker of ik hier nu juist een enorm hoog cijfer voor moet geven of een 3,5/5 voor de moeite. Een plaatje van uitersten dus.