Biosphere & The Higher Intelligence Agency - Polar Sequences (1996)

Noorwegen / Verenigd Koninkrijk
Electronic
Label: Beyond (I)

1. Cimmerian Shaft (13:16)
  2. Snapshot Survey (8:22)
  3. White Lightning (10:12)
  4. Countdown to Darkness (6:21)
  5. Corona (9:56)
  6. Meltwater (9:19)
Is dit een re-release? Ik heb hem al jaren in mijn collectie(zelfde hoesje). Sterke plaat overigens, meer ritmiek dan op we van Biosphere gewend zijn. Overweldigende diepe sound. SUPER.

avatar van Maiky
Normaal hou ik niet zo van samenwerkingen, omdat het betse van beide werelden in mijn ogen vaak vloeken. Je voelt misschien de 'maar' al aankomen, en die krijg je dan ook. De samenwerking tussen Biosphere en Higher Intelligence Agency (geweldige naam) is een schot in de roos.

Cimmerian Shaft heeft door de regenachtige effecten en uitgestrekte alarmgeluiden al iets van een zekere dreiging in zich. Toch is dit geen sterk begin van het album omdat het die spanning niet vast kan blijven houden.

Ze revancheren zich met Snapshot Survey, dat begint met een ijskoude wind en diepe, zware activiteiten, als je diep onder water bent en er een gigantisch schip boven je vaart. En he, dat is leuk; daar heb je dat aparte effect weer. Stemmen die zo zijn gemanipuleerd dat het net lijkt alsof je ze hoort als je net wakker bent of in slaap aan het doezelen bent (Sofia Coppola gebruikte dat effect ook al op haar Lost in Translation soundtrack). Geen idee waar die mensen het over hebben, maar ik heb het idee dat het over meteorologische zaken gaat.
Het dient slechts als intro, want ritmisch worden er met ijspegels op ijselijke trommels geslagen (en op de juiste momenten ook op metalen vaten waarvan de klank door de ruimte echoën. Opvallend vind ik de onderliggende drone, die heel subtiel aanwezig is, maar op de juiste momenten dieper en intenser worden. Heel even maar, alsof het je naar de oneindige diepten van de oceaan voert.

White Lightning lijkt je op het begin naar lucht te laten happen. Snelle flitsen van mysterieuze klanken geven het gevoel van een buitenaardse aanwezigheid. Zo rond de drie en een halve minuut valt mij de elektrische waaier op, die in slow motion lijkt te draaien, en een lichte drone die je het gevoel geven dat je in een andere wereld terecht bent gekomen. Het is juist datgene wat me zo aanspreekt in dit nummer.

Countdown to Darkness borduurt een beetje voort op het vorige nummer, maar ditmaal met een aardige beat eronder. Ook dit keer, net als bij Cimmerian Shaft, weinig de moeite waard. (Ik ben geen liefhebber van beats wat dit genre betreft, heb ik gemerkt.)

Polar Sequences sluit af met twee bovengemiddeld goede tracks. Weer die stemmen in Corona, weer een lichte drone. Hypnotiserend is misschien niet het goede woord, psychedelisch al helemaal niet, maar... Dromerig, dat is het misschien. Vervolgens krijg je bijna negen minuten lang een stuwend geheel van geluiden; die typische sfeer die in de voorgaande nummers ook al aanwezig was, mysterieuze geluiden die buitenaards aandoen, een apart geluid dat ik niet anders kan omschrijven als een verknipt alarm, en continu die drone waar alle geluiden op lijken te zweven.

Meltwater is exact wat de titel al aangeeft. De grapjas zal zeggen dat 'ie er ontzettend van naar het toilet moet, maar de dromer hoort meer dan alleen smeltend water. Stukken ijs die afbrokkelen van ijsschotsen, water dat in kleine riviertjes over de vlakten stroomt en in ijskoud, kraakhelder water valt. En dit alles in een gitzwarte omgeving, al dan niet een grot als we de echoe serieus nemen, waar de ijsblauwe kleur van ijs wordt overspoeld met het heldere water dat glinstert in het licht van een onzichtbare maan en duizenden sterren. Het definitieve muziekstuk dat me doet beseffen dat mijn ideale plaats in de wereld er een is van mysterie, rust en arctische schoonheid.

avatar van Nakur
Naar aanleiding van de vorige repies en de score heb ik Polar Frequencies blind besteld (voor weinig). Ik ben dus erg benieuwd naar het eindresultaat. Sowieso ben ik wel gecharmeerd van het soundscape werk van Geir Jenssen (zie bijvoorbeeld Cho Oyu). Ik hou jullie op de hoogte

avatar van Maiky
Voor de liefhebbers van poolambient is dit een onmisbaar stuk muziek. Zeer benieuwd naar je oordeel.

avatar van Nakur
Het is een zéér goede plaat. En dat is niet gebaseerd op de huidige winterse omstandigheden. Om even de composities te ontwijken wil ik zeggen dat de productie echt meesterlijk is. Alles is (ijs)kristalhelder en klinkt heel diep. Hoge piepjes klinken daadwerkelijk als glinsterend ijs en diepe bastonen tekenen ook daadwerkelijk wijdse landschappen op het netvlies, ook zonder het achterliggende verhaal en de referenties in de titels.

Over de muziek ben ik ook dik tevreden. Het doet me denken aan de ritmisch georiënteerde nummers van Substrata, gecombineerd met de ijskoude, klinische beats van Pan Sonic (kesto disc 2 of A). De muziek is vaak erg eng en beklemmerend maar ook af en toe net zo wonderbaarlijk schoon als Cho Oyu. Een fascinerend plaatje met een geweldig geluid en prima composities. 4*

avatar van dielinquent
fantastisch album, ik heb deze via internet gedownload maar wil graag een origineel exemplaat. Weet iemand waar deze te bestellen is want ik kan um nergens vinden? De cdspeciaalzaak liet me zien dat er slechts 5000 exemplaren van waren en niet meer te bestellen was. Of praat hij poep?

avatar van dix
dix
dielinquent schreef:

Volgens mij is ie al eens gere-released.
en inderdaad een fantastische plaat.

dix schreef:

Volgens mij is ie al eens gere-released.
en inderdaad een fantastische plaat.

Gewoon nog te bestellen - net als de meeste ander Bisosphere albums (voor vanaf 8 euri) - via Amazon.co.uk; kijk wel even goed naar alle mogelijke (goedkope) bestelopties.

wijsneus
dielinquent schreef:

Het origineel vinden zal moeilijk worden.

Dit weekend was ik in Antwerpen, en daar vond ik toch de nodige Biosphere albums, waaronder deze.

We hebben het dan wel over re-releases natuurlijk, met andere hoezen.

avatar van ChrisX
wijsneus schreef:
Het origineel vinden zal moeilijk worden.

Ach, dingen echt in normale winkels is uberhaupt geen doen meer. Winkels houden bijna geen titels meer op voorraad en nemen ook bijna geen gokjes meer eigenlijk. Nee, voor dit soort bijzondere releases is nou juist het internet uitgevonden vind ik. Hij staat er bij Amazon.co.uk nog steeds wel een paar keer op. Het helpt om te zoeken op de titel want dan zie je dat hij zowel als Bio & HIA als alleen onder HIA er op staat.

Meesterlijk en meeslepend.

Samen met SUBSTRATA van Biosphere en FIRES OF ORK 2 van Geir Jenssen en Pete Namlook toch wel het hoogtepunt in wat ook wel 'arctic ambient' genoemd wordt.

Dit album, dit auditieve monument, gaat ijskoud en diep....

Milestones
Ligt deze in de lijn van Substrata ? Jullie kritieken klinken veelbelovend.

yorgos.dalman
Substrata is vrij uniek - te uniek misschien om welk ander album dan ook ermee te vergelijken, maar, nogmaals, beide albums van uitzonderlijke klasse...

avatar van Maiky
Qua vorm niet direct: de muziekstukken zijn langgerekter. Qua sfeer benaderd dit net als Substrata een ijzige, donkere ambiance.

avatar van Poa
Poa
Substrata vind ik daarnaast ook melodieuzer en toegankelijker, deze is iets abstracter.

yorgos.dalman
Fans van deze plaat (en Substrata) zouden uiteraard Birmingham frequencies van Biosphere & HIA ook moeten proberen - minder kil, warmer, vloeiender, en ook ongrijpbaar mooi...

avatar van Broem
Hypnotiserende muziek die mij op een of andere manier de laatste weken enorm weet te pakken. Ik heb Substrata van Biosphere al vele jaren maar heb het evenzoveel jaren niet uit de kast gehad. Via discussies bij wat andere albums gaan luisteren naar albums die gelieerd zijn en verdorie het heeft echt me te pakken. Vooral albums waar spoken word in is verwerkt trekt me. Polar Sequences is een overdonderend album dat een weg inslaat en niet meer loslaat. Erg filmisch. Opvallend veel van de artiesten komen uit Scandinavië.

avatar van leatherhead123
Bijna op het niveau van Substrata, geniaal album dit. Countdown to Darkness vond ik net wat uit de toon vallen, maar voor de rest is dit weer één brok sfeer. Meeslepend, ijzig, duister, onheilspellend, en, inderdaad, hypnotiserend welhaast. Alsof je je zelf op de noordpool begeeft, tijdens een ijskoude donkere nacht.

Als geheel is het album geweldig, maar absolute uitschieters zijn Corona en White Lightning. Briljante tracks. 4,5* voor deze.

avatar van Barney Rubble
Dreigende koude, ambient techno die het gure weer van Noorwegen indringend overbrengen aan de luisteraar. Doet inderdaad nauwelijks onder voor Substrata. Uitstekende plaat.