The Moon and the Nightspirit - Regö Rejtem (2007)

Hongarije

7. Rögbõl Élet!
  8. Éjköszöntõ
  9. Holdtánc
avatar van barrett
Toen ik voor het eerst de titel en de cover bekeek van the Moon and the Nightspirti van Regö Rejtem dacht ik onmiddelijk dat ik deze muziek moest plaatsen in de metal/gothic hoek (vooral de cover dan ook).

Maar niets was blijkbaar minder waar deze plaat is een folkplaat uit de Balkanstreek. Bij de eerste luisterbeurt had ik onmiddelijk de sfeer van de Middeleeuwen te pakken. Ik moest onmiddelijk denken aan banketten overgoten met bier en wijn. Waarna je nog met moeite recht kunt blijven op de dansvloer. Deze plaat gaf me dan ook onmiddelijk zin om aan volksdansen te doen, jammer dat ik deze niet onder de knie heb maarja.

De eerste luisterbeurt bleek echter niet zo'n makkelijke luisterbeurt, vooral omdat ik geen getrainet oor heb voor dit soort muziek. Nuja na enkele keren te luisteren kon ik dan toch iets met deze plaat en nu leg ik hem zelfs s'avonds zonder verplichting uit. Deze muziek heeft dan ook een magisch effect s'avonds, iets mysterieus, iets magisch.

Nuja dit is eigenlijk verplichte kost voor mensen die houden van Blackmore's Night of graag folk uit de Balkan beluisteren. Voor andere leken zoals mij vergt deze muziek enkele luisterbeurten maar geloof me het is wel de moeite waard.

Bij deze 3.5 sterren voor een plaat die zich echt leent als achtergond muziek bij een avondmaal of voor een gewone luisterbeurt op het einde van de avond.