Xanopticon - Même Mage (2004)

Electronic
Label: Mutant Sniper Adventure

1. Suicide (3:17)
  2. Neurve (4:50)
  3. Symphwrak (5:44)
  4. Hhova (3:48)
avatar van Onderhond
Terwijl Liminal Space steeds hoger komt te staan in m'n top 10, heb ik maar eens wat verder gezocht naar Xanopticon stuff. Hier het resultaat dus. EPtje uitgebracht op één of ander obscuur Frans label (hoewel, heb er ook Sickboy gezien).

Même Mage opent met een track die de laatste weken niet meer uit m'n autoradio/mp3player/playlist weg te branden is. "Suicide" (remix van een Gravediggaz track ~ BoordAppel) is een lekker ruige track. Lekkere (uitgebreide) rap samples bijgestaan door echte basses . Deze keer geen ambient waves op de achtergrond, maar Xanopticon's verwoestende breaks en ander geweld. Echt een geniale (en lekker korte) track die m'n dag steeds weer goed weet te maken. "Neurve" is een zeer aardig, maar wat typischer vervolg. Wie Liminal Space gehoord heeft, weet wat te verwachten, al zijn de synths hier wat melodischer, en minder kalmerend (voor zover dat effect heeft).

"Symphwrak" opent de B-kant, en was eerder ook al te horen op LS. Schreef er toen bij : is de track waar de Somatic Responses invloed het best te horen is, met een
ietwat minder drukkend breakgedeelte, en meer melodische synths ipv ambient waves
en ik kan me daar nog best in vinden. "Hheva" sluit de EP in schoonheid af. De 'wall of sound' is wat minder en het ritme echt gebroken. Jerky ritmes en verkapte samples maken ook van dit nummer een echte topper.

Al bij al een heerlijke EP, met vooral het eerste nummer als absolute klapper. Ook het laatste trackje klinkt fantastisch. Enkel de aanwezigheid van Symphwrak maakt van deze EP een 4.5*. Niet dat het slecht is, maar op Liminal Space toch niet bij de top.

avatar van BoordAppel
Meer variatie tussen de nummers en meer samenhang in de nummers. Vind deze EP dan ook een stuk beter dan Liminal Space, waar elke track teveel op de vorige leek.

avatar van Onderhond
Net zoals Gantz Graf is ook Neurve een trackje wat meer waarde krijgt door het zien van de clip. Geschifte climax, overheerlijke chaos. Geniaal gebeuk en geratel

PS: zet hier trouwens net een demo CD op van de beste mens. Hoe iemand er ook maar bij komt om hem met een Snares te vergelijken. Echt geweldige muziek

Maarten||
Sorry !? wat is dit nou weer.. Neurve klinkt echt totaal nergens naar. Kan dit nummer alleen denk ik goed zien te beluisteren wanneer ik zwaar aan de crack ben (!).

avatar van Gyzzz
Maarten|| schreef:

Wat is er mis mee? Ik vind het zelf toch een behoorlijk goed nummer.

avatar van MJ_DA_MAN
Ik kan begrijpen dat iemand het nummer verschrikkelijk vindt (niet dat ik dat zelf ook vind).

Sietse
ik kijk naar de stemmen en ben totaal niet verbaasd

avatar van Onderhond
Neurve en Suicide blijven voor mij twee Xanopticon favorieten. En dit lijkt me net muziek om geen crack (!) nodig te hebben.

avatar van KampF
Maarten|| schreef:

Misschien komt het net iets te ruig over. Je moet Liminal Space eens in zn geheel luisteren en de orde/netheid vinden. Want, wie zoekt zal vinden.

avatar van vork666
Geniale EP. Enige breakcore tot nu toe die me steeds weer geboeid houdt, heb hem al een stuk of 30 keer geluisterd maar die 17:39 blijven heerlijk. Neurve, Symphwrak en Hhova zijn sowieso meesterlijke nummers. Suicide vind ik niet zo goed bij de rest passen maar ook dat nummer is zo geniaal dat dat voor de 5.0* helemaal niet meer uit maakt.

Razor Disk
Kent iedereen hier het geweldige clipje van Neurve op youtube?

avatar van vork666
Die clip is fantastisch. De meest artistieke vorm van epilepsie ooit

Razor Disk
Zekersteweten. Weet nog dat ik hem voor het eerst zag. Alsof ik op een of andere gare reis was.

avatar van vork666
Ik had hetzelfde Die clip is ook leuk om naar nietsvermoedende niet-breakcoreluisterende vrienden te sturen