The Railway Children - Reunion Wilderness (1987)

Label: Factory

1. Another Town (2:56)
  2. First Notebook (3:57)
  3. Railroad Side (3:18)
  4. Careful (3:51)
  5. Brighter (4:53)
  6. Big Hands of Freedom (3:58)
  7. Listen On (2:57)
  8. Gentle Sound * (3:15)
  9. History Burns * (3:21)
  10. Content * (3:48)
  11. Darkness & Colour * (2:42)
avatar van Mjuman
Van de week dit album aangeschaft, uitgebreide versie op Virgin. Band debuteerde op Factory, met single A Gentle Sound nam vervolgens nog een single op, Brighter en kwam vervolgens dit mini-album, dat later in uitgebreide versie als lp bij Virgin verscheen.

Van de band werd destijds veel verwacht, debuutsingle verkocht 12.000 exemplaren, maar zoals hier ook te zien is - nooit echt doorgebroken en da's eigenlijk wel jammer.

Opvallend is het gitaargeluid, een Rickerbacker. Railway Children: een beetje een Postcard-geluid (Aztec Camera); er zit ook iets van Lloyd Cole in, ook wat van The Smiths - relatief melancholieke pop, een fris geluid.

Dit is de jaren '80 sound waar ik gek op ben. Juist omdat er zoveel van dit soort bandjes waren in die tijd blijven er later maar een paar hangen, dat was niet The Railway Children blijkbaar.
Best onterecht, want het is een sterke band.

Hoor ik nou in Careful het loopje van Nirvana's Polly?

avatar van Rainmachine
Deze ook op de kop getikt als 7 track Spaanse persing, dit is geen Virgin editie want er staat A Factory Production 1987 op. Leuk album, dit is zo'n tussenin band die je wel meer had in de jaren 80. Te goed om te negeren en niet goed genoeg om er helemaal voor te gaan. Prima indie band met een paar prima nummers op hun konto.