Falco - Einzelhaft (1982)

Oostenrijk
Label: GIG

1. Zuviel Hitze (4:28)
  2. Der Kommissar (3:53)
  3. Siebzehn Jahr (3:57)
  4. Auf der Flucht (4:06)
  5. Ganz Wien (5:08)
  6. Maschine Brennt (3:36)
  7. Hinter Uns Die Sintflut (3:16)
  8. Nie Mehr Schule (4:10)
  9. Helden von Heute (4:08)
  10. Einzelhaft (4:02)
  11. Nie Mehr Schule [Anniversary Mix 2007] * (4:03)
  12. That Scene * (4:25)
  13. [Interview mit Johann Hölzel 1993] * (36:02)
avatar van Drs. DAJA
Echt een geweldig debuut album van Falco. Hoewel het niet erg een "één groot geheel" is staan hier geweldige nummers op. Allemaal pareltjes. Schitterende combinatie van rap/rock/dance in het duits en in het engels. Aanraders zijn toch "Helden Von Heute", "Ganz Wien", "Der Kommissar", "Auf Der Vlucht" en "Einzelhaft". Ik heb hem er meteen maar weer eens op gezet.

avatar van Jan Wessels
In de hoogtijdagen van de Deutsche neue welle kwam er veel moois uit Duitsland (en in Falco's geval Oostenrijk). Dit is een prima album. Ik ben het dan ook helemaal eens met Drs. Daja. 4,0

avatar van foxhusky
"Nie mehr Schule" is een beetje flauw, maar de rest van dit album is erg sterke popmuziek. Leuke combinatie van Engels en Duits door elkaar, typisch Falco. Eerst op vinyl gehad, daarna in 1988 op CD gekocht en erg vaak gedraaid. Naar aanleiding van dit bericht nog maar eens opgezet... en nog steeds leuk. Muziek die niet verveeld.

avatar van kaztor
Ik vind Der Komissar erg op Rick James' Superfreak lijken. Werdt die hier soms gesampled? Ik denk het...

avatar van sjoersje
Op de albums die Falco met producent Robert Ponger maakte (Einzelhaft, Junge Römer en Data De Groove) komt naar mijn mening zijn geheel eigen stijl het best naar voren. Dat zijn dan ook mijn favoriete albums van de Oostenrijker, waarbij deze er nog iets verder uitspringt door het sterke songmateriaal.

avatar van dynamo d
Der Kommissar vind ik nog steeds een geweldig lekker nummer. Verder is ook Ganz Wien een goed nummer.

Laatst in Wenen geweest, waar nu in een museum een tentoonstelling is over de geschiedenis van de Oostenrijkse popmuziek, inclusief een hele sectie over Falco's muziek vanaf de jaren '70 (toen ook nog als performancekunstenaar met o.a. Drahdiwaberl) tot zijn tragische dood eind jaren '90. Dat in combinatie met de fantastische recente remixes van zijn werk (o.a. Einzelhaft door stadsgenoot Peter Kruder) hebben me er toe aangezet toch eens een album van hem te beluisteren.

Hoogtepunt voor mij is hier toch veruit Der Kommissar, echt een onweerstaanbaar nummer. Maar ook Helden von Heute, met sample van Bowie's Heroes, vind ik mooi. In de tentoonstelling was ook goed te zien dat Falco een groot bewonderaar van Bowie was, zo waren er o.a. notities waarin hij de songs van Scary Monsters muzikaal analyseert. Verder ook prima: Ganz Wien (dat hij in de jaren '70 al zong met Drahdiwaberl) en Einzelhaft, al vind ik die laatste pas echt goed uit de verf komen op eerder genoemde remix.

Alles bij elkaar een degelijk album van een interessante artiest.