Camille Yarbrough - The Iron Pot Cooker (1975)

Funk
Label: Vanguard

1. But It Comes Out Mad (6:19)
  2. Dream / Panic / Sonny Boy the Rip-Off Man / Little Sally the Super Sex Star (14:06)
  3. Ain't It a Lonely Feeling (3:55)
  4. Take Yo' Praise (4:13)
  5. Can I Get a Witness (4:14)
  6. All Hid? (6:13)
  7. Take Yo' Praise [Remix] * (4:58)
  8. Take Yo' Praise [Club Mix] * (3:07)
avatar van Angelo
Een zogenoemd ‘spoken word’ album, die vast en zeker niet voor iedereen even interessant is. Dit album was gebaseerd op haar theaterprogramma Tales and tunes from an African American waarmee ze in de jaren ’70 door de VS tourde. Tot op heden is dit haar enige uitgebrachte album. Toch horen we Camille ook soms zingen op de muziek en is het dus niet alleen een ‘gesproken woord’ album, waaronder deze plaat veelal gecategoriseerd wordt. Haar stem lijkt enigszins op Gladys Knight, althans, dat vind ik. Het Amerikaanse Billboard blad publiceerde in 1975 een artikel waarin ze schrijven dat Yarbrough smaakvolle sporen heeft van Nina Simone en Gil Scott-Heron maar vooral eigen stijl heeft. ‘The iron pot cooker’ is een album dat je niet zomaar zult opzetten, toch is het een opmerkelijk en bijzonder album. Vooral als we even stilstaan bij het feit dat dit album alweer 35 –bijna 36!– jaar oud is. Het nummer ‘Take yo praise’ werd overigens gesampled in Fat Boy Slim’s ‘Praise you’ uit 1998. Het nummer 'Ain't it a lonely feeling', een nummer waarop ze zingt, is echt een prachtig nummer. Aanrader!

avatar van starbright boy
Angelo schreef:

Ik zit vanavond een heel erg goede serie via Netflix te kijken en daarin werd dit nummer gespeeld. Een fantastische ontdekking. Wat een prachtig liedje. Onwaarschijnlijk mooi.

avatar van Arno
starbright boy schreef:

Nou ben ik wel benieuwd welke serie dat was. Geweldig nummer inderdaad.

avatar van starbright boy
Dat was de serie Top Boy, een grote aanrader trouwens